topNotif

علل و درمان بیماری واژینیسم

1831 بازدید
13 آبان 97
بهاره
,

علل و درمان بیماری واژینیسم

انقباض نسبتا شدید و غیر ارادی عضلات کف لگن و تنگی یک سوم ابتدایی مهبل (با وجود موافقت و یا تمایل به دخول) که عمل دخول را بسیار سخت یا غیر ممکن می کند، گرفتگی مهبل یا فرج یا واژینیسم (Vaginismus) گفته می شود و در حدود 2% زنان آمریکا به آن مبتلا هستند.

علل و درمان بیماری واژینیسم

علل و درمان بیماری واژینیسم

این اختلال ممکن است از همان اوایل فعالیت جنسی وجود داشته باشد (نوع اولیه) و یا اینکه بعد از یک دوره فعالیت طبیعی جنسی بروز کند (نوع ثانویه یا اکتسابی). بسیاری از مبتلایان به این اختلال در زمان شروع رابطه جنسی دچار اضطراب شدید و علایم همچون عرق کردن، لرزیدن، تپش قلب، نیاز فوری به ادرار کردن، تهوع، نگه داشتن نفس و غیره می شوند.

نکته: در واژینیسم اصولا دخول هر چیز به داخل مهبل (از جمله انگشت و یا وسیله معاینه پزشکی) بسیار سخت یا غیر ممکن می باشد و اگر فرد فقط در زمان نزدیکی با همسر خود دچار این حالت باشد، دیگر واژینیسم نیست بلکه به آن اختلال انزجار (Aversion) گفته می شود که جز اختلالات تهییجی به حساب می آید.

علل واژینیسم

در نوع اولیه واژینیسم، غالبا باورهای غلط (ترس ناشی از اطلاعات نادرست یا فوبیا و یا احساس گناه) یا تجاوز عامل اصلی هستند. اما در نوع ثانویه مجموعه ای از عوامل طبی و سایکولوژیک می توانند دخیل باشند.

علل طبی

مقاربت دردناک به هر دلیلی می تواند به طور واکنشی موجب واژینیسم شود. برخی از صدمات لگنی (از جمله جراحی لگن) نیز می توانند موجب واژینیسم شوند.

علل سایکولوژیک

تجربیات جنسی آزاردهنده یا ناخوشایند، ترس (از درد، حاملگی و یا فوبیا) و اضطراب.

 

همچنین بخوانید:  گیاهان دارویی مفید برای بیماری های رحم

 

درمان واژینیسم

آگاهی و اصلاح باورها

بایستی اطلاعات درست و کافی در مورد دستگاه تناسلی و فعالیت جنسی بدست آورد و آن دسته از باورهای خرافی را با آگاهی (و حتی دریافت مشاوره) کنار گذاشت.

کنترل اضطراب

  • تمرین تکنیک های آرامش دهنده روزانه 10 تا 20 دقیقه
  • شناسایی و درمان اختلالات اضطرابی

تمرین شل کردن عضلات کف لگن

این تمرین شامل ورزش عضلات کف لگن، جلو دادن لگن و چرخاندن لگن می باشد.

ورزش عضلات کف لگن

عضلات کف لگن را می توان در میان راه (حد فاصل مقعد تا دستگاه تناسلی) به خوبی لمس کرد. کافی است دو انگشت خود را جلوی مقعد بگذارید و درست همانند زمانی که می خواهید ادرار یا مدفوع خود را نگه دارید، خود را منقبض کنید. عمل انقباض و شل کردن عضلات را هم زمان با نفس های آرام و عمیق 10 تا 20 بار روزی 3 بار هر روز برای مدت 3 تا 4 هفته انجام دهید و بعد از آن به تدریج، طول مدت انقباض و شل کردن عضلات فوق را از هر یک ثانیه به 5 تا 10 ثانیه برسانید. این ورزش را می توانید در حالت درازکش، نشسته و حتی ایستاده انجام دهید.

جلو دادن لگن

بدون استفاده از عضلات شکم و کمر، به کمک عضلات باسن سعی کنید لگن خود را به جلو و عقب حرکت دهید (همانند زمان نزدیکی مهبلی). این عمل را 20 بار سه بار در روز و هر روز تکرار کنید.

چرخاندن لگن

همانند حرکات ریتمیک، لگن خود را به صورت دورانی بچرخانید. تا آنجا که می توانید تنه و کمرتان ثابت بماند. چرخش در هر جهت را 10 بار و 3 بار در روز هر روز تکرار کنید.

تمرین تمرکز حسی یک و دو نفره

هیپنوتراپی

در برخی از افراد که علت خاصی برای واژینیسم یافت نمی شود، هیپنوتیزم ممکن است در شناسایی ریشه واژینیسم و درمان آن کمک کننده باشد (خصوصا در نوع اولیه)

باز کردن تدریجی

در طول مدت تمرین تمرکز حسی استفاده از یک و سپس دو انگشت و به تدریج دخول آلت بر حسب میزان پیشرفت و تمایل می تواند کمک کننده باشد.

دارو

در موارد کمی که اضطراب بسیار شدید است. (خصوصا در واژینیسم نوع اولیه) ممکن است استفاده از یک داروی آرام بخش یا شل کننده عضلات، آن هم به طور موقت، کمک کننده باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن نارگیل را با خواص تقویت موی سر، تسکین درد کمر، مقابله با آلزایمر، مرطوب کننده و لوسیون، سفید کننده دندان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0