topNotif

غلبه سریع و آسان به دام های فکری

1454 بازدید
12 آبان 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 25 آذر 1400

غلبه سریع و آسان به دام های فکری که زندگی ما را در دست گرفته اند

هر چه در پذیرش خود مهارت بیشتری می یابید و می توانید اهداف خود را تعیین کرده و با مشکلات مقابله کنید اما باز هم ممکن است افکار منفی به ذهنتان خطور کند. این ها افکاری است که شما را از داشتن احساس خوبی درباره خودتان و احساس کنترل داشتن بر زندگی باز می دارد.

این افکار باعث احساس افسردگی و بی ارزشی می شود. چنین افکار مضری که باعث کاهش اعتماد به نفس می شود همچون یک دام در سر راه موفقیت عمل می کند. مانند هر دام دیگری چنین افکاری پوشیده و پنهان هستند و به راحتی نمی توان آن ها را تشخیص داد. این افکار خود را به بدی و مخرب بودن معرفی نمی کنند.

قضاوت بدون تفکر

به خاطر داشته باشید که اعتماد به نفس، چگونگی نگرش، قضاوت و تفکر درباره خودتان است. اگر اعتماد به نفس شما کاهش یابد آنگاه است که باید در نحوه فکر کردن خود تغییری به وجود آورید. شما باید دامی را که در آن گرفتار آمده اید شناسایی کنید. جستجو برای یافتن دام هایی که در آن گرفتار آمده اید کار دشواری است. توجه داشته باشید چگونه افکار خودکار طبیعی بر حوزه هوشیاری اثر می گذارند.

افکاری که باعث کاهش اعتماد به نفس می شود نیز به طور خودکار روی می دهد. ما به طور خودکار فرض می کنیم هر کس به مدرسه می رود یک دانش آموز است. به همین ترتیب تصور ما درباره ارزش وجودیمان و پذیرش خودمان نیز اغلب بدون هیچ گونه تلاش واقعی رخ می دهد و گاهی این امر به رغم قصد و نیت ما صورت می گیرد.

غلبه سریع و آسان به دام های فکری

غلبه سریع و آسان به دام های فکری

چیزی که ما به آن احتیاج داریم این است دام های فکری را زیر نظر گرفته و سپس جای افکار غیر سودمند را با افکار سودمند عوض کنیم. برای آن که مطمئن شوید دام های فکری خود را زیر نظر گرفته اید در همان هنگام که احساس می کنید اعتماد به نفس خود را از دست داده اید نکاتی را که از ذهنتان می گذرد سریعا یادداشت کنید. برای این کار می توانید از برگه مخصوص استفاده کنید. می توانید هر واقعه را یک سمت و افکار بیهوده خود را در سمت دیگری بنویسید. اگر برای پیدا کردن افکار بی ثمر مشکل دارید می توانید از خودتان بپرسید چرا در این لحظه حالم تا به این حد بد شد؟

روانشناسانی که درباره علل پایین آمدن اعتماد به نفس تحقیق می کنند دریافته اند که با یافتن دام های فکری رایجی که باعث کاهش اعتماد به نفس می شود پیدا کردن افکار بی ثمر ساده تر می شود. سه نوع دام فکری وجود دارد که در کاستن از میزان اعتماد به نفس نقش مشخصی دارند. انتظارات بزرگ، مقایسه کردن خود با دیگران و قانون مورفی.

 

همچنین بخوانید:  فکر سازنده داشته باشید

 

انتظارات بزرگ

تمامی ما تا حدی نسبت به خود واقعی و خود آرمانی وجودمان آگاهی داریم وقتی به خودمان می نگریم ممکن است دریابیم که بین این دو هماهنگی وجود ندارد. وقتی بین این دو ناهماهنگی قابل توجهی به وجود آید اعتماد به نفس خود را از دست می دهیم.

مقایسه کردن خود با دیگران

ما خود را با افراد خانواده، دوستان و همکاران مقایسه می کنیم. در اینجا نیز اگر فکر کنیم بین عملکرد ما و کسانی که خود را با آن ها مقایسه می کنیم تفاوت فاحشی وجود دارد، به فکر می افتیم که اصولا کاری را شروع نکنیم و به این ترتیب اعتماد به نفس خود را از دست می دهیم.

قانون مورفی

افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند عادت دارند خود را باعث رویداد وقایع ناخوشایند بدانند. وقتی کارها بر وفق مراد است آن را به دیگران و یا شرایطی که خارج از کنترل آن هاست نسبت می دهند.

حال با اینگونه افکار بی ثمر آشنا شدید. به افکار بی ثمری که پیش از این نوشته بودید رجوع کنید. اگر افکاری که نوشتید در این سه دسته جای دارند سعی کنید آن ها را به افکار مثبت تبدیل کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

شکوفه بادام شیرین را با خواص تقویت سیستم ایمنی، درمان مشکلات تنفسی اعم از آسم و تنگی نفس، درمان سرفه های خشک، ضدالتهاب، تسکین درد عضلات، مرطوب کننده پوست، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0