اختلال گفتاری در کودکان

1610 بازدید
15 آبان 97
سمانه
,

درمان اختلال گفتاری در کودکان

زبان به کودک این امکان را می دهد که نگرانی ها و احتیاجات خود را بیان کند، شادی هایش را در میان بگذارد و با انسان های دیگر ارتباط برقرار کند. برای کسی که می تواند بدون اشکال صحبت کند، صحبت کردن امری عادی است. به هر حال اگر رشد زبانی حاصل نشود یا بسیار کند پیش رود جای تامل دارد. توانایی کلامی کودکان در درجه اول به سن آن ها بستگی دارد. بنابراین در مورد اختلالات کلامی باید مطمئن شد که توانایی صحبت کردن کودک مناسب سن او نیست یعنی به وضوح کمتر از همسن های اوست.

اختلالات گفتاری در کودکان

منظور از اختلال رشد گفتاری دامنه و شکلی از گفتار است که مطابق سن و سال فرد رشد نیافته است. شرط رشد گفتار طبیعی در کودک، درک کافی گفتار است چون قبل از این که کودک بتواند گفتار با مفهوم خود را بر زبان بیاورد باید توانایی فهم گفته ها را داشته باشد بنابراین همیشه کاستی فهم گفتاری، زمینه ساز اختلال در رشد گفتار است. اختلالات گفتاری کودکان به شکل های گوناگونی آشکار می شود.

اختلال گفتاری در کودکان

اختلال گفتاری در کودکان

مواردی که در ادامه ذکر می شود به عنوان مفهوم مشکلات گفتاری شناخته می شود.

  • دایره واژگان محدود، کودک باید تا 3 سالگی فرق گذاشتن را آموخته باشد مثلا دیگر نباید هر چهارپایی را پیشی بنامد.
  • دشواری پیدا کردن کلمه، حتی اگر یک کودک سه تا چهار ساله در حالت هیجانی یک بار نتواند کلمه صحیح را به یاد بیاورد باید بتواند تشخیص دهد کلمه دیگری وجود دارد که از کلمه ای که در حالت هیجانی به کار برده، مناسب تر است.
  • به کار بردن جملاتی با دستور زبان غلط، هر کودکی باید تا 5 سالگی یاد گرفته باشد که دستور زبان صحیح و روابط دستور زبانی بین افراد و اشیا را برقرار کند. در این جا محیط کودک در رشد کلامی او اثر بسیاری دارد.
  • به زبان آورد کلمات نامفهوم و بریده، این گونه کودکان صدایی را جانشین صدای دیگری می کنند مثلا به جای صدای ک به دفعات از صدای ت استفاده می کنند. این مشکل باید تا آخر 5 سالگی از بین رفته باشد.
  • لکنت زبان، کودکانی که لکنت زبان دارند در بیان صداهای خاص به خصوص صدای اول کلمه ها مشکل دارند. آن ها در گفتار دچار وقفه می شوند و یک صدا یا تعدادی از صداها را به دفعات زیاد تکرار می کنند.
  • قیل و قال کردن، سر و صدا راه انداختن رابطه تنگاتنگی با لکنت زبان دارد. گفتار شتابزده هول شدن شدید، بیان نامفهوم، هجاهای غلط یا جا انداختن تمام کلمه ها را به دنبال دارد.

به اختلال گفتاری بیش از حد بها ندهید.

زبان در کودکان به تدریج بین 3 تا 5 سالگی رشد می یابد. شتاب در حرف زدن، جانشین کردن حروف الفبا یا لکنت زبان هم می تواند در این مرحله به طور عادی بروز کند. از مربیان کودک، پدر و مادرها حتی پزشک اطفال بخواهید که بین اختلالی که در حال حاضر وجود دارد و مرحله رشد کلامی کودکان فرق بگذارند.

 

همچنین بخوانید:  گفتار درمانی چیست

 

اختلال گفتاری از کجا ناشی می شود؟

قبل از اقدام به درمان باید دلیل اختلال رشد کلامی را پیدا کرد. برای این کار انجام معاینه دقیق تخصصی ضروری است. از این طریق می توان پی برد که آیا کودک به دلایل فیزیکی یا روانی نمی تواند مناسب سن خود صحبت کند. الگوی نامناسب در خانه، محیط اطراف کودک و… بزرگترین دلیل اختلال گفتاری است. بیشتر وقت ها تاخیر در رشد کلامی کودک با تاخیرهای دیگری در ارتباط است بنابراین پدر و مادر و مربیان باید با هم به دنبال تاخیر رشد بگردند تا دلایل مشکلات کلامی کودک را پیدا کنند.

مشکلات گفتاری ممکن است دلایل فیزیکی هم داشته باشد مانند وقتی که کودکی از کم شنوایی رنج می برد. همان طور که گفته شد فهم صحیح گفتار شرط اصلی برای رشد کلامی کودک است. سنگینی گوش هم می تواند به طور قابل توجهی به رشد کلامی آسیب برساند.

بهبود رشد کلامی

مهمترین وظیفه پدر و مادر و مربیان این است که با کودک واضح و درست صحبت کنند، با غلط گیری بی اندازه از حرف های کودک، لذت صحبت کردن را از او نگیرید. در عوض باید کلمه هایی را که او غلط تلفظ می کند به صورت درست تکرار کرد. برای این کار کافی است که با همان کلمه ها جواب کودک را بدهید. با تکرار درست کلمات، کودک یک بار دیگر می تواند تلفظ درست را بشنود و به طور غیر مستقیم و بدون اجبار به اشتباه خود پی ببرد. اگر با انجام این کار اختلالاتی در رشد کلامی کودک دیده شد باید به طور دقیق از لحاظ شنوایی معاینه شود. در صورت امکان این کار باید در عرض سه سال اول تولد انجام شود چون در کودکانی که نارسایی شنوایی شدیدی دارند تشخیص به موقع تا حد زیادی در حل مشکل آن ها موثر خواهد بود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه عاقرقرحا را با خواص تسکین سردردهای میگرن، درمان کمردرد، درمان بیماری های لثه و تسکین درد دندان، تقویت نیروی جنسی، درمان ضعف و بی حالی، کاهش لکنت زبان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0