خواص انواع کلماتیس را بدانیم

2022 بازدید
11 مهر 97
سمانه

خواص انواع کلماتیس را بدانیم

در ایران به طور کلی کلماتیس و در برخی نقاط کلک نامیده می شود. دارای گونه های مختلفی می باشد که در ادامه به معرفی آن ها پرداخته می شود.

خواص انواع کلماتیس را بدانیم

خواص انواع کلماتیس را بدانیم

کلماتیس سرخ، این گیاه دارای گل هایی به رنگ سیکلامن تیره می باشد و بومی چین است و در ایران در باغ ها کاشته می شود. از انواع پیچ ها است و به گیاهان و درختان مجاور می پیچد و بالا می رود.

کلماتیس لاجوردی، این کلماتیس دارای واریته های مختلف است. گل های آن به رنگ لاجوردی می باشد و از خرداد به بعد گل می دهد. بومی ژاپن است و در ایران در باغ ها کاشته می شود.

و نوع دیگر پیچی است که در دامنه های البرز، اطراف اصفهان، شیراز، لرستان و در بلوچستان و در دامنه های کوه تفتان و در دشت نظیر می روید و گل های آن به رنگ زرد و پشت گل برگ ها مایل به قهوه ای است. ساقه آن کم و بیش خزی و گاهی سرخ رنگ است. نام محلی آن در دره کرج کلک است و نام کلک چای در شمال تهران شاید به علت وجود این گیاه در آن محل باشد.

مشخصات کلماتیس را بدانیم.

کلماتیس ها اغلب بالا رونده و خزنده هستند ولی بین آن ها به ندرت انواعی هست که بالا رونده نیست و در مناطق معتدله کره زمین می روید. برگ های این درختچه دارای دم برگی است که مجهز به پیچک می باشد که با کمک آن به سایر درختان مجاور می پیچید. گل های آن ها بدون جام است. میوه های آن ها معمولا به یک کاکل پردار ختم می شود. تکثیر آن ها از طریق پیوند روی ریشه وحشی آن ها انجام می گیرد که معمولا در بهار زده می شود. پیوندها مدتی در شاسی نگهداری می شوند و پس از اینکه خوب گرفت به خارج منتقل می گردند.

 

همچنین بخوانید: با خواص گل ختمی آشنا شویم

 

ترکیبات شیمیایی کلماتیس

در کلک طبق گزارش تجربه شیمیایی وجود اسید سیانیدریک و اینوزیتول تایید شده است. سمی بودن و مزه تند و گزنده آن در اثر وجود آنمونین است. در گونه های دیگر وجود مواد آنمونین و آنمونول مشخص شده است.

خواص کلماتیس

در چین جوشانده ساقه های زیرزمینی خشک یا ریشه های خشک آن برای معالجه دردهای مفصل، آرتروز و لومباگو به کار می رود و برای رفع سردرد نافع است ضمن این که مدر است. توجه  شود که فقط مدت کمی می توان از آن استفاده نمود و مدت طولانی نباید خورده شود زیرا به علت داشتن آنمونین و آنمونول خطرناک است و مسمومیت ایجاد می کند.  عده ای از حکما تمامی گونه های کلماتیس را سمی می دانند و برای استعمال داخلی تجویز نمی نمایند. ماده عامل این جنس اغلب خیلی فرار است و در اثر حرارت دادن و خشک شدن قسمت عمده آن از بین می رود. به همین علت است که در بعضی مناطق چین ریشه های خشک گیاه را برای استعمال داخلی تجویز می کنند ولی به هر حال چون سمی است باید زیر نظر پزشک مصرف شود.

در روسیه و ایتالیا سر شاخه های جوان و سبز و جوانه های در حال رشد گیاه را در آب پخته و یا مانند کورک ترشی می اندازند و ترشی آن را می خورند البته قبلا باید آن را سفید کنند. میوه های خشک کلماتیس را فقط بز می تواند بخورد و برای سایر حیوانات خطرناک و سمی است.

اگر 1-3 گرم جوانه های تازه گیاه را در 200 گرم آب جوش دم کنند و کمی تخم آنیس به آن اضافه کنند و محلول دم شده را به سه قسمت تقسیم کرده و هر قسمت را یک بار و قسمت های بعدی را با فاصله یک ساعت از قبلی بخورند، مسهل قوی و بی ضرری است و اگر در فاصله آن ها دم کرده ختمی نیز بخورند اثرش خیلی بهتر ظاهر می شود.

جوشانده برگ های گیاه برای شست و شو و التیام زخم های چرکی و خنازیری مفید است. له شده گیاه روی پوست ایجاد تاول و تحریک شدید می کند. سابقا افراد شارلاتان از این خاصیت استفاده می کردند و برای جلب ترحم مردم پوست خود را مجروح می کردند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق گل ختمی را با خواص درمان آسم، ضد ناراحتیهای عصبی و عضلانی، رفع التهاب مثانه، برونشیت و گرفتگی صدا، نرم کننده پوست، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0