گیاه نی جارو را بشناسیم

6527 بازدید
20 مهر 97
سمانه

خواص گیاه نی جارو را بشناسیم

به فارسی نی جارو در کتب طب سنتی از آن واع قب نام برده شده است.

مشخصات نی جارو

گیاهی است چند ساله از نظر شکل ظاهری شبیه نی هندی، بلندی آن 1 -3 متر و به ندرت 4-5 متر می باشد. ساقه آن به قطر 10 – 15 میلی متر، استوانه ای است و به آسانی می شکند. برگ های آن دراز مثلثی نوک تیز در قسمت پایین برگ به عرض 1- 3 سانتیمتر با پهنک مسطح، پوسته دانه های آن به دسته ای کرک منتهی می شود. خوشه گل های آن به طول 20-30 سانتیمتر و به رنگ قهوه ای مایل به زرد است. ساقه زیرزمینی  این گیاه در طب سنتی به عنوان دارو مستعمل است.

گیاه نی جارو را بشناسیم

گیاه نی جارو را بشناسیم

از جوانه های جوان و نو رسته و ساقه آن نیز در مواردی استفاده می شود. این گیاه تقریبا در تمام مناطق عالم معتدل و گرمسیر به استثنای مناطق قطبی منجمد می روید. در تمام خاک ها تا حدی که نمک زیاد نداشته باشند رشد می کند. خاک های غنی را دوست دارد و وجود آب های راکد در رشد آن اثر نمی گذارد و در مناطق باتلاقی و در آب های راکد نیز می روید. در ایران دو واریته در مناطق مرطوب از جمله در دو منطقه البرز در کرج در ارتفاعات 1250 متری، در رشت و در بندر انزلی در اطراف مرداب و میان پشته، در کوه الوند همدان، بوشهر، شهبازان در ارتفاع 500 متری، در بیشه در 1100 متری، در مسجد سلیمان، بلوچستان، خراسان، تربت حیدریه و شیراز دیده می شود.

تکثیر این گیاه به آسانی از طریق کاشت قسمتی از ساقه زیرزمینی آن و یا کاشت گیاه ریشه دار و یا ریشه جوش های آن انجام می گیرد که به فاصله 80 سانتیمتر از هر طرف می کارند.

 

همچنین بخوانید: معرفی گیاه نی بوریا و کاربرد آن

 

خواص نی جارو

نی جارو از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی سرد و خشک است و خاکستر آن گرم و خشک می باشد. در چین معمولا از ساقه زیرزمینی آن به عنوان دارو استفاده می شود ولی شاخه های جوان و برگ های آن نیز برای قطع آشفتگی و قی خورده می شود.

برای تسریع ظهور دانه های سرخک و رفع تهوع و رفع التهاب معده نیز کاربرد دارد. برای تسکین سکسکه و مسمومیت حاصل از خوردن خوراک های مانده دریایی نیز نافع است. جوشانده ساقه زیرزمینی و خوشه های گل های آن نیز مدر است و برای رفع دندان درد و گوش دردهایی که در اثر به هم خوردن تعادل فیزیولوژیکی بدن که به عارضه گرمی در طب سنتی معروف است، ایجاد شده باشد مفید است. شاخه های نرم و جون آن کمی تلخ است و خوراکی است. در اندونزی نیز از ساقه های زیرزمینی و ریشه های آن برای رفع اختلالات معده مصرف می شود و مدر است.

از جوشانده ریشه و ساقه زیرزمینی آن به عنوان تب بر به خصوص در موارد تب حبه و تب های زکام استفاده می شود و به علاوه برای تصفیه خون و در عین حال برای قطع شیر مادران تجویز می شود. به سبب وجود آلکالوئیدهایی از گروه ارگوتوکسین در این گیاه مصرف آن باید با احتیاط و در حد مجاز زیر نظر پزشک متخصص انجام گیرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن بادام شیرین را با خواص تقویت اعصاب، رفع بی خوابی، پرپشت شدن ابرو و مژه، رفع التهاب معده، تمیزکننده پوست و مو، رشد مجدد مو، حاوی ویتامین های Eو B، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0