topNotif

ترس چیست و چرا ما می ترسیم

1603 بازدید
02 آبان 97
سمانه

ترس چیست و چرا ما می ترسیم ؟

ترس به معنی بند آمدن نفس، احساس خفگی در قلب و بسته شدن راه گلو است. رومیان باستان به این ترتیب ترس را به وسیله برخی از حالت های خاص جسمانی توصیف می کردند. ترس دارای سه بخش جسمی، ذهنی و رفتاری حرکتی است.

بخش جسمانی، ترس سبب بروز احساسات و واکنش های جسمانی در انسان می گردد، بدن تغییرات ملموسی چون افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون، بالا رفتن سرعت تنفس، انقباض عضلانی و تعریق را نشان می دهد.

بخش ذهنی، هر یک از ما دارای احساسات خاص و دارای ذهن تولید کننده ترس هستیم. برخی از موقعیت های معین یا واکنش های بدنی خاص از نظر ما خطرناک هستند، از این می ترسیم که کنترل خود را از دست بدهیم، هوا به بدن ما نرسد یا در معرض سکته قلبی قرار بگیریم و یا شاید از این می ترسیم که مبادا مسخره دیگران شویم. موقعیت های خطرناک گذشته را به یاد می آوریم و یا به خطرات آینده فکر می کنیم در واقع از خود می پرسیم اگر این طور بشود، آن وقت …..!؟

ترس چیست و چرا ما می ترسیم

ترس چیست و چرا ما می ترسیم

بخش رفتاری، ترس موجب بروز رفتارهای خاصی در ما می شود، از ترس خشکمان می زند، شروع به لرزیدن می کنیم، هراسان و وحشت زده می شویم و از یک موقعیت ترسناک مثلا از هر گونه چشم تو چشم بودن با دیگران می پرهیزیم. فکر کردن به خطر سبب بروز احساس ترس و ناراحتی های جسمانی خاصی در بدنمان می شود. هنگامی که موقعیتی مانند تاریکی، مسابقه ورزشی، امتحان، سخنرانی و … را خطرناک می بینیم، دچار ترس و دلهره می شویم. همان چیزی که به شکل نشانه های خاصی از بیماری در ما دیده می شود. احساس ترس و همچنین وضعیت جسمانی خاص مانند افزایش ضربان قلب، تعریق، لرزش و حالت تهوع نظر ما را مبنی بر خطرناک بودن موقعیت مزبور تقویت می کند.

ما در چنین حالتی تمایل داریم از آن موقعیت ترسناک بگریزیم و یا در صورتی که مجبور به ماندن باشیم باید حالت انقباضی بدن را که در واقع دلیلی آمادگی بدن برای فرار است به شکل نامطلوبی تجربه کنیم. ما متوجه می شویم که به محض ترک موقعیت به ظاهر خطرناک ترسمان فرو می نشیند و در آینده نیز با دیدن چنین شرایطی همان رفتار خاص را از خود نشان خواهیم داد. بدین صورت است که شیوه رفتاری ما بیشتر تثبیت خواهد شد.

علایم جسمانی، افکار خاص، احساسات و روش های رفتاری در ایجاد و تداوم ترس های گوناگون نقش تعیین کننده دارند. با این وجود هر یک از این عوامل شکل های گوناگونی را برای افراد مختلف تثبیت می کنند. خیلی از مردم فقط علایم جسمانی ترس را احساس می کنند بدون اینکه تفکرات ترس آور را بشناسند. به همین دلیل معمولا در ابتدای ترس، بیشتر آن ها تصور می کنند که دارای بیماری جسمانی هستند.

برخی دیگر از مردم تفکرات ترس آور را خیلی خوب می شناسند اما نمی دانند که ناراحتی ها و دردهای جسمانی موجود از قبیل افزایش ضربان قلب، اختلالات روده ای – معده ای، گرفتگی عضلانی و اختلالات خواب با ترس آنان در ارتباط است. منشا ترس در مغز انسان است، ما از چیزی می ترسیم که آن را خطرناک می دانیم.

 

همچنین بخوانید: چگونه ترس خود را از بین ببریم؟

 

نیروی فکر و اندیشه خودش را در شرایط ترسناک به خوبی نشان می دهد. واقعیت امر این است که چگونگی ارزیابی موقعیت ها و تجربیات می تواند تاثیری آرام بخش و یا برعکس تاثیری ترس آور داشته باشد. به عبارت دیگر اگر دانش آموزی فکر کند که در یکی از درس هایش نمره بدی می گیرد تاثیر این نوع تفکر نسبت به انتظار ذهنی دریافت نمره خوب بسیار متفاوت است.

بنابراین همانطور که افراد زیادی از عدم پذیرش خویش توسط افراد و محیط پیرامونشان ترس بی موردی دارند برخی دیگر نیز علی رغم صحت و سلامت کامل نسبت به سلامتی خود و یا اصولا درباره زندگی خویش نگرانند. افرادی مضطرب و ترسو بسیاری از موقعیت هایی را که در نظر دیگران خطرناک نیستند را خطرناک و حتی آن ها را در اغلب موارد مرگ آور ارزیابی می کنند. آن ها معمولا از خفگی، غش و سکته قلبی می ترسند و یا از آن بیم دارند که دچار بیماری های خطرناکی مانند سرطان شوند.

ترس هایی که با علایم جسمانی همراه اند اغلب بر اثر بیماری های سخت و یا با مرگ اقوام و آشنایان همچنین بر اثر تمرکز بیش از حد بر روی موضوع بیماری و یا مرگ در درون خانواده پدید می آیند.

افرادی که دچار حالات ترس اند، معمولا خود را بسیار حساس و ضربه پذیر می دانند. از این رو مایل اند موقعیت های مختلف را به اشتباه خطرناک بدانند و نشانه های احتمالی خطر را بیش از اندازه بزرگ نشان دهند. اینکه فلان مسئله در موقعیت های ترسناک چگونه می خواهد بروز کند، برای برخی فشار جسمی و روحی بزرگی است. این افراد به سختی می توانند افکار و احساسات خود را کنترل کنند و ترس های افراطی خود را با درد واقعی آن بیازمایند.

بسیاری از افراد مضطرب و ترسو می توانند تصویر دقیقی از عامل ترسشان در ذهن مجسم کنند اما توانایی ندارند تا روش مناسبی را پیش چشمان خود مجسم کنند که بعد از واکنش به ترس، شرایط به خوبی و یا حداقل به شکل قابل قبولی بتوانند ادامه یابد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق گل گاوزبان را با خواص آرامبخش، نرم کننده، معرق، ادرارآور،(دفع کننده کلرورها)، تصفیه کننده خون، رفع التهاب و ورم کلیه، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0