topNotif

خواص ترشک ها را بدانیم

1993 بازدید
14 آبان 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 25 آذر 1400

خواص ترشک ها را بدانیم

به طور کلی گیاهان جنس رومکس که ترشک ها از آن هستند در کتب طب سنتی حماض نام برده می شوند و دو گروه می باشند. گروه اول گونه هایی از گیاهان با برگ های ترش مزه که معروفترین آنها از نظر طبی و خوراکی مورد توجه هستند و با نام ترشک شناخته می شوند. گروه دوم گونه هایی هستند که به فارسی آن ها را ترشک اسفناجی می نامند و در کتب طب سنتی با نام های حماض البقر و حماض الما نام برده شده اند. این گروه در حقیقت حماض یعنی ترش نیستند و جز گروه های حماض های شیرین قرار دارند ولی نظر به اینکه با ترشک ها در یک جنس قرار دارند در کتب طب سنتی آن ها را نیز نوعی حماض گفته اند.

ترکیبات شیمیایی ترشک های ترش

در هر یک صد گرم برگ خام ترشک های ترش موادی همچون آب 90 گرم، پروتئین 2 گرم، چربی 0/3 گرم، نشاسته و مواد ازته 4/5 گرم، کلسیم 66 میلی گرم، فسفر 41 میلی گرم، آهن 1/6 میلی گرم، سدیم 5 میلی گرم، پتاسیم 338 میلی گرم، ویتامین آ 12900 واحد بین المللی، تیامین 0/09 میلی گرم، رایبوفلاوین 0/22 میلی گرم، نیاسین 0/5 میلی گرم و ویتامین ث 119 میلی گرم وجود دارد.

خواص ترشک ها را بدانیم

خواص ترشک ها را بدانیم

ترشک کوچک

گیاهی است از گروه ترشک ها با برگ ترش به فارسی ترشه و ترشک و در کتب طب سنتی با نام حماض غیر نام برده شده است.

گیاهی است چند ساله از نظر شکل گیاه شبیه به ترشک درشت است با این اختلاف که بلندی آن کمتر است و گوشه های قاعده برگ آن نیز به طرف بالا برگشته است در صورتی که در مورد ترشک درشت که در جای خود شرح داده شده گوشه های قاعده برگ به طرف دمبرگ برگشته است. تخم آن کوچک، براق، مثلثی سیاه رنگ تکثیر آن از طریق کاشت بذر یا کاشت قسمتی از بوته آن انجام می شود. شکل برگ و گل و رنگ آن ها مانند ترشک درشت است، این گیاه به حالت وحشی در چمنزارها و زمین های سیلیسی و اراضی حاصل خیز می روید. در ایران در مناطق شمال غربی در قره داغ دیده می شود. در هندوستان در ارتفاعات 2-3 هزار متری هیمالیا می روید.

 

همچنین بخوانید:  فواید بی شمار گیاه دارویی ترشک

 

ترکیبات شیمیایی ترشک کوچک

از نظر ترکیبات شیمیایی در گیاه وجود اسید پتاسیم اکسالات و تار تاریک اسید تایید شده است. این گیاه در مراتعی که وجود دارد مورد علاقه گوسفند است و اگر زیاد باشد و مورد مصرف  شدید توسط گوسفندان شود به علت املاح اکسلات زیادی که در آن هست موجب بروز اسهال در گوسفندان می شود.

خواص ترشک کوچک را بدانیم.

عصاره تازه گیاه خنک کننده، معرق، مدر و برای جبران کاهش ویتامین ث مفید است چون تمام ترشک ها دارای ویتامین ث زیاد هستند. در اروپا از این گیاه برای رفع ناراحتی های ادرار و کلیه استفاده می شود. گونه دیگری از ترشک های کوچک که در ایران می روید، گیاهی است چند ساله به بلندی حداکثر تا 50 سانتیمتر و ساقه های آن نسبتا چوبی، این گیاه در اراضی سنگلاخ و اماکن متروک دامنه های البرز و شمیرانات، پشند، گچسر و در شمال ایران بین لنگرود و قزوین و آذربایجان در میشوداغ می روید. از نظر خواص و کاربرد خنک کننده و قابض است و در مورد اسهال خونی خورده می شود و مفید می باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه ترشک را با خواص درمان نارسائی عمل دستگاه دفع ادرار، کم اشتهایی، ورم لثه ها، بواسیر، بیماری های پوستی، درمان تشنج، معالجه اسهال و درد کمر، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0