topNotif

سرطان تیروئید

1884 بازدید
10 آبان 97
بهاره
,

سرطان تیروئید را بیشتر بشناسید

غده کوچک تیروئید در جلوی گردن، با ترشح هورمون های تیروکسین (T4) و تری یدوتیرونین (T3)، کنترل متابولیسم بدن و عملکرد تمام سلول های بدن را بر عهده دارد. تومورهای بدخیم غده تیروئید نادر هستند. برای مثال از هر 50 تا 100 نفری که به علت پر کاری تیروئید بر اثر بیماری گریوز (Graves) به متخصص غدد درون ریز مراجعه می کنند تنها یک نفر دچار سرطان تیروئید می باشد.

سرطان تیروئید را بیشتر بشناسید

سرطان تیروئید را بیشتر بشناسید

دو نوع سرطان تیروئید که پزشکان بیشتر با آن ها برخورد می کنند عبارتند از:

  • سرطان پاپیلری
  • سرطان فولیکولر

سرطان پاپیلری تیروئید، بیشتر خانم های جوان و بچه ها را گرفتار می سازد و سرطان فولیکولر، بیشتر در سنین بالای 30 سال به بالا دیده می شود. با این حال هر دو نوع سرطان می توانند در هر سنی دیده شوند. به شرطی که تشخیص و درمان سرطان در مراحل اولیه صورت پذیرد، شخص مبتلا می تواند از یک زندگی با طول عمر طبیعی برخوردار شود. به عبارت دیگر احتمال مرگ به علت سکته مغزی یا قلبی در سنین بالا در این افراد بیشتر است تا مرگ بر اثر تیروئید.

تشخیص سرطان تیروئید

اکثر بیماران به علت وجود یک توده در گردن یا به علت رشد سریع و ناگهانی گواتری که چندین سال آن را داشته اند به پزشک مراجعه می کنند. تشخیص سرطان تیروئید به وسیله روش برداشتن نمونه توسط سوزن یا FNA و یا انجام عمل جراحی صورت می گیرد.

گاهی اوقات بیمار به علت بزرگ شدن غدد لنفاوی گردن به پزشک مراجعه می کند. در این موارد بیوپسی و نمونه برداری از این غدد لنفاوی نشان می دهد که بیمار دچار سرطان پاپیلری تیروئید است که به غدد لنفاوی گردن انتشار پیدا کرده است.

 

همچنین بخوانید:  بیماری گواتر چیست؟

 

نحوه درمان سرطان تیروئید

سرطان تیروئید را می توان با برداشتن کامل یا قسمتی از تیروئید درمان نمود، برای کشتن سلول های باقی مانده سرطانی بعد از عمل جراحی می توان از ید رادیواکتیو استفاده کرد.

جراحی سرطان تیروئید

سرطان پاپیلری تیروئید را معمولا با برداشتن تمام تیروئید درمان می کنند، زیرا اگر مقداری از بافت تیروئید باقی بماند احتمال دارد در آینده دچار سرطان شود. تمام غدد لنفاوی بزرگ شده و حاوی سلول های سرطانی هم باید برداشته شوند.

سرطان فولیکولر بر خلاف سرطان پاپیلری معمولا در یک قسمت تیروئید رشد می کند و می توان فقط نصف تیروئید را طی عمل جراحی برداشت. قبل از عمل جراحی هیچ درمانی لازم نیست و شما می توانید سه روز بعد از عمل جراحی به خانه بروید.

ید رادیواکتیو در سرطان تیروئید  

نمی توان با عمل جراحی تمام قسمت های تیروئید را برداشت و در بیماران دچار سرطان پاپیلری لازم است که برای کشتن سلول های باقی مانده سرطانی که با عمل جراحی برداشته نشده اند از ید رادیواکتیو استفاده نمود. ید رادیواکتیو را به صورت نوشیدنی یا کپسول در بیمارستان به شما می دهند. شما باید 24 تا 48 ساعت در بیماستان در یک اتاق ایزوله بستری شوید و با کسی ملاقات نکنید تا آن ها را با رادیواکتیو آلوده نکنید.

ید رادیواکتیو را معمولا سه تا چهار هفته بعد از عمل جراحی و قبل از اینکه شروع به مصرف قرص های تیروئیدی کنید، می دهند. معمولا در سرطان فولیکولر از ید رادیواکتیو استفاده نمی شود.

هورمون تیروکسین

پزشکان عقیده دارند که سرعت رشد سرطان های پاپیلری و فولیکولر تیروئید ممکن است به وسیله هورمون TSH افزایش یابد. بنابراین یک قسمت مهم از درمان، مطمئن شدن از رسیدن اندازه کافی از هورمون تیروکسین توسط قرص های تیروئید به شما است تا سطح هورمون TSH پایین رفته و غیر قابل اندازه گیری شود.

نحوه پیگیری سرطان تیروئید

سرطان های پاپیلری و فولیکولر مثل غده تیروئید طبیعی، ماده ای به نام تیروگلوبولین می سازند. غده تیروئید طبیعی فقط در حضور هورمون TSH می تواند این ماده را تولید کند، اما سرطان های تیروئید می توانند در عدم حضور هورمون TSH هم تیروگلوبولین را تولید کنند. بنابراین اگر هورمون TSH مقدارش خیلی کم باشد که قابل اندازه گیری هم نباشد مثل موقعی که با مصرف قرص های هورمون تیروئید، این وضعیت اتفاق می افتد، هرگونه وجود تیروگلوبولین در جریان خون را می توان متعلق به سرطان ها تیروئید دانست. بنابراین تیروگلوبولین را اصطلاحا تومور مارکر یا نشانگر تومور می نامند.

سرطان های نادرتر تیروئید

انواع نادرتر سرطان های تیروئید عبارتند از:

سرطان مدولری

سرطان مدولری تیروئید که معمولا در بعضی از خانواده ها بیشتر دیده می شود و همراه با سایر اختلالات غدد درون ریز یا ناهنجاری های اسکلتی است.

لنفوم تیروئید

لنفوم تیروئید که معمولا افراد سالخورده را مبتلا می سازد و ممکن است همراه با شواهدی از بیماری در سایر قسمت های بدن باشد.

سرطان آناپلاستیک

سرطان آناپلاستیک که آن هم معمولا افراد سالخورده را گرفتار می سازد.

این سرطان ها نسبت به سرطان های پاپیلری و فولیکولر وخیم تر بوده و درمان آن ها سخت تر می باشد. درمان این سرطان ها شامل شیمی درمانی و رادیوتراپی است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

دانه چشوم را با خواص تنظیم کننده تیروئید، دفع سنگ کلیه و مثانه، خواب آور، درمانگر امراض چشم، دفع کننده کرمک، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0