topNotif

راهنمای تغذیه سالم و طبیعی

1758 بازدید
13 آبان 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 25 آذر 1400

راهنمای تغذیه سالم و طبیعی و رژیم غذایی مناسب

تغذیه سالم می تواند تاثیرات خوبی بر روی سلامتی انسان داشته باشد و از پیشرفت بیماری های جلوگیری به عمل آورد؛ به کار بردن رژیم صحیح عامل اصلی سلامت است، به عکس سو تغذیه مهمترین علت ایجاد بیماری است. اما چگونه می توان تغذیه درست را از تغذیه نادرست تشخیص داد؟

ما غذا می خوریم تا زنده بمانیم لیکن چنین به نظر می رسد که بعضی مردم مقصود اصلی غذا خوردن را از نظر دور داشته اند و به جای آن که فکر کنند غذا خوردن مانند تنفس و خواب امری ضروری است آن را وسیله برای ارضای امیال خود قرار داده اند و به معیار اصلی ارزش مواد غذایی و عناصر لازم برای حفظ تندرستی موجود در آن نیندیشیده اند بلکه به طعم و مزه و … که موجب شیرین کردن کام و رضایت خاطر است توجهی بیش از حد لازم می کنند. در نتیجه عدم توجه به علت اصلی و مقصود نهایی از خوردن غذا جای شگفتی نیست که امروزه اغلب کشورهای متمدن اقلامی از مواد غذایی مصنوعی به ظاهر خوش آیند ساخته اند که بدون توجه به ارزش واقعی بهداشتی آن ها را مصرف می کنند. توجه کردن به ارزش غذایی که استفاده می کنیم بسیار مهم است.

معایب غذاهای معمولی!

بعضی از پزشکان شیمیایی نقش املاح معدنی موجود در مواد غذایی طبیعی و سالم را به کلی از نظر دور داشته اند. برای آن ها فقط تامین مواد مورد نیاز از لحاظ مواد پروتئینی، نشاسته ای، قندی و چربی مطرح است، آن ها چنین استدلال می کنند که پروتئین برای ساختمان بدن، قند و نشاسته برای ایجاد نیرو و چربی جهت تامین حرارت مورد لزوم است و اهمیت املاح موجود در مواد غذایی طبیعی که برای پاکسازی و تصفیه دستگاه های بدن ضروری و لازم است را مورد توجه قرار نمی دهند.

علاوه بر بی توجهی کامل به ارزش واقعی و املاح معدنی آلی، لزوم تامین آن ها به مقدار کافی در غذای روزانه را نیز مورد توجه قرار نمی دهند. بر اثر مصرف مداوم و روزمره مقادیر زیادی مواد غذایی عاری از عناصر حیاتی و املاح معدنی مورد لزوم در دستگاه های مختلف بدن مقادیر زیادی مواد سمی جمع می شوند که سرانجام بدن به طور خودکار به فکر تمیز کردن آن ها می افتد و به عبارت دیگر بیماری ظاهر می شود.

راهنمای تغذیه سالم و طبیعی

راهنمای تغذیه سالم و طبیعی

 

رژیم در درمان طبیعی

کلیه غذاهای طبیعی و سالمی که مستقیما از زمین به صورت گیاه و میوه و از حیوانات به دست می آیند حاوی عناصر اصلی و لازم برای سلامت انسان هستند و هر چیزی که به عنوان ماده غذایی مصرف شود و عاری از این عناصر لازم باشد باعث بیماری می شود. کسانی که با توسل به درمان طبیعی از بیماری نجات یافتند باید طبق موازین قوانین طبیعی زندگی کنند و به آن ادامه دهند والا دوباره همان بیماری یا بیماری های دیگر به سراغ فرد می آید.

رژیم های غذایی تمام میوه

میوه های تازه یکی از انواع مواد غذایی هستند که حاوی مقادیر زیادی عناصر اصلی لازم برای حیات و سلامت انسان هستند، در حالی که خواص پاکسازی و شفابخشی آن ها از نظر پزشکی رسمی به کلی پوشیده و فراموش شده است و این یکی از پدیده های غم انگیز عصر ما به حساب می آید. بدن بیمار همواره فاقد این عناصر معدنی لازم برای سلامت و حیات و حس و حرکت است و هنگامی که تحت درمان طبیعی قرار می گیرد و منحصر از میوه تغذیه می کند علاوه بر آن که دستگاه های مختلف بدنش از مواد سمی پاک می شوند، بعضی مواد معدنی لازم نیز به بدن می رسد.

واکنش اسیدی بعضی میوه ها باعث شده است که عده نسبت به ارزش شفابخش آن ها دچار تردید شوند. حالت اسیدی ضعیف میوه که در بدن در هم می شکند املاح معدنی قلیایی را به بافت ها می فرستد و این همان باقی مانده مواد معدنی قلیایی است که پس از اکسیداسیون به پاکسازی بافت ها می پردازد و عامل پاک کننده بدن می شود. برخی افرادی که به دلایلی نمی توانند از میوه استفاده کنند می توانند از سبزیجات خام و بخار زده که دقیقا دارای همان خاصیت پاکسازی و درمان کنندگی است، استفاده کنند.

