topNotif

یک برنامه درسی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

2447 بازدید
16 آبان 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

یک برنامه درسی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

اگر دانش آموزی درس هایش را می خواند ولی باز ناموفق است تعجب نکنید شاید یکی از دلایل آن نداشتن برنامه باشد ولی در بیشتر موارد دانش آموز برنامه درسی هم دارد ولی دایم از کمبود وقت و سختی درس ها شکایت می کند.

یک برنامه خوب درسی دارای چه ویژگی هایی است؟!

برنامه را انعطاف پذیر نمایید، یعنی چنان تنظیم شود که در برخورد با حوادث و اتفاقات پیش بینی نشده نیز انعطاف پذیر و قابل اجرا باشد. مثلا اگر مجبور شدید ساعتی را که برای مطالعه درس به خصوصی گذاشته اید صرف شرکت در مجلس ختمی کنید باید امکانی در برنامه وجود داشته باشد تا بتوانید آن را ساعت دیگری مطالعه کنید. پس باید ساعت های آزاد را در برنامه پیش بینی کرده تا بتوانید آن را به جای فرصت از دست رفته به کار ببرد.

برای مطالعه درس وقت کافی در نظر بگیرید، وقتی را که برای مطالعه یک درس در نظر می گیرید باید حداقل دو برابر زمانی باشد که در کلاس صرف آن شده است. قاعده کلی این است که هر ساعت درس مدرسه، نیازمند دو برابر صرف وقت در خانه است.

یک برنامه درسی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

یک برنامه درسی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

برنامه را متناسب با روحیه شخصی خودتان تنظیم کنید، در تنظیم برنامه حتما باید در نظر داشته باشید زمانی را که برای مطالعه هر درس اختصاص می دهید به گونه ای باشد که در آن ساعت حداکثر آمادگی را برای آن درس داشته باشید مثلا اگر مطالعه ریاضی با زبان خارجه برای شما مشکل است آن را در مناسب ترین وقتی بگنجانید که می توانید تمامی حواس و نیروی خود را صرف مطالعه آن درس کنید، مثلا صبح های زود، درس های مشکل را مطالعه کنید. البته عده ای هم معتقدند هر آنچه پیش از خوابیدن فرا گرفته شود دیرتر فراموش می شود.

ساعتی را برای مرور هفتگی درس ها منظور کنید، در برنامه مطالعاتی خود حداقل هفته ای یک ساعت برای مرور کردن هر درس در نظر بگیرید. نزدیک امتحانات شاید بخواهید به ساعت های مرور درس ها و برنامه های خود اضافه کنید.

استفاده از زنگ های آزاد مدرسه را در برنامه مطالعه خود بگنجانید، طرحی بریزید که از زنگ های آزاد مدرسه حداکثر استفاده را بکنید حتی زنگ های تفریح را مغتنم بشمارید. منظور این نیست که از زنگ های تفریح مدرسه هم برای درس خواندن استفاده کنید. مثلا به بعضی از برنامه های خود سر و سامان بدهید. مروری بر برنامه های عقب افتاده تان بکنید و ببینید چه زمانی را می توانید برای جبران برنامه های معوقه خود پیدا کنید. به تعبیر دیگر مدیریت زمان و دانش خود را در اوقات آزاد می توانید انجام دهید.

این کار دو حسن دارد یکی این که به طور مداوم به سر فصل ها و موضوع های درسی به صورت یک بدنه و یک پل نگاه می کنید. دیگر آن که چون وارد جزئیات هر درس (مسایل، فرمول ها، حفظیات و …) نمی شوید بار زیادی بر ذهن خود تحمیل نمی کنید و در نتیجه خسته نمی شوید.

 

همچنین بخوانید: برنامه ریزی در زمان امتحانات !

 

وقت مطالعه هر درس را تا حد امکان نزدیک به ساعت آن درس تعیین کنید، تا آنجا که ممکن است مطالعه هر درس را بلافاصله پس از ساعت آن درس انجام دهید. در غیر این صورت کوشش نمایید ساعت مطالعه آن درس را پیش از کلاس بگذارید. عادت کردن به مطالعه هر درس بلافاصله پس از کلاس آن درس اهمیت به سزایی دارد.

در فاصله مطالعه دو موضوع شبیه یا مربوط به هم درس دیگری مطالعه کنید، اگر نمی خواهید یا نمی توانید میان دو درس با موضوع مشابه درس متفاوت دیگری مطالعه نمایید یا حداقل یک وقفه ای برای استراحت قایل شوید، شباهت موضوعی متوالی یا هم زمینه بودن آن ها در یک فن باعث تداخل موضوعات مشابه می شود. در حالی که اگر مضامین دو درس نا متشابه باشند کمتر چنین اتفاقی می افتد. پس می توان به جای وقفه زمانی یا استراحتی کوتاه از یک درس دیگر به عنوان میان برنامه دو درس متشابه استفاده کرد.

هر جلسه مطالعه را به نشست های حداکثر دو ساعتی تقسیم کنید، برنامه مطالعه خود را طوری تقسیم کنید که در یک جلسه بیش از یک ساعت و نیم حداکثر دو ساعت، صرف مطالعه یک درس نکنید. اگر در هر نشست مطالعه کمتر از زمان یاد شده وقت صرف کنید به ضرر خود کار کرده اید زیرا بخشی از زمان مناسب برای مطالعه را از دست داده اید.

پیش نویس برنامه تان را تهیه کنید، پیش از نوشتن برنامه تمام فعالیت های اجباری خود را که باید سر ساعت های معین انجام دهید، یادداشت کنید. مثلا ساعت های درس مدرسه، آزمایشگاه، کار بیرون، خوراک، خواب و عبادات از جمله اموری هستند که باید سر ساعت معین و در مدت معین انجام شوند. بعد از مشخص شدن برنامه های ثابت، برنامه های متغیر خود را براساس آن ها تنظیم کنید. نخست درسی را که قرار است در برنامه متغیر خود بگنجانید معین کنید بعد میزان زمان مطالعه هر کدام را نیز مشخص کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

صمغ مصطکی را با خواص درمان گرفتگی گوش، تقویت حافظه، تقویت قلب و اعصاب، درمان سرفه، رفع بوی بد دهان، تسکین درد مفاصل و شکستگی، ضد سرطان، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0