انجیر بنگال را بشناسیم

4865 بازدید
11 مهر 97
سمانه
,

خواص انجیر بنگال را بشناسیم

در جنوب ایران با نام های محلی لول، لور و مکرزن و در جزیره خارک لیل و در جزیره کیش لیر شناخته می شود. به فارسی انجیر بنگال گویند و در کتب طب سنتی فارسی با نام های بژ و اثاب آمده است. درختی است عظیم که دارای شیرابه کائوچوکی است.

از انشعابات و ساقه های هوایی آن ریشه های هوایی خارج شده و به زمین می رسد و در آن فرو می رود و ساقه های جدیدی از درخت را ایجاد می کند به طوری که پس از چندین سال درخت به صورت تالار وسیعی سرسبز با ستون های متعدد که سقف آن را تاج درخت تشکیل می دهد در می آید و آن طور که در مخزن الدویه آمده است در زیر سایه درختان کهن سال انجیر بنگال در برخی نقاط دیده شده که صدها سوار استراحت می کنند.

برگ های آن بیضی و کامل و براق به طول حدود 25 سانتیمتر است که اگر بیخ برگ را بکنند شیره سفید رنگی از آن خارج می شود.

انجیر بنگال را بشناسیم

انجیر بنگال را بشناسیم

میوه آن بدون دم و در ابعاد یک فندق است. این درخت بومی هند شرقی است که در حال حاضر بنگلادش می باشد. در جنوب ایران نیز می روید و از آبادان تا بوشهر و چابهار و تیس انتشار دارد. شعری که می گوید درخت مکرزن صد ریشه دارد شاید اشاره به انجیر بنگال است که در کیش و سایر نقاط جنوب دیده می شود.

ترکیبات شیمیایی انجیر بنگال را بدانیم.

آزمایش هایی که در هند به عمل آمده نشان می دهد که پوست درخت دارای ماده عامل هایپوگلیسمیک است که در الکل اتانول حل می شود و خوردن آن در کاهش قند در بیماری های قند موثر است.

 

همچنین بخوانید: کماذریون و خواصش را بشناسیم

 

خواص انجیر بنگال را بدانیم.

ریشه های آن تونیک است و مخلوط با برگ های خرد شده آن گاهی برای معالجه استسقا تجویز می شود. در فیلیپین از خرد شده و کوبیده ریشه های آن برای التیام زخم ها استفاده می شود. در هند از شیرابه گیاه در استعمال خارج برای تسکین درد در موارد روماتیسم و لومباگو بر روی مواضع می مالند.

دم کرده پوست گیاه را به عنوان قابض و تونیک در موارد اسهال خونی، اسهال و بیماری های قند تجویز می کنند. برگ های خرد شده آن به صورت ضماد روی ورم و آبسه ها گذارده می شود، از الیاف ریشه در معالجه سوزاک استفاده می کنند. از نظر طبیعت طبق رای حکمای طب سنتی درخت انجیر بنگال گرم و تر است و از نظر خواص معتقدند که خوردن شیرابه آن گاز و نفخ را تحلیل می برد و محرک نیروی جنسی است و برای بواسیر نافع است.

اگر شیرابه تازه آن را صبح ها قبل از طلوع آفتاب گرفته و با هم وزن آن شکر مخلوط کرده و ناشتا بخورند و این کار را تا چند هفته ادامه دهند و مقدار آن را روزانه از 4 گرم شروع و تا 12 گرم در روز برسانند و پس از آن به تدریج کاهش دهند برای معالجه بواسیر از هر نوع بسیار مفید است و برای رقت اسپرم و سرعت احتلام نافع است.

ضماد شیرابه تازه آن در آغاز ظهور ورم ها به خصوص برای ورم کشاله ران بسیار موثر و مفید است و دمل را تحلیل می برد و اگر دمل بزرگ شده باشد سرباز می کند و التیام می یابد. اگر برگ درخت را گرم کرده روی زخم هایی که نیاز به بخیه دارند، بگذارند و محکم ببندند و تا 2 -3 روز باز نکنند زخم را به هم می آورد. خوردن ریشه های هوایی آویخته آن در حدود 2 گرم با 4 گرم شکر و قدری آب برای جلوگیری از سرعت انزال نافع است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عسل طبیعی را با اطمینان از کیفیت و سلامت آن، از عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. ناشناس
    24 مهر 1402

    سلام
    ایامیتوان شیرابه آن خرید ؟

  2. آرزو
    18 اردیبهشت 1400

    سلام وقتتون بخیر ببخشید من میخواستم بدونم آیا انجیر بنگالی در شهری مثل شهرکرد هم میتونه رشد کنه یا نه با توجه به اینکه شهرکرد سردسیر هست البته چند سالیه تابستان ها خیلی گرم شده و زمستانها هم به سرمای سالهای گذشته نمیرسه.ممنونم

0