 

راهنمای تغذیه سالم و طبیعی

راهنمای تغذیه سالم و طبیعی

 

رژیم غذایی محدود

این نوع رژیم که بیشتر از میوه ها، سبزیجات و سالاد تشکیل شده است، مانند رژیم غذایی میوه است فقط دارای تنوع بیشتری می باشد. میوه های تازه و سالاد سبزی خام و سبزی های ریشه ای که دارای مقادیر فراوانی مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، سدیم، آهن، سیلیس و … هر یک نقش مهمی در انجام وظایف بدن ایفا می کنند.

رژیم غذایی میوه و شیر

شیر یکی از غذاهایی است که خود به خود کامل و حاوی کلیه عناصر مورد نیاز بدن از لحاظ تغذیه و پاکسازی بدن است  و بدین لحاظ از نظر درمان طبیعی دارای ارزش بسیاری است. شیر با تامین مواد غذایی لازم و عناصر حیات بخش اعصاب و عضلات را تقویت می کند.

رژیم غذایی تمام شیر

پس از یک امساک طولانی معمولا رژیم تمام شیر تجویز می شود. برای این منظور به بیمار فقط شیر خام می دهند و مقدار آن را به تدریج زیاد می کنند تا حدی که به شش لیتر در روز برسد. رژیم غذایی تمام شیر باید حتما تحت نظر و راهنمایی پزشک انجام شود. تنها به وسیله دو عامل امساک و رژیم شیر بیماری های گوناگونی مانند کم خونی مهلک، دیابت، ورم مفصلی، ورم مزمن کلیه، ضعف اعصاب را بارها معالجه کرده اند.

 

همچنین بخوانید:  نکات طلایی در مورد تغذیه و درمان

 

رژیم غذایی متعادل و صحیح

پس از امساک طولانی یا دراز مدت و داشتن رژیم تمام میوه، رژیم غذایی محدود، رژیم میوه و شیر، رژیم تمام شیر و اقسام دیگر آن بیمار مجددا سلامت خود را باز می یابد و از آن پس باید رژیم متعادلی را انتخاب کند و همواره سلامت خود را محفوظ دارد و از ابتلای مجدد به بیماری جلوگیری کند.

برای تغذیه و ترمیم بدن به مقداری پروتئین، نشاسته، قند و چربی نیاز است و آن ها را به وسیله غذاهایی که روزانه می خوریم تامین می کنیم. برای آن که بدن وظایف خود را به خوبی انجام دهد بایستی خون و سایر ترشحات بدن حالت قلیایی داشته باشد که با مصرف روزانه موادی همچون نشاسته، چربی، قند (شکر سفید، سیب زمینی، نان سفید، گوشت و…) بافت ها دچار حالت اسیدی می شوند که نخستین علت بیماری است. بنابراین اولین هدف درمان کننده طبیعی در موقع تعیین یک رژیم غذایی درمانی برای بیمار بازگرداندن حالت قلیایی خون و سایر ترشحات بدن است. به این صورت که میوه و سبزی ها به صورت خام بخش اعظمی از رژیم غذایی او باشند.

تغییری در رژیم غذایی

غذاهایی مانند گوشت که اسید زیادی تولید می کند از نظر متخصصین درمان طبیعی غذای خوبی به شمار نمی آید و چنانچه به فکر تغذیه سالم و طبیعی هستید حتما مصرف آن در رژیم غذایتان باید کم شود. همچنین نان سفید، قند سفید، برنج سفید کرده و… که اسید زیادی تولید می کنند نیز مفید نیستند. نان سیاه (تهیه شده از آرد سبوس دار) نانی بسیار مفید است یا برنجی که سفید نشده باشد یا سیب زمینی اگر با پوست پخته و خورده شود اسید کمتری تولید می کند.

اگر لازم است سبزی ها را بپزید از بخار استفاده کنید یا با ملایمت بپزید تا خواص سلامت بخش خود را حفظ کنند. به جای قند از عسل و میوه های خشک همچون توت خشک، مویز و… استفاده کنید زیرا قند موجود در آن ها بهترین نوع قندی است که برای بدن انسان مفید است. کره، خامه و روغن زیتون سه نوع چربی طبیعی هستند که مفیدند. تخم مرغ و پنیر بهتر از گوشت هستند.

میوه جات هسته دار خشک مانند آجیل ها و بادام زمینی دارای پروتئین هستند. خوراکی هایی مانند کیک، شیرینی و نظایر آن ها اصلا مفید نیستند و در این رژیم جایی ندارند. ادویه، سس ها، چای، قهوه به علت محرک بودن اثرات زیان بخشی بر دستگاه های بدن دارند. الکل دارای اثر زیان بخش بسیاری است. لیکن نوشیدن یک عدد چای کم رنگ بعد از ناهار بدون قند مشکلی ندارد به شرط آن که با آن خوراکی دیگری مصرف نشود. نوشیدن چای در صبح توصیه نشده است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

جو دوسر پرک را با خواص رفع اضطراب، درمان ضعف مثانه، درمان یبوست، درمان بیماری دیورتیکولوز (نوع بیماری گوارشی)، درمان نقرس، رفع بیماری التهابی روده، درمان سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، درمان اختلالات عصبی، تنظیم فشارخون، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0