topNotif

شیوع نشانه های اختلالات روان تنی

1431 بازدید
25 مهر 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 25 آذر 1400

شیوع نشانه های اختلالات روان تنی یا سایکوسوماتیک

در بعضی از کشورهای اروپایی از هر 5 نفر یک نفر به طور منظم برای سردرد خویش دارو مصرف می کند، سردردهای سخت اغلب با ناراحتی های دیگر همراه است که زندگی را برای انسان دشوار می سازد چون درد صورت، گوش درد، گردن درد، گلو درد و درد پشت و…. عبارت است از هشدار بدن موجود زنده حاکی از اینکه عضوی در معرض خطر قرار گرفته است.

به بیماران مبتلا به دردهایی که علم پزشکی قادر به معالجه و توجیه آنها نیست اغلب گفته می شود که بیماری آن ها منشا روان تنی دارد. امروزه بشر معلومات کافی برای تشریح علل سردردهای مزمن را در اختیار دارد و بدین وسیله می تواند روش های درمانی مناسبی ارائه دهد ولیکن مشکل اساسی آن است که این معلومات هنوز متمرکز نیستند بلکه در نزد پزشکان مختلف که با یکدیگر اتفاق نظر کافی ندارند، پراکنده است. تضادهای نسبی و رایج بین پزشکان در امر درمان و نیز بین متخصصان رشته های پزشکی مانع از تبادل اطلاعات، فکرها و رشد تکامل مثبت در این راه می گردد.

شیوع نشانه های اختلالات روان تنی

شیوع نشانه های اختلالات روان تنی

در علم دندان پزشکی مدت های مدیدی است تصور می شود اختلالاتی همچون دردهایی در صورت، سر و ناراحتی های مشابه آن می شود بعضی از صاحب نظران با این عقیده موافق نبوده و معتقدند که درد و اختلالات تعادل فک ها در نتیجه فشارهای روانی به وجود می آیند.

منظور از اختلالات روان تنی اختلالاتی است که به دنبال مشکلات عاطفی و روحی، تظاهرات جسمی و بدنی پیدا می کند. به عبارتی عدم هماهنگی حالات عاطفی با مکانیسم های فیزیولوژیک بدن سبب ایجاد آسیب در بافت ها می شود. یکی از مسائل مهم این است که چرا عضو خاصی از بدن مورد آسیب قرار می گیرد.د

 

همچنین بخوانید: نشانه های فشار روانی

 

سه نظریه کلی در این مورد تاکنون بیان شده است.

در نظریه نخست فرض بر این است که سیستم فیزیولوژیک متاثر، بستگی مجازی با کشمکش های عاطفی دارد به عنوان مثال مردی که از رویارویی با زنان واهمه دارد دچار اگزمای شدید در چهره خود می شود و بدین ترتیب از معاشرت با آنان پرهیز می کند.

نظریه دوم بیانگر این نکته است که هر گونه فشار عاطفی ممکن است بر پدیده های فیزیولوژیک اثر کرده و موجب بروز علائم خاصی در یک عضو گردد که بیمار سابقه نارسایی و اختلال در آن عضو را داشته است. به عنوان مثال بیماری که اختلال گوارشی دارد ممکن است در اثر نگرانی و تشویش، مقدمات زخم معده در وی ایجاد شود و یا بیماری که عفونت ریوی دارد، ریه و یا گذرگاه بینی اش حساس می ماند و بر اثر ناراحتی های عاطفی دچار آسم می گردد.

در نظریه سوم فرض بر این است که حالات مختلف عاطفی موجب تغییرات فیزیولوژیکی متفاوتی می گردد به عنوان مثال ترس و افسردگی سبب اختلال در اعمال روده بزرگ می گردد.

نوع شخصیت بیمار و استرس نیز رابطه خاصی با اعضای مبتلا و بیماری ایجاد شده دارد. ضمنا عوامل اجتماعی در ایجاد اختلالات سهم به سزایی دارند مثلا شیوع بیماری ها در نقاط مختلف یکسان نیست مانند میگرن که در شهر نشینان شایع تر است. زخم معده در طوایف ابتدایی جنوب آمریکا وجود ندارد بنابراین می توان گفت که در یک جامعه عوامل فرهنگی و اجتماعی و شرایط اقتصادی سبب گوناگونی بیماری ها می شود و عوامل اجتماعی فرهنگی که سبب تزلزل و یا تهدید شخص می شود می تواند باعث افزایش این گونه اختلالات گردد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بهار نارنج را با خواص مقوی قلب و اعصاب، رفع بی خوابی های عصبی، رفع افسردگی، تسکین ناراحتی های سینه، رفع سرفه، رفع تپش قلب، آرامبخش، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0