انواع قارچ های تخمیر کننده

3096 بازدید
09 مهر 97
سمانه

با انواع قارچ های تخمیر کننده آشنا شویم

قارچ های تخمیر کننده انواع مختلفی دارند که در موارد مختلف کاربرد دارند. از نظر پزشکی مخمری که مورد نظر ماست و دارای خواص دارویی قابل توجهی می باشد، قارچ تخمیر کننده آب جو است. مخمرهای آبجو انواع دارد و به ترتیب های متفاوتی با درجه حرارت برخورد دارند. نوعی از آن را مخمر رسوبی یا مخمر پایین نام اند.

این نوع مخمرها در درجات حرارت بین 4-8 درجه سانتی گراد عکس العمل نشان داده و تکثیر می یابند و در این درجات حرارت به حالت تعلیق در آمده و در ته تشتک تخمیر قرار می گیرند. نوع دیگر مخمر سر کف یا مخمر بالا نامیده می شود. این نوع مخمرها در درجات حرارت بین 12-20 درجه سانتی گراد واکنش نشان می دهند و سلول های آن ها در اثر تولید مقدار زیادی گاز کربنیک بالا می آیند و مانند کف دریا در سطح شیره در حال تخمیر جمع می شوند.

انواع قارچ های تخمیر کننده

انواع قارچ های تخمیر کننده

در مخمرهای رسوبی آب جو که در ته تشتک قرار می گیرند، سلول های حاصله از مادر جدا می شوند ولی در مورد مخمرهای سرکف سلول های تولید شده در حال تکثیر در کنار سلول مادر باقی مانده و به شکل رشته های تسبیح 15 -20 عدد سلول می مانند. معمول است که از مخمر نژاد سرکف برای تهیه آبجو های مخصوص مانند آبجوهای انگلیسی استفاده می شود و مخمرهای رسوبی برای تهیه سایر انواع آبجو به کار می رود. نژاد مخمر رسوبی مخمر آب جو به مصارف درمانی می رسد.

مخمر آب جو

مخمر آب جو که در پزشکی مورد استعمال دارد مخمر رسوبی است. این نژاد مخمر وقتی در محلول قند ریخته شود در ته ظرف قرار می گیرد و سلول های آن بیضی شکل و معمولا تک واحدی ولی به صورت گروه های 2 -4 واحدی و گاهی بیشتر نیز دیده می شوند ولی هیچ گاه مانند مخمر نژاد سر کف به تعداد زیاد و به صورت رشته تسبیح دیده نمی شوند.

 

همچنین بخوانید: قارچ های تخمیر کننده و فرآیند تخمیر

 

مشخصات مخمر آب جو مورد مصرف در پزشکی

از مخمر آب جو به دو صورت در مداوای بیماری ها استفاده می شود به صورت تازه و به صورت خشک مخمر آب جو تازه به شکل خمیر به رنگ زرد روشن است، کمی چسبناک و در آب سرد حل می شود. بوی آن کمی معطر است و طعم نامطبوعی دارد. تازه آن بسیار مفید است ولی به شرطی که واقعا تازه مصرف شود زیرا نگهداری آن خیلی مشکل است و زود فاسد می شود. در تابستان مخمر آب جو تازه را معمولا نمی توان بیش از 3-4 روز در زمستان بیش از یک هفته نگه داشت.

مخمر آب جو را از مخمر آب جو تازه تهیه می نمایند به این ترتیب که خمیر مخمر تازه را با آب سرد می شویند و این شست و شو را کمی ادامه می دهند تا آبی که باقی می ماند گرفته و فشار می دهند که باقی مانده آب در آن کاملا خارج شود. سپس آن را در گرمای 30 درجه سانتی گراد خشک می نمایند. به این ترتیب مخمر خشک با بویی مطبوع و طعم کمی تلخ و رنگ خاکستری روشن به دست می آید. این نوع مخمر خشک را می توان در محیط خشک تا یک سال نیز نگه داشت و البته لازم است که در محیط خشک و در پناه جریان هوا و نور در جای خنک نگهداری شود.

خواص قارچ های تخمیر کننده

استعمال داخلی مخمر آب جو در بیماری قند، سل، سرطان، کم خونی و ناراحتی هایی که منشا آن ها کمی ویتامین ب در بدن باشد و رفع جوش و کورک و گل مژه بسیار مفید است. مخمر خشک به مقدار حدود 8 گرم در روز مصرف می شود و معمولا مخمری که تحت تاثیر تشعشعات ماوراالبنفش قرار گرفته به کار می رود.

دو قاشق سوپ خوری مخمر تازه دو بار در روز با کمی شربت ساده خورده می شود، تنقیه محلول 2-3 قاشق قهوه خوری مخمر تازه مخلوط در 150 گرم آب جوشیده و سرد شده در اشخاص بالغ و 2-3 قاشق قهوه خوری مخمر در 60 گرم آب جوشیده سرد شده در اطفال در مورد ورم روده و ناراحتی های روده ای مفید است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

 صمغ آنغوزه را باخواص تسکین درد گوش، تسکین سرفه، ضد نفخ، تقویت بینایی، ضد تشنج، مقوی معده، درمان سیاه سرفه، ضد انگل بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0