topNotif

علایم و درمان سرطان کبد

2163 بازدید
19 آبان 97
بهاره
,

علایم و درمان سرطان کبد

سرطان کبد سرطانی است که در بافت های کبد آغاز می شود. به گفته سازمان بهداشت جهانی، این چهارمین علت مرگ و میر در جهان است که در سال جاری به 782 هزار مرگ میرسد. طبق گزارش موسسه ملی سرطان (NCI)، این نوع سرطان شامل سرطان سلول های کارسینوم هپاتوسلولار (HCC) و سرطان مجرای صفراوی کولینژیوکارسینوما (cholangiocarcinoma) است. (مجرای صفراوی لوله های نازکی است که کبد، روده کوچک و کیسه صفرا را به هم متصل می کنند).

علایم و درمان سرطان کبد

علