topNotif

آشنایی با گیاه تونگ

2056 بازدید
08 مهر 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

آشنایی با گیاه تونگ و خواص درمانی آن

در ایران با لغت خارجی آن تونگ نامیده می شود. این گیاه دارای گونه های مختلفی است که در ادامه نام گونه های معروف دارویی و صنعتی آن ذکر می شود.

آشنایی با گیاه تونگ

آشنایی با گیاه تونگ

تونگ خوشه ای: این گونه بومی چین و ژاپن است و در سایر مناطق آسیای جنوب شرقی نیز دیده می شود. حدود 50 – 60 سال قبل به ایران وارد شده و در شمال کشور کاشته شده و به خوبی رشد می کند. گل های آن سفید مایل به صورتی درشت و میوه آن خوشه ای کوچک است.

گونه دیگری که در شمال تونگ نامیده می شود. این درخت نیز در همان حدود 50 سال قبل به ایران وارد و در شمال کاشته شده است و خوب رشد می کند به طوری که در حال حاضر درختان قطور و کهن آن در باغ های کشاورزی شمال در لاهیجان و سایر باغ ها وجود دارد. گل های آن درشت به رنگ سفید مایل به صورتی، میوه آن نسبتا درشت و از روغن دانه آن روغن سکاتیف  درست می کنند که در رنگ رزی به کار می رود.

ترکیبات شیمیایی تونگ

از نظر ترکیبات شیمیایی در این گیاه روغن ثابت قابل استخراج وجود دارد و در پوست میوه آن در حدود 3 درصد اسانس روغنی فرار یافت می شود و در برگ ها و دانه گیاه ساپونین سمی وجود دارد.

خواص تونگ

روغن تونگ که بیشتر در بازرگانی از نظر کاربرد صنعتی و هنری در سطح بالاتری از تخم کتان قرار دارد. از نظر طبی روغن تونگ مسهل و ملین است و اثر آن شبیه اثر روغن کرچک است ولی درد و تهوع و آشفتگی نیز ایجاد نمی کند و هیچ گونه طعم و بوی نامطبوعی نیز ندارد. در جزایر ملوکی بومی ها میوه آن را به عنوان ماده موثر برای ازدیاد نیروی جنسی می خورند. چون در جنوب چین نیز می روید  خواص آن تحت عنوان شاه بلوط نیز ذکر شده است زیرا چینی ها سابقا تصور می کردند که نوعی شاه بلوط است.

 

همچنین بخوانید: کرچک و خواص و مضرات آن

 

از روغن دانه تونگ در تهیه پمادهای ضد عفونی و همچنین در صابون سازی استفاده می شود. روغن گونه جزایر ملوکی تا حدودی مسهل و کمی سمی است. سابقا در شبه جزیره مالایا از دانه های له شده درخت  و یا از برگ های پخته آن برای رفع سردرد روی پیشانی می انداختند و برای التیام روی زخم ها و مفاصل متورم می گذاردند. روغن تونگ را برای تسکین سیاتیک می مالند.

از زغال حاصل از سوزاندن مغز دانه تونگ برای ترک پا استفاده می شود برگ های آن مخلوط با روغن برای معالجه روماتیسم مصرف می شود. دم کرده برگ های آن را برای معالجه خنازیر تجویز می کنند. این گیاه سمی است بنابراین باید توجه شود که هرگاه از میوه و دانه های تونگ شمال ایران به عنوان مسهل استفاده می شود به مقدار محدود و کم و به علاوه پس از حرارت دادن باشد تا ایجاد مسمومیت و تهوع ننماید.

خواص روغن دانه  تونگ

از روغن دانه تونگ به عنوان سیکاتیف استفاده می شود و در تهیه پمادهای ضد عفونی برای التیام زخم ها و جوش و کورک به صورت مالیدن و مسهل شدید و قوی است به طوری که ایجاد تهوع و قی و اسهال شدید می کند، بنابراین مصرف داخلی آن به عنوان مسهل مجاز نیست و از روغن آن به عنوان حشره کش و از شیره پوست درخت برای معالجه شوره سر استفاده می شود.

در چین میوه های نارس گیاه را در سایه خشک می کنند و با گوشت می پزند و به بچه ها می دهند، برای رفع کم خونی بچه های خیلی مفید است. روغن دانه آن قی آور و سمی است. در استعمال خارج برای بیماری های انگلی پوست، زخم ها، سوختگی آب و آتش به روی عضو مالیده می شود و بسیار موثر است.

این روغن در پوست نفوذ کرده و حرارت سوختگی و مسمومیت حاصل از آن را رفع می کند و اگر آن را با گچ مخلوط کرده و بر روی زخم ها حاصل از جراحی و التهاب های حاد بگذارند در مدت 4-5 رو آن را خوب کرده بدون اینکه اثری از زخم به جای ماند، چرک آن را از بین برده و عفونت زخم را التیام می بخشد. گیاه و روغن دانه آن هر دو خاصیت حشره کش دارند. این گیاه چون سمی است مصرف آن باید با نظر پزشک باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن کرچک را با خواص درمان یبوست،مقوی معده، تسکین درد آرتروز و درد زانو، رشد مژه ها و تسکین دل درد، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0