گیاه سیها و خواصش را بشناسیم

3044 بازدید
06 مهر 97
سمانه

گیاه سیها و خواصش را بشناسیم

به فرانسوی سورالی و سورالیر نامیده می شود. دو گونه از این گیاه در ایران شناسایی شده است که عبارت اند از درختچه ای کوتاه خیلی پر شاخه با ساقه های نقره ای رنگ و دارای برجستگی هایی مانند زگیل با شاخه های لخت و تیغ دار، برگ های آن تخم مرغی نوک تیز با دمبرگ خیلی کوتاه و داری سه برگچه به رنگ خاکستری تیره که در زیر برگ ها نیز غده هایی دارد. جام گل به رنگ زرد پوشیده از کرک سفید که کپسول میوه را در برگرفته و دندانه دار است. نام محلی این درختچه در بلوچستان سیها می باشد.

گونه دیگر گیاهی است چند ساله پوشیده از کرک و غده است، جام گل ها کوچک و به رنگ بنفش است. برگ ها ساده و با دم برگ کوتاه دندانه دار می باشد. میوه آن کپسول پوشیده از کرک است. این گیاه در کوه های خراسان می روید. گیاه سیها در هندوستان و تمام قسمت های آن می روید و به زبان سانسکریت باکوچی گفته می شود و ظاهرا با همین نام در چین نامیده می شود.

گیاه سیها و خواصش را بشناسیم

گیاه سیها و خواصش را بشناسیم

این گیاه دارویی در ده ها قرن قبل در جریان تجارت بین ایران و چین از ایران یعنی خراسان به چین رفته باشد و یا بازرگانان ایرانی در هندوستان تهیه و با خود به چین برده باشند. جالب است که نام این گیاه در زبان چینی به احتمال زیاد از نام هندی آن منشا گرفته است. برای بررسی گونه های ایرانی آن از نظر شیمیایی گزارشی داده نشده است ولی از نظر شباهتی که به گونه چینی و هندی دارد و با احتمال زیاد دارای همان خواص گونه های دیگر است.

ترکیبات شیمیایی سیها

از نظر ترکیبات شیمیایی در دانه گیاه اسانس روغنی فرار و ماده پسورالن گرفته می شود. در دانه یا تخم گیاه وجود رزین، اسانس و یک روغن ترپنوئید و پسورالن و ایزوپسورالن تایید شده است. دو ماده پسورالن و ایزوپسورالن مواد عامل و موثر موجود در دانه گیاه برای شفا و معالجه بیماری های جرب، خارش پوست، لک و پیس یا برص اثر مثبت دارند. از دانه گیاه ماده پسورالیدین نیز جدا شده است.

در گزارش بررسی شیمیایی دیگری آمده است که در دانه گیاه اسانس و رزین روغنی و ماده پسورالین یافت شده است. چائو در آزمایش های خود دریافته است که ماده مور پسورالین در درمان لک و پیس تاثیر خوبی دارد. گزارش تجزیه شیمیایی دیگری نشان می دهد که در دانه گیاه اسانس روغنی فرار و مقداری روغن ثابت و رزین و پسورالن و ایزوپسورالن و پسورالیدین وجود دارد.

 

همچنین بخوانید: معرفی چوب کاسیا تلخ

 

خواص سیها

در چین از دانه های گیاه به عنوان داروی تقویت نیروی جنسی و مقوی جهاز تناسلی استفاده می شود و عملا دانه های کمی معطر و تلخ این گیاه در انواع ناراحتی های ناتوانی که از هر گونه علتی منشا گرفته باشد تجویز می شود. این دانه ها در چین به عنوان قرمز کننده پوست و محرک و برای معالجه پشت درد و درد استخوان ها که در اثر سرما ایجاد شده باشد و ضعف کلیه ها تجویز می شود و به علاوه در موارد بی نظمی عادت ماهانه و ترشحات غیر ارادی اسپرم مفید است. در آزمایش هایی عصاره 30 درصد الکلی دانه های گیاه را روی نقاط لک و پیس بدن و برص یا لوکودرما گذارده اند تا حدود زیادی اثر معالج و مفید نشان داده است. در اندونزی از دانه های گیاه برای رفع درد معده و در سایر مواردی که بالاتر ذکر شد استفاده می شود.

تجربیات نشان داده است که اسانس روغنی آن اثر بسیار نیرومندی بر ضد استرپتوکوکوس های پوستی دارد و برای کنترل این نوع بیماری های پوست مفید است. در مصارف داخلی خوردن آن کمی آثار جانبی نامطلوب دارد. در هند از دانه های گیاه برای رفع ناراحتی های معده به عنوان باز کننده انسداد مجاری عروق و ضد انگل و مدر معرق و تب بر مصرف می شود و به علاوه برای ناراحتی های پوستی نظیر جذام و لک و پیس و سایر انواع بیماری های پوست استعمال می شود و ضمنا در موارد گزیدگی عقرب و مار نیز به عنوان ضد سم به کار می رود. از عصاره مغز رزینی آن روی محل لک و پیس می مالند و خیلی موثر است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

دانه بابچی را با خواص تصفیه کننده خون، درمان بیماری های پوستی از جمله پیسی، اگزما و خارش، ضد افسردگی، درمان زود انزالی، درمان دندان درد، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. ژیلا جوادی
    4 مرداد 1402

    با تشکر از شما آیا این سیها همان سیکلامن است ؟ به ترکی هم sigla گفته می‌شود. آیا اینها همه یک گیاه هستند؟خیلی سپاسگزار میشم اگر پاسخ بدید چون گفته شده با ژل آلوورا خاصیت لیفت صورت دارد سپاسگزارم نخیر همچین سوالی نکرده بودم

0