topNotif

علایم و عوارض یائسگی در مردان

2030 بازدید
16 آبان 97
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

علایم و عوارض یائسگی در مردان

بر اساس یافته و تحقیقات پژوهشگران، مردان نیز مثل زنان در مقطع سنی (بین 40 تا 55 سالگی) نوعی از یائسگی را تجربه می کنند که این امر تاثیرات آشکاری بر جسم، روح و ذهنیت و دیدگاه مردان بر جای گذاشته و به باور پزشکان اگر مردان این مقطع زمانی را به رسمیت بشناسند با سلامت و آگاهی بیشتری وارد نیمه دوم عمرشان شده و بدین وسیله نه تنها از بلوغ کامل تری برخوردار می شوند بلکه بدین وسیله خود و بسیاری از اطرافیان را نجات می دهند چون به رسمیت شناختن یائسگی مردان، فرد را در برابر احساسات و رفتارهای آنی ایمن می کند.

 

علایم و عوارض یائسگی در مردان

علایم و عوارض یائسگی در مردان

 

آگاهی از ویژگی های دوران یائسگی سبب می شود که مرد آگاهانه تر و خویشتندارانه تر با اعضای خانواده اش تعامل داشته و با تقویت کردن پیوند و نزدیکی عاطفی، هر چه بیشتر همدلی و درک متقابل را در بین خانواده اش جاری و ساری سازد.

نشانه ها و عوارض یائسگی در مردان

یائسگی از زوایا و جنبه های مختلف فرد را درگیر تحول می کند که از جمله این مسایل نقش آفرین گوناگون می توان به تحولات فیزیکی، هورمونی، ارتباطات شخصی، معنوی، فلسفی و جنسی اشاره کرد که جهت گذر آکاهانه از این مرحله فرد باید شناخت درستی از این عوامل داشته باشد. در زیر به برخی از نشانه های گویای یائسگی اشاره خواهم کرد.

نشانه های هورمونی

به علت یائسگی از میزان هورمون هایی چون تستوسترون کلی، تستوسترون آزاد، (DHAE)، ملاتونین، تیروئید و غیره کاسته می شود.

نشانه های جسمی

از نشانه های فیزیکی یائسگی می توان به افزایش وزن، خستگی عمومی و نارسایی تمرکز محور اشاره کرد.

عوارض روانشناختی

از نشانه های روحی یائسگی می توان به تحریک پذیری، سردرگمی، بلاتکلیفی (عدم قاطعیت)  و افسردگی اشاره کرد.

عوارض جنسی

کاهش میل جنسی، مشکلات نعوظی (سفتی آلت) و هراس های مرتبط با از دست دادن قدرت جنسی اشاره کرد.

نشانه های روحانی و معنوی

بی قراری و بی تابی آشکار و پاسخ به ندای درون لازم به ذکر است که نشانه های فوق کلی بوده و بدین معنی نیست که مردان یائسه درگیر نشانه ها و عوارض فوق می شوند زیرا یائسگی فی نفسه تجربه ای منحصر به فرد است. به علاوه باید دانست که مطالعات مربوط به یائسگی مردان تقریبا چهل سال از مطالعات این چنانی عقب است.

کارکرد یائسگی چیست؟

کارکرد اصلی یائسگی مردان این است که به این جنسیت اعلام کند که بخش اول زندگی به پایان رسیده و با عبور از این گذرگاه خود را برای بخش دوم زندگی که آشکارا پویاتر، لذت بخش تر، پر بارتر و جذاب تر از بخش اول زندگی است آماده کنند. به بیان دیگر، یائسگی هرگز به معنای شروع افول و نزول نبوده بلکه گویای آغاز صعود از کوه دوم زندگی است.

یائسگی مردان چه مدت طول می کشد؟

این فرآیند معمولا 5 تا 15 سال طول کشیده و تداوم این مسئله نیز تابع عوامل هفتگانه است لذا بدین علت است که یائسگی را نمی توان یک نوع بحران میانسالی تلقی کرد به هر صورت، این دوره در مردان گریز ناپذیر بوده و همان طوری که فرد نمی تواند از چنگال بلوغ گریخته و در عین حال یک شبه وارد مرحله بزرگسالی نمی شود زمان این فرایند نیز تابع چگونگی پذیرش این مسئله است. متاسفانه بسیاری از مردان در برابر این تحولات با چنگ زدن به ویژگی های گذشته سرسختی نشان داده و بدین وسیله سبب طولانی شدن این مرحله گریز ناپذیر می شوند. این در حالی است که پویایی و شادکامی مردان ارتباط نزدیکی با پذیرش این مسئله دارد.

 

همچنین بخوانید: راه های غلبه بر مشکلات یائسگی مردان

 

عوارض یائسگی تا چه اندازه شایع است؟

طبق بررسی های دکتر مالکوم کاروترز (از پیشگامان این حوزه) در این رابطه، نتایج زیر را به دست آمده است:

