topNotif

عوارض جانبی استفاده از پوشک

3268 بازدید
28 مهر 97
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 25 آذر 1400

عوارض جانبی استفاده از پوشک در نوزادان

استفاده از پوشک می تواند عوارض جانبی داشته باشد؟!

امروزه استفاده از پوشک برای کودکان بسیار معمول و متداول است. پوشک هایی با قدرت جذب بالا واقعا مفید هستند به ویژه هنگامی که شما برای مدت طولانی خارج از خانه هستید. اما مشکل از جایی شروع می شود که بسیاری از مردم، تمام روز از پوشک برای کودکان و حتی نوزادان تازه متولد شده خود استفاده می کنند. حال این سوال مطرح است که استفاده از پوشک می تواند عوارض جانبی داشته باشد؟!

عوارض جانبی استفاده از پوشک

عوارض جانبی استفاده از پوشک

عوارض استفاده از پوشک

معمولا پوشک برای والدین به معنی وسیله ای است که تمیزی لباس کودک و البته خانه را در بر دارد. و همچنین در شب می تواند تضمینی باشد برای خواب بیشتر. بیدار کردن یک کودک از خواب شبانه به خصوص یک کودک تازه متولد شده، در واقع می تواند برای سلامت کودک وحتی هر دو والدین مضر باشد. بنابراین استفاده از پوشک خیلی هم بد نیست، اما در هنگام استفاده از پوشک باید دقت کرد چرا که مشکلاتی را هم با خود به همراه می آورد.

ایجاد عفونت می کند

هنگامی که بچه ها را پوشک می کنند، ماده ای که نقش جذب را به عهده دارد، از گردش هوا در داخل نیز جلوگیری می کند. به همین دلیل محیط اطراف پوشک گرم و مرطوب می شود، در حالی که باکتری ها و قارچ ها می توانند رشد کنند و به نوبه خود باعث ایجاد عفونت های پوستی در کودک شوند

سمی بودن پوشک می تواند به کودک شما آسیب برساند

یک کودک به طور متوسط روزانه 7 تا 8 پوشک استفاده می کند که این بدان معنی است که پوشک برای تقریبا 24 ساعت در روز استفاده می شود. در طول این زمان پوشک به طور مستقیم با پوست کودک تماس می گیرد و بدین معنی است که هر گونه مواد سمی موجود در داخل پوشک می تواند به راحتی در بدن کودک شما وارد شود. علاوه بر ورق های پلاستیکی، پوشک ها می توانند مواد دیگری مانند رنگ مصنوعی، مواد شیمیایی مورد استفاده برای عطر، پلی ویلتییل سدیم، دیوکسین ها و فتالات ها داشته باشند که می تواند باعث آسم، عدم تعادل هورمونی و سرطان شود.

رنگ مصنوعی در پوشک نیز می تواند مشکل زیادی را برای کودکان داشته باشد بعضی از پوشک های غیر استاندار موادی مانند اتیلن بنزن و تولوئن دارند که می توانند علاوه بر مشکلات عصبی، خطر ناراحتی چشم و ضعف سیستم ایمنی را نیز داشته باشند.

ایجاد آلرژی می کند

همه کودکان، به خصوص نوزادان پوست بسیار حساسی دارند و استفاده از هر نوع پوشک می تواند بر روی پوست تاثیر بگذارد. موارد زیادی وجود دارد که رنگ ها، مواد شیمیایی، ژل، مواد مصنوعی که جذب پوشک را افزایش می دهند، در واقع می تواند باعث آلرژی پوست در کودک شود.

ایجاد راش پوستی می کند

 راش پوستی (بثورات پوشک) یک بیماری شایع است که می تواند به علت استفاده طولانی مدت از پوشک مرطوب در نوزادان ایجاد شود. رطوبت در پوشک یک فرصت مناسب برای پرورش باکتری است که باعث می شود پوست کودک قرمز، ناراحت و تحریک شود. زمانی که یک پوشک برای مدت طولانی تعویض نشود این بیماری به طور مکرر در پوست ایجاد می شود و اگر چندین بار تکرار شود و یا به موقع درمان نشود، می تواند باعث آسیب جدی به کودک شود.

 

همچنین بخوانید:  علل التهاب پوست در ناحیه پوشک نوزاد

 

پوشک گران قیمت است

پوشک بسیار گران است به خصوص با توجه به این واقعیت که کودک باید در یک روز 7 تا 8 پوشک استفاده کند. هزینه های پوشک بچه ها با توجه به انواع مختلف موجود در بازار، متفاوت است که اغلب باعث سردرگمی و نگرانی والدین از انتخاب مناسب کودک می شود. بسیاری از والدین معتقدند پول زیادی صرف خرید پوشک می شود و همین موضوع باعث می شود، خیلی از والدین از پوشک های ارزان قیمت و البته بی کیفیت استفاده کنند.

خطر جدی برای محیط زیست

 علاوه بر خطر برای کودکان، پوشک نیز به عنوان یک آسیب جدی برای محیط زیست محسوب می شود. پوشک یکبار مصرف حاوی پلاستیک، ادرار، مدفوع و کاغذ، به طور مداوم از هر خانوار در رودخانه ها و محل دفن زباله ها تخلیه می شود. و این ثابت می کند که یک خطر بزرگ زیست محیطی است.

آموزش توالت می تواند سخت تر شود

آموزش توالت معمولا زمانی آغاز می شود که کودک بتواند از طریق صداها یا کلمات کوتاه منظور خود را به والدین برساند و او بتواند از توالت برای ادرار کردن و دفع ادرار استفاده کند. اما اخیرا استفاده از پوشک به دوره طولانی تری افزایش پیدا کرده، زیرا کودک در پوشک و مادر احساس راحتی می کنند و این باعث شده آموزش به موقع انجام نگیرد.

پس توجه داشته باشید، هنگامی که از پوشک استفاده می کنید، مهم است که به بعضی نکات دقت کنید به طوری که سلامت کودک تحت تاثیر قرار نگیرد، به محیط زیست آسیب نزند و والدین نیز راحت باشند.

نکات ضروری

  • به هنگام استفاده از پوشک سعی کنید هر نیم ساعت یک بار (به خصوص برای نوزادان) آن را چک کنید و اگر پوشک خیس بود آن را هر چه سریع تر تعویض کنید.
  • روزانه 7 تا 8 بار پوشک کودک خود را تعویض کنید.
  • سعی کنید برای تمیز کردن کودک خود از دستمال های مرطوب استفاده نکنید چرا که این دستمال ها نیز باعث بروز حساسیت در کودکان می شود.
  • بهترین روش برای تمیز کردن ادرار و مدفوع کودک شستن آن با آب می باشد.
  • حتما در روز حداقل 2 تا 3 ساعت کودک خود را بدون پوشک و باز بگذارید به خصوص نوزادان چرا که ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به پوشک داشته باشند.
  • حتما در انتخاب پوشک به کیفیت آن توجه کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برگ کاسنی را با خواص درمان آسم، تصفیه کننده خون، پایین آورنده تب، درمان اسهال، درمان التهاب معده، دفع سنگ کلیه و مثانه، تسکین درد دندان، درمان سردرد، کاهنده درد مفاصل، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0