پشت گوش اندازی مبتنی بر خودمختاری

1342 بازدید
14 مهر 97
سمانه

چگونه با پشت گوش اندازی مبتنی بر خودمختاری مقابله کنیم؟

خود مختاری به معنی استقلال، بدون قیمومت، بدون صاحب اختیاری و آزادی است. اگر مبتلا به پشت گوش اندازی مبتنی بر خودمختاری باشید، به این دلیل کارهایی را که انجامشان به نفع شماست به تعویق می اندازید که دیگران انجام آن ها را از شما درخواست یا مطالبه می کنند و شما این درخواست ها یا توقعات آن ها را تجاوز به خودمختاری و استقلال خود یعنی چیزی که برایتان بسیار است به حساب می آورید. این نوع پشت گوش اندازی با تمام یا بعضی از خصایص زیر مشخص می شود.

به این باور ناسالم اعتقاد دارید که باید در زندگی خودمختار باشید. یعنی بتوانید آزادنه و فارغ از خواسته ها و الزام های دیگران راه و رویه خود را تعیین کنید. اگر دیگران از شما درخواستی بکنند از انجام آن سرباز می زنید حتی اگر این رفتار به نفعتان نباشد. با چنین دیدگاهی پشت گوش اندازی را به منزله سرپیچی و عرض اندامی می بینید که فایده اش احیای نوعی حس توازن است. در مورد شما این حس پشت گوش اندازی احیا کننده حس خودمختاری شماست.

فکر می کنید اگر بنا به درخواست یا توقع دیگران کاری را انجام دهید آدم ضعیف و بی دل و جراتی هستید حتی اگر خودتان هم مایل به انجام آن کار باشید یا انجامش به نفعتان باشد. اصولا ارزش خود را مبتنی بر خودمختاری خود می دانید.

نسبت به تجاوز به آزادی یا خودمختاری خود حساسیت زیادی دارید و ملایم ترین خواهش های دیگران را به چشم مزاحمت هایی می بینید که باید در برابر آن ها مقاومت کنید. اکثر اوقات فکر می کنید دیگران دست از سرتان بر نمی دارند حتی اگر مدرکی برای تایید این ادعا وجود نداشته باشد. با افرادی که می خواهند از شما خواهشی بکنند برخورد خصمانه ای دارید حتی اگر انجام درخواست آن ها به نفع خودتان باشد.

پشت گوش اندازی مبتنی بر خودمختاری

پشت گوش اندازی مبتنی بر خودمختاری

فکر می کنید دیگران باید شما را به حال خودتان بگذارند تا هر کاری را که خودتان می خواهید به هر روشی که می خواهید و هر زمانی که می خواهید انجام بدهید. با این طرز فکر به تعویق انداختن یک تکلیف را انتقام گرفتن از آن افراد به حساب می آورید. به این ترتیب مخالفت با دیگران برایتان مهم تر از کاری می شود که انجامش به نفع شماست. به عبارتی حاضرید برای صدمه زدن به دیگران به خودتان صدمه بزنید.

از قوانینی که با آن ها موافق نیستید بدتان می آید و فکر می کنید به هیچ وجه نباید در مورد شما اجرا شوند. از اینکه نفوذ و اقتداری بر شما حاکم باشد متنفرید و راه هایی را برای مقاومت در برابر آن پیدا می کنید اگر شهامت مقابله آشکار با قدرت را نداشته باشید. این کار را از راه های مخفی یعنی به شیوه منفعل – مهاجم انجام می دهید.

ترجیح می دهید به تنهایی کار کنید و از کار گروهی متنفرید اگر ناگزیر به کار با یک گروه باشید سازش کردن را نشانه ضعف می دانید و به آن تن در نمی دهید.

 

همچنین بخوانید: تحریک پذیری رفتاری و تغییرات خلقی

 

به روش های پیشنهادی برای غلبه بر پشت گوش اندازی مبتنی بر خودمختاری توجه کنید.

