ترس های اجتماعی در سنین نوجوانی

1550 بازدید
24 مهر 97
سمانه

غلبه بر ترس های اجتماعی در سنین نوجوانی

شکل ظاهری هر فرد در زمان رشد و نمو، در ایجاد اعتماد به نفس از اهمیت زیادی برخوردار است. معمولا خیلی از نوجوانان زمانی طولانی را جلوی آینه می ایستند و با خود گفتگوهایی مانند رنگ موهایم باید عوض شود، جوش ها صورتم را خیلی زشت کرده اند، خال ها یا جای جوش های کوچک، پوستم را از زیبایی انداخته است، بینی من بزرگ به نظر می رسد و….

شکل ظاهری یک اصل مهم برای اعتماد به نفس نوجوان محسوب می شود. با وجود تعویض مداوم لباس، مدل موی جدید، آرایش زیاد و … همچنان دارای این عدم اطمینان هستند که آیا به اندازه کافی خوشگل شده اند که بتوانند با دخترهای هم سن و سال خودشان بیرون بروند و در نظر بقیه جذاب به نظر بیایند؟ همه اینها مربوط به ترس ها و نگرانی های کاملا طبیعی دوران نوجوانی است. تنها در موارد غیر عادی است که این حالت به یک ترس بیمار گونه برای بی ریختی ظاهری تبدیل می شود. معمولا در این حالت اغلب از اشکالات و نقص های موجود در چهره مانند چین و چروک ها، لکه های پوستی، ورم و پرمویی صورت، شکل بینی و دهان، شکل ابروها و فک ها و همچنین از اندام های جنسی و … گله و شکایت می شود.

ترس های اجتماعی در سنین نوجوانی

ترس های اجتماعی در سنین نوجوانی

ترس از زشتی ظاهری

نشانه های بیمار گونه مربوط به ظاهر فرد (ترس از زشتی ظاهری) اغلب در سنین بلوغ ایجاد می شوند و دقیقا با ناامنی اجتماعی موجود در فرد متناسب و سازگارند. در حالی که افراد مبتلا بر این موضوع پافشاری و اصرار دارند که فقط به این دلیل از موقعیت های اجتماعی می ترسند یا از آن دوری می کنند که شکل و ظاهر نازیبایشان همیشه به چشم می آید و جلب توجه می کند.

 

همچنین بخوانید: چگونه ترس خود را از بین ببریم؟

 

ترس های اجتماعی نشانگر عدم امنیت در دوران نوجوانی

وجود میزان معینی از نگرانی های اجتماعی در دوران نوجوانی کاملا طبیعی است. این ترس ها در سنین نوجوانی شایع هستند و وقتی ظاهر می شوند که فرد در این مقطع از زندگی به قدر کفایت از عهده وظایف تکاملی خاص خود برنیاید.

جدا شدن از خانه پدری استقلال و اتکا به نفس بیشتری در بردارد، ورود به دنیای شغلی و حرفه ای، رشد هویت شخصی، سازگاری با گروه همسالان در کنار فعالیت های خاص مرتبط با این سن، توانایی ایجاد ارتباط با جنس مخالف و کنار آمدن با تغییرات رشد جسمانی، معمولا پرسش های خاصی در سنین نوجوانی اهمیت می یابند.

فرد به شیوه انتقاد از خویشتن، نگرش ها و رفتارهای خود را با برداشت ها و عقاید رفقای همسن و سالش مقایسه می کند. تصور این نکته که او کاملا با همسالان خود فرق دارد می تواند تولید ترس کند. واژه های مهمی چون استقلال، عزت نفس، اعتماد به نفس و اتکا به نفس، اهداف تکامل نوجوان را مشخص می سازند که برای دوران بلوغ بسیار اهمیت دارند اما با این وجود آن اهداف در این دوره زمانی به اندازه کافی نمی توانند عملیاتی شوند. ترس های اجتماعی با کمبودها و یا با بروز و ظهور ناقص این جنبه ها ارتباط دارند.

خیلی از نوجوانان به دلیل کمبود عزت نفس، در معرض این خطر جدی قرار درند که اعتماد به نفس خویش را بیش از حد بر جنبه های عملکردی معین همچون نمرات خوب، ظاهر جذاب، نیروی بدنی و نمادهای منزلتی خاصی چون مارک لباس، مالکیت کالاهای تکنولوژیکی مطرح و غیره استاندارد سازند.

غلبه بر ترس های اجتماعی

ترس های اجتماعی قابل درمان تر از دیگر بیماری های مشابه هستند. مواجهه فرد با موقعیت های اجتماعی ترسناک در ترس های اجتماعی خاص جایی که خجالت و کمرویی نقش بزرگی ایفا می کند برای از بین بردن هر نوع رفتار دوری گزین بسیار موثر است. با این شیوه انتظارات نگران کننده کاملا بی مورد و بی اساس می باشد. نوجوان باید هر موقعیت اجتماعی ترسناک را بر اساس اصول غلبه بر ترس تنظیم نماید.

تمرین اتکا به نفس منجر به ایجاد مهارت اجتماعی و پیدایش اتکا به نفس بیشتر در ترس های اجتماعی فراگیر می شود. والدین، معلم و مربی می توانند در قالب بازیگر با نوجوان تمرین کنند تا او بداند در موقعیت های معین چگونه می تواند با اطمینان بیشتری رفتار کند. با این روش در صورت بروز برخورد و مشاجره نوجوان با هم کلاسی یا معلمش می توان راه حل موثرتری برای مشکل تدارک دید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق بادرنجبویه را با خواص تقویت مغز و اعصاب و حافظه و قلب، بازکننده رگ های قلب، تقویت حواس پنجگانه، درمان خستگی های روحی عصبانیت و بی حوصلگی، سردردهای عصبی و تنگی نفس، ضد استفراغ دوران بارداری، درمان کابوس شبانه، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0