topNotif

درخت نان را بشناسیم

2646 بازدید
09 مهر 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

خواص و ویژگی های درخت نان را بشناسیم

به فارسی درخت نان و عربی آن شجره الخبز می باشد.

مشخصات درخت نان را بشناسیم.

درخت نان درختی است به بلندی 15-20 متر، برگ های آن پهن دارای بریدگی های نسبتا عمیق که برگ را به چندین قسمت مانند پنجه تقسیم می نماید البته بریدگی آن قدر نیست که قسمت ها از یکدیگر جدا باشند. برگ ها به رنگ سبز، طول آن ها تا 30 سانتیمتر است. ساقه های درخت قوی و دارای دو نوع گل نر و ماده می باشند. میوه آن درشت، کروی، گوشتی که 70 درصد آن را مواد نشاسته ای تشکیل می دهد. کمی قبل از رسیدن گوشت آن سفید و آردی است. میوه را مانند نان در تنور پخته می خورند و یا در آب پخته و می خورند سیر کننده و لذیذ است.

درخت نان را بشناسیم

درخت نان را بشناسیم

در تمام قسمت های گیاه یک شیرابه چسبناکی وجود دارد که از آن به عنوان چسب استفاده می شود. برخی از ارقام این درخت دارای میوه هایی بدون دانه است که بیشتر برای خوردن مورد توجه می باشد. این گیاه در اقیانوسه و سایر مناطق حاره انتشار دارد و کاشته می شود و نوعی از آن بومی هند است و در مناطق حاره هند به خصوص در بنگال، بیهار و دکان انتشار دارد به علاوه در سایر مناطق حاره نیز کاشته می شود.

خواص درخت نان

در چین دانه های تخم درخت نان را برای کمک به تسهیل وضع حمل تجویز می کنند به علاوه برای معالجه تب حصبه و سایر انواع تب توصیه می شود. در اندونزی خاکستر برگ های گیاه را با روغن نارگیل و زردچوبه مخلوط کرده پمادی درست می کنند و برای رفع بیماری های خارش دارد پوست نظیر هرپس می مالند. ضمادی از برگ های خرد شده و سرخ کرده درخت  مخلوط با آب درست کرده و در مورد طحال بزرگ شده روی آن می اندازند.

 

همچنین بخوانید: آشنایی با خواص ترشک بندری

 

گل های درخت در ابتدا گرم کرده و پس از خنک شدن روی لثه ها می مالند برای رفع دندان درد نافع است. خوردن گوشت میوه آن سرفه را تسکین می دهد و از پوست ریشه آن برای قطع اسهال و اسهال خونی و از تخم آن برای تقویت نیروی جنسی استفاده می شود.

در فیلیپین از جوشانده پوست درخت به عنوان ضد عفونی کننده استفاده می شود و با خوردن آن درد معده تسکین می یابد. در گینه جدید از شیرابه گیاه برای معالجه اسهال خونی استفاده می شود. در چین و برمه و فیلیپین از شیرابه گیاه برای معالجه زخم های باز و آبسه ها استفاده می شود و از پوست آن نیز ضمادی برای همین منظور درست می کنند. از تخم و گوشت میوه درخت به عنوان عامل سرد و خنک کننده و تونیک و سینه ای استفاده می شود. در برمه از ریشه آن به عنوان آرام بخش و برای معالجه تشنج استفاده می شود. برگ های جوشانده آن را به زنان برای ازدیاد ترشح شیر می دهند و در مورد حیوانات شیرده نیز همین خاصیت را دارد. شیره گیاه ضد سیفیلیس و کرم و انگل کش است.

در هند از دانه های این گیاه به عنوان مسهل استفاده می کنند و گرد پوست درخت را روی زخم ها و التهاب های چرکی می ریزند که مواد چرکی را بیرون بکشد. دم کرده پوست را برای به هم آمدن ترک پوست روی پوست می ریزند. در هند و چین از ریشه گیاه به عنوان تونیک و بازکننده عروق استفاده می کنند و از برگ های آن در موارد استسقا می خورند. مصرف این گیاه باید با نظارت پزشک در حد مجاز انجام گیرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن نارگیل را با خواص تقویت عضلات و موی سر، تسکین درد کمر، مقابله با آلزایمر، مرطوب کننده و لوسیون، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0