با تمام قوا و دائما با این باور ناسالم مبارزه کنید که باید در زندگی خودمختار باشید. درک کنید که خودمختاری برایتان اهمیت دارد اما مهمترین چیز زندگی تان نیست شاید بتوان گفت که این طرز برخورد اساسی ترین نقش را در غلبه بر پشت گوش اندازی مبتنی بر خودمختاری دارد.

این نکته را دریابید که اگر با تعلل در کاری که دیگران درخواست یا توقع انجام آن را از شما دارند و انجامش نیز به نفع خود شماست. قصد اعلام خودمختاری دارید، در واقع خودمختارانه عمل نکرده و به دیگران اجازه داده اید بر شما مسلط شوند. اگر واقعا خودمختار بودید توانایی آن را داشتید که کاری را که به تشخیص خودتان به نفع شماست انجام دهید حتی اگر به خواهش یا به دستور دیگران باشد، اتخاذ چنین موضعی به شما کمک می کند بیشتر به منافع خود بیندیشید و کمتر به چیزی که دیگران از شما درخواست می کنند یا توقع دارند فکر کنید.

از این فکر که انجام درخواست ها یا توقعات دیگران از شما آدم ضعیف و بی دل و جراتی می سازد، دست بردارید. حتی اگر راه آمدن با دیگران نشانه ضعف باشد تن در دادن به آن به این معناست که شما انسان جایز الخطایی هستید که نقطه ضعف ها و توانایی هایی دارد. اگر فرد ضعیفی بودید در تمام شئون زندگی ضعیف و زبون رفتار می کردید. حال آن که چنین چیزی کاملا بعید است. ایجاد یک نگرش نفس پذیری غیرشرطی به شما کمک می کند که از این پس تمرد در مقابل دیگران را نشانه قدرت و خودمختاری به حساب نیاورید.

همین که نگرشی انعطاف پذیر نسبت به خودمختاری در ذهنتان شکل گرفت و خود را به عنوان فردی دارای نقاط قوت و ضعف پذیرفتید که از اثبات مکرر خودمختاری و قدرتش به خود بی نیاز هستید، حساسیتی که نسبت به تجاوز دیگران به خودمختاری و آزادی خود دارید تا حد زیادی کاهش می یابد. کم کم می توانید میان درخواست ها و توقعات منصفانه و غیر منصفانه دیگران فرق بگذارید و به تدریج که نگاه بی طرفانه تری به دیگران پیدا می کنید در می یابید در عین حال که بعضی ها به ناروا آزارتان می دهند در اکثر موارد دلایل دیگران برای درخواست هایشان از شما کاملا درست و برحق است.

باورهای ناسالم خود را که می گویند دیگران باید شما را به حال خودتان بگذارند تا هر کاری را که خودتان می خواهید به روش و در زمان منتخب خود انجام بدهید شناسایی کنید و به جنگ آن ها بروید. دیگرانی که از شما می خواهند کاری را انجام بدهید که شاید مایل به انجامش نباشید. آدم های بدی نیستند آن ها فقط انسان های جایز الخطایی هستند که شاید گاهی رفتارشان با شما عادلانه نباشد اما در اکثر موارد وقتی از شما می خواهند کاری را به روش خاصی انجام بدهید دلایل خوبی برای این کار دارند. نگرش سالم به شما کمک می کند از تعلل در انجام کار به خاطر انتقام جویی از دیگران دست بردارید زیرا دیگر نیازی به سرپیچی از خواسته های آن ها حس نمی کنید. حالا توجهتان بیشتر به تکالیفی که انجامشان به نفع شماست معطوف است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

سنبل ختایی را با خواص پاک کننده کلیه و جلوگیری کننده از انسداد کبد، محرک و نرم کننده سینه، مقوی و مفید برای روماتیسم، تصفیه کننده خون و بازکننده قاعدگی، ضد تشنج و نیرو دهنده، بادشکن و مقوی معده، خلط آور و هضم کننده غذا، التیام بخش زخم های داخلی و آرام کننده سیستم اعصاب، خون ساز و ضد تب، ضد میگرن و مسکن سرفه های مقاوم، ضد آسم و تسکین دهنده دردهای عمومی بدن ، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0