  • در حدود 80% مردان یائسه درگیر کاستی آشکار میل جنسی می شوند.
  • بیش از 80% مردان بیمار در شکل نعوظ و حفظ آن جهت مقاربت با مشکل مواجه هستند.
  • ناتوانی جسمی و خستگی عمومی در بیش از 80% مردان یائسه به چشم می خورد.
  • نزدیک به 70% مردان یائسه درگیر افسردگی عمیقی می شوند.
  • در حدود 65%مردان عوارضی چون درد گذرا و مزمن و خشکی و عدم انعطاف مفاصل معترض هستند.
  • کمتر از 60% مردان درگیر نارسایی چون تحریک پذیری و خشم نمایی هستند اگر چه پژوهش های جدید درصد این عوارض را بالاتر نشان می دهد.
  • نزدیک به 50% مردان یائسه تعرق شبانه را تجربه می کنند.
  •  بیش از 46% مردان درگیر خشکی و نازکی مرضی پوست می شوند.
  • بیش از 25% مردان یائسه مثل زنان دچار گر گرفتگی می شوند.
  • بررسی های دکتر کاروترز نشان می دهد که 25% مردان درگیر انزال زود هنگام و نارسایی انزال تاخیری می شوند.
  • نزدیک به 60% مردان درگیر استرس می شوند این در حالی است که به باور برخی پژوهشگران این میزان در مردان آمریکایی به 80% می رسد.
  • حدود 35% مردان یائسه به گوشه نشینی بیشتر روی می آورند.
  • در 30% ناتوانایان جنسی، دارو درمانی های مختلف نقش آفرین بوده است.
  • همین طور عمل وازکتومی (انسداد مجاری اسپرم) در بروز مشکلات مرتبط با توانایی جنسی مردان نقش آفرین است.
  • و در آخر اینکه 20% مردان یائسه مسایلی چون استعداد ابتلا به عفونت، اعتیاد و چاقی به چشم می خورد.

چرا کمتر از یائسگی مردان صحبت می شود؟

واقعیت این است که جنس مذکر از ذهنیات و باورهای مردی و مردانگی کاذبی رنج می برد که توسط الزامات اجتماعی و لازمه های جامعه پذیری به این جنسیت تحمیل می شود برای مثال از خردسالی به کودک مذکر القا می شود که او با یک دختر تفاوت داشته و موجودی همه توان است که از قدرتی تزلزل ناپذیر برخوردار است این در حالی است که مرد در سنین میان سالگی، آشکارا قدرت جسمی و جنسی پیشین خود را از دست می دهد و چون بهره کشی از جنس مذکر با توان فرسایی هایش جنسیت هم خوانی ندارد لذا بدین علت است که مجامع علمی نیز تعمدا تا همین چند سال پیش با این پندار و القائات فرهنگی همراهی می کردند. به علت مسایلی از این دست بوده است که یائسگی مردان به اندازه زنان از پذیرش و مقبولیت فراگیر برخوردار نبوده است.

 

علایم و عوارض یائسگی در مردان

علایم و عوارض یائسگی در مردان

 

یائسگی چه تفاوتی با بحران میانسالگی دارد؟

تا همین چند سال اخیر، صاحب نظران یائسگی مردان را منتسب به نقش آفرینی عوامل روانی کرده و در حالی است که برای یائسگی زنان اساس هورمونی قایل هستند. به هر صورت چون در دوره گذار یائسگی سطح هورمون ها به ویژه تستوسترون در بدن مرد کاهش می یابد. بنابراین مثل تجربه زنان یائسگی مردان نیز از اساس هورمونی و فیزیولوژیک برخوردار است. برخی از محققان به هیچ وجه اساسی برای بحران میانسالگی قایل نیستند و معتقدند که، تنها در حالتی که فرد درگیر این بحران ادعایی می شود که اساسا منکر دوره یائسگی شود اما تفاوت فرایند سالمندی و پیر شدن با یائسگی در این است که پیری تابع جریان انرژی بر روی ماده در طی زمان است که به اثرش تا لحظه مرگ به علت فزونی ضایغات بدن تداوم می بخشد این در حالی است که یائسگی دوره مشخصی دارد.

چرا مردان درگیر نوسانات خلقی می شوند؟

نکته مهمی که همواره باید آویزه گوش زنان  باشد این است که نوسانات خلقی مردان از نشانه های گویای افسردگی بوده و از آنجا که احساسات آدمی از خاصیت سرایت کنندگی و بازتابی برخوردار است بدین علت زنان باید بدانند که افت و خیز و فراز و فرود روحی مردان در این مقطع زمانی امری کاملا طبیعی بوده و شدیدا هرگونه ارزیابی کردن روحیات و خلقیات مردان پرهیز کنند چون اگر چه مردان یائسه بیش از پیش خاموش شده و در خود فرو می روند با این حال احساسات نمایی آن ها به هیچ وجه تابع قاعده و قانون نیست بدین معنی که فرد با هیچ معیاری نمی تواند شادی یا دلمردگی مردان را مورد ارزیابی قرار دهد. پس بهترین توصیه به زنان این است که در این شرایط تا سر حد امکان خونسردی و بردباریشان را تقویت کنند.

آیا مردان نیز چرخه های هورمونی را تجربه می کنند؟

اگر چه انحصار این تستوسترون نیست که در اثر کاهش در سنین میانسالگی تحولات جسمی، جنسی و خلقی محسوسی را در فرد ایجاد می کند با این حال نقش تستوسترون، به طور قیاسی بسیار پر رنگ است به هر صورت چرخه های هورمونی مردان به قرار زیر است:

    • سطح تستوسترون در ظرف یک ساعت 3 تا 4 بار تغییر کرده و این مسئله تا اندازه ای میل نمایی متفاوت جنسی مردان را توجیه می کند.
    • به طور روزانه تستوسترون تغییر کرده به طوری که سطح آن در صبحگاه بالا و در عصر پایین است.
    • همین طور بررسی ها نشان می دهد که سطح تستوسترون در ماه اکتبر بالا و در ماه آوریل پایین است.
    • کاهش سطح تستوسترون در میانسالی عوارض چندی را به مرد تحمیل می کند.
    • تستوسترون به طور ماهانه یه شکل موزون دستخوش نوسان می شود. همان طور که یافته های فوق نشان می دهد، تستوسترون سیکل های خاص خود را داشته و این نوسان اثراتش را بر روی خلقیات، روحیات و توان جسمی و جنسی مرد بر جای می گذارد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون پروستات را با خواص تنظیم کننده غده پروستات مردان، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0