شناخت حافظه و عملکرد آن

1255 بازدید
30 مهر 97
سمانه
,

شناخت حافظه و عملکرد آن از کودکی تا پیری

عملکرد ذهن نه تنها کلید موفقیت شخصی و حرفه ای می باشد بلکه در کیفیت زندگی نیز موثر است. یک حافظه فعال و قوی پایه تمام عملکردهای ذهنی ما است. تقویت حافظه شما را به یک سفر برای شناخت خودتان می برد به شما نشان می دهد مغزتان چگونه کار می کند، چگونه کارایی آن را به حداکثر برسانید و چگونه به طور موثر در زندگی روزانه از آن استفاده کنید. تکنیک های آموزش حافظه نشان می دهد تا چه مقدار می توانید عملکرد خودتان را ارتقا دهید و کاربردها آن این روشن بینی را به شما می دهد که چگونه بتواند از قابلیت های حافظه خودتان در تمام جنبه های زندگی استفاده کنید.

تمرینات سنجش شخصی شما را قادر می سازد تا عملکردتان را ارزیابی کند. افزایش توانایی های حافظه اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد، خلاقیت شما را بیشتر می کند و عملکرد شما را در زندگی روزانه، محل کار، تحصیل و ورزش و بازی بهتر می کند. حافظه استعداد ذهنی بشر است که در هاله از ابهام پوشیده شده است. دانستن اینکه حافظه چگونه کار می کند باعث افزایش اعتماد و توانایی شما و استفاده کامل از قدرت آن می شود.

شناخت حافظه و عملکرد آن

شناخت حافظه و عملکرد آن

حافظه چیست؟

حافظه هر شخص معرف آن فرد است. هر یک از ما از سنین پایین حافظه ای منحصر به فرد و غیر قابل جایگزین داریم. حافظه همچنین ما را قادر می سازد تا زندگی روزانه خود را نظم دهیم. فقط وقتی که حافظه ما شروع به محو شدن می کند تازه ما متوجه محوری بودن آن در هویت خود می شویم.

حافظه و خصوصیات فردی

حافظه شما به مقدار زیادی معرف شما است. حافظه فقط مرکز اطلاعات نیست. حافظه شما روی نگرش شما به زندگی و در نتیجه پاسخ شما به وقایعی که در اطراف شما اتفاق می افتد تاثیر می گذارد. تجربیات جدید با حافظه شما شکل می گیرند. عکس العمل شما به یک واقعه بر اساس تجربیات قبلی شما به چیزی شبیه یا مثل آن واقعه انجام می گیرد.

چرا حافظه ها متفاوتند؟

به یادآوری یک خاطره از یک اتفاق مشابه در افراد مختلف متفاوت می باشد. دلیل آن این است که بر خلاف یک تصویر عکاسی، آن خاطره دقیقا روی مغز نقش نمی بندد. یک خاطره از قطعات اطلاعات دریافتی ساخته می شود و توسط مغز به روشی که در هر شخص منحصر به فرد است پردازش می شود. به یادآوری یک خاطره همیشه توسط خاطرات و اطلاعاتی ایجاد می شود که از قبل در مغز شما ذخیره شده است.

خاطرات کودکی

زمان دقیق شروع فعالیت حافظه را به درستی نمی توان مشخص نمود اما کشف شده است که کودکان از وقتی که در رحم مادر هستند صداهایی را که می شنوند تشخیص می دهند و گفته می شود قطعات موسیقی که به طور مداوم و تکراری قبل از تولد برای آن ها نواخته می شود را می شناسند. در ماه های اولیه کودکان شروع می کنند به شناختن افرادی که بیشتر در اطراف آن ها هستند. از سن یک سالگی آنها مهارت حرف زدن را به دست می آورند در حالی که بیشتر این آموزش ها با تکرار کردن انجام می گیرد، کودکان خودشان به سرعت یاد می گیرند کلماتی بسازند یا کلمات موجود را تغییر دهند.

 

همچنین بخوانید: حس شنوایی جنین چگونه است

 

یادگیری مهارت های حرف زدن در کودکان

حافظه جدید نقش مهمی در یادگیری حرف زدن دارد. کودکان با تقلید و تمرین و ذخیره کردن کلمات در حافظه مدت ها قبل از اینکه از آنها در مکالمات خودشان استفاده کنند حرف زدن را یاد می گیرند. نوزادان صداهایی را که در رحم مادر شنیده بودند را تشخیص می دهند. در سال اول زندگی شروع به فهمیدن کلمات آشنا می کنند. در سال دوم با تکرار کلمات شروع به یادگیری آن ها می کنند. در سال سوم کودکان شروع به شکل دادن کلمات خودشان می کنند.

حافظه و بالا رفتن سن

عملکرد حافظه با بالا رفتن سن کاهش نمی یابد. جریان خون و اکسیژنی که توسط مغز مصرف می شود دو عامل تعیین کننده عملکرد مغز هستند. عملکرد مغز یک شخص 70 ساله سالم و یک شخص 20 ساله سالم دقیقا مشابه هستند. حافظه هر دوی آن ها به طور مساوی خوب کار می کند. تنها قسمتی که با هم متفاوت هستند سرعت یادگیری آنها است. وقتی اطلاعات جدیدی به شخص پیر می دهید تا آن را یاد بگیرد زمان بیشتری نسبت به شخص جوان تر طول می کشد تا آن را جذب کند.

چرا حافظه مختل می شود؟!

حافظه می تواند به دلیل استرس یا خستگی به طور موقت از بین برود، هر دوی این موارد روی تمرکز فکر اثر می گذارند. فراموشی (یاری نکردن تمامی یا قسمتی از حافظه به مدت طولانی) ممکن است بر اثر لطمه روحی یا صدمه به مغز در اثر ضربه به سر یا وجود تومور، سکته مغزی یا تورم مغز حاد شود. فراموشی ممکن است خود را به صورت مشکل به خاطر آوردن وقایعی که در جریان است، وقایعی که قبل از حادثه رخ داده یا وقایعی که در کودکی اتفاق افتاده نمایان سازد. معمولا حافظه به مرور زمان یا به طور ناگهانی بر می گردد، اگرچه یادآوری یک حادثه ممکن است ناتمام باقی بماند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر قوتو را با خواص نیروبخش، رفع ضعف و بی حالی، انرژی زا، تقویت حافظه، تقویت کننده عمومی بدن، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0