topNotif

چه طور به کمال گرایی غلبه کنیم؟

1275 بازدید
11 آبان 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 25 آذر 1400

چه طور به کمال گرایی غلبه کنیم؟

کمال گرایی چه باری بر روی دوشمان می گذارد؟!

کمال طلبی در روانشناسی باوریست که در آن باید تمام کارها را به شیوه ای وسواسی کامل انجام داد و غیر از آن مورد قبول نیست. افراد کمال گرا کسانی هستند که می خواهند هر چیز و هر کاری را به درستی انجام بدهند. اگر کاری را به خوبی انجام ندهند آن کار فایده ای ندارد. آن ها همواره برای خود معیارهای غیر قابل دسترسی وضع می کنند و سرانجام تعجب می کنند چرا تا این حد خود را ناامید کرده اند. آن ها اغلب نسبت به وقت و انرژی که برای کمال گرایی خود صرف می کنند بی توجهند.

آن ها وقت و انرژی بسیاری زیادی را در انجام تمام و کمال یک کار صرف می کنند به طوری که وقتی برای انجام کارهای دیگر که باید به انجام برسانند باقی نمی ماند. به این ترتیب جای تعجب نیست که کمال گراها همواره دچار استرس و فشار روانی هستند.

چه طور به کمال گرایی غلبه کنیم؟

چه طور به کمال گرایی غلبه کنیم؟

فرد کمال گرا همواره به مقایسه چیزی که هست با چیزی که فکر می کند باید باشد می پردازد، احساسی که منجر به عدم کفایت می شود. کمال گراها باید به یاد داشته باشند آن ها انسان هستند و با در نظر گرفتن خصیصه های انسانی خود از اعتقادات بی فایده و فشار دوری کنند. این تصور بیهوده ایست که برای لذت بردن از چیزی و احساس رضایت کردن از کاری آن چیز باید 100 درصد درست و کامل باشد. انجام کارها به طور استثنایی و کامل دقیقا به منزله دستیابی به رضایت کامل نیست، بلکه همواره با شادی کمتر همراه است.

 

همچنین بخوانید:  انواع افکار مزاحم و وسواس فکری

 

تعیین اهداف

شما می توانید با تعیین دوباره معیارهای خود از یک کمال غیر قابل دسترس به یک هدف معقول و درخور توجه از بایدهای متفاوتی که برای داشتن بهترین عملکرد شما را در برگرفته رهایی یابید. این به آن معناست که دریابید چه هنگام باید به خود بگویید کار خوبی انجام دادم و آن را به حال خود رها کنید. در واقع نکته این است توقف را دریابید.

برای کمک به اینکه بدانید چه هنگام زمان توقف فرا رسیده است می توانید از خود بپرسید چه هنگام متوجه می شوم تلاش برای این کار کافی است؟ در واقع هیچ پاسخ کاملی برای این پرسش وجود ندارد، یک راه در نظر گرفتن وقت و تلاش است که طی کار صرف شده و فشاری که در این مدت تحمل کرده اید.

سعی در انجام کامل کارها خود موجب فشار روانی می شود. کمال گرایی یعنی پی جویی امور غیر قابل دستیابی، به همین دلیل است که کمال گرایان تلاشی بی حد و حصر به کار می برند اما احساس رضایت نمی کنند. اگر هر فرد کمال گرا به این واقعیت برسد که در پی اهدافی غیر قابل دستیابی است آن گاه می تواند برای کارهای خوب و در حد متوسط اقدام نماید. در این حال می تواند با آرامش خاطر بیشتری به انجام کار پرداخت زیرا هراس ناشی از به نحو احسن انجام ندادن کار از بین خواهد رفت.

راه های کاهش تمایل به کمال گرایی

    1. یکی از راه های کاهش تمایل به کمال گرایی در انجام کارها آن است که برای هر کاری زمانی محدود معین نمایید. مثلا در هنگام شستن اتومبیل یک محدوده زمانی خاص قائل شوید و آن را ظرف نیم ساعت انجام دهید.
    2. راه دیگر کاهش معیارهای غیر واقعی عوض کردن قوانین خود ساخته است. به جای آن که بگویید من باید 100 درصد این کار را انجام دهم تمرکز خود را از نتیجه کار به فرآیندی که در آن درگیرید معطوف کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

طلامشک را با خواص ضد عفونى کننده مجارى تنفسى، ضدعفونی کننده روده، درمان اختلالات گوارشی، درمان درد معده، صفرابر، بادشکن، خلط ‎آور،قاعده ‎آور، مقوی قلب، درمان سیاتیک، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0