topNotif

رفتار کودک چه زمانی غیر عادی به شمار می رود؟

2713 بازدید
02 آبان 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 25 آذر 1400

رفتار کودک چه زمانی غیر عادی به شمار می رود؟

منظور از رفتار غیر عادی چیست؟ آیا اگر بچه ای نتواند دست کم برای ده دقیقه ساکت بنشیند رفتاری ناهنجار دارد؟ مفهوم رفتار به خودی خود فاقد هر ارزشی است، نه مثبت و نه منفی، تنها با توجه به خصوصیات فردی انسان می توان رفتار او را ارزش گذاری کرد. جامعه همانطور که بر رفتار بزرگسالان نظارت دارد ناظر رفتار کودکان نیز هست. هنجار آماری یعنی میانگین رفتار انسان ها بیانگر نسبت هایی برای شرح رفتار صحیح است. به طور کلی این رفتار بسیار کمتر از رفتار منفی توصیف شده است، چنان که رفتار ناهنجار به تمام رفتارهایی گفته می شود که از رفتارهای عادی و صحیح متفاوت باشد.

اول از همه کودکان مبتلا به اختلال رفتاری به این فکر می افتند که به نوعی با بچه های دیگر فرق دارند. بعضی از این کودکان شاید به طور خاص رفتاری متعادل، خیرخواهانه و دوستانه داشته باشند آن وقت کسی متوجه تفاوت آن ها نمی شود. برعکس کودکان پرخاشگر، ناآرام یا متجاوز، اغلب برای مربیان یا کودکان دیگر مشکلاتی ایجاد می کنند. اگر مربیان با چنین مواردی رو به رو شدند باید فکر کنند که چگونه می توانند کودکان ناهنجار را با گروه سازگار کنند به طوری که در روند عادی محیط کودکستان بی دلیل مانعی ایجاد نکنند.

مهمتر از همه این که داشتن رفتارهای ناهنجار بیماری نیست. در مورد اختلالات روانی هیچ دلیل ارگانیکی قابل اثباتی وجود ندارد. اینگونه اختلالات بیشتر در مواردی به وجود می آیند که فرد تحت فشار و در شرایطی زندگی کند که آن شرایط برایش غیر قابل تحمل باشد. به این ترتیب اختلالات رفتاری همیشه به عنوان علامت درخواست کمک از طرف کودک است و باید درمان مناسب آن به کار گرفته شود. در مورد این کودکان نباید به راحتی نتیجه گرفت که آن ها بدجنس هستند و باید تنبیه شوند بلکه رفتار آن ها ممکن است دلایل ریشه داری داشته باشد.

رفتار کودک چه زمانی غیر عادی به شمار می رود؟

دیدگاهی در مورد رفتار ناهنجار

فقط ناهنجاری های زیر در مورد کودکان مشخص شده است.

عصبانیت بیش از حد، نیاز به خودنمایی افراطی، پرخاشگری، ویرانگری، نزاع طلبی، بی رحمی، رفتار خودپرستانه و خودسرانه، برقرار نکردن ارتباط و نداشتن هم بازی، خودآزاری، بی قراری حرکتی، ترس، کمرویی، خجالت، در لاک خود فرو رفتن، بی ارادگی دائمی، کمبود اعتماد به نفس، بی نظمی در جمع، اختلالات گفتاری، رفتارهای ناشی از نیاز به محبت و مسخره بازی جز این موارد هستند.

هر کودکی واکنش متفاوتی نشان می دهد

این نشانه های گوناگون را می توان به سه گروه اصلی قسمت کرد:

  1. انحراف از رفتار اجتماعی
  2. ناهنجاری در حیطه هیجانی
  3. کاهش عملکرد

 

همچنین بخوانید: اعتماد به نفس در کودکان

 

بعضی از نشانه ها در چند گروه قرار می گیرند مثلا رفتار پرخاشگرانه، انحراف از رفتار اجتماعی شناخته می شود. در عین حال ناهنجاری هیجانی نیز به شمار می رود. برای این که بتوانید به کودک کمک کنید مهم است در هر نشانه ای به سراغ ارتباط ها و دلایل همان نشانه بروید.

شناخت نشانه

بهترین شیوه شناسایی ناهنجاری رفتاری این است که کودک را دقیقا زیرنظر بگیرید به خصوص کسی که به عنوان مربی احتمالا چیزهای زیادی درباره کودک می داند (وضعیت خانوادگی، وضعیت سلامتی، شخصیت) بهتر از عهده این کار بر می آید. کودک را در شرایط مختلف زیر نظر بگیرید تا رفتارش تا حد ممکن شناخته شود.

به رفتار عادی کودک نیز توجه کنید.

همان طور که شناخت رفتار ناهنجار مهم است مشاهده این که در چه شرایطی کودک رفتار مناسبی دارد نیز اهمیت دارد. به این ترتیب می توان متوجه تفاوت رفتار او با رفتار نا به هنجار شد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق گل گاوزبان را با خواص آرامبخش، نرم کننده، معرق، ادرارآور، (دفع کننده کلرورها)، تصفیه کننده خون، رفع التهاب و ورم کلیه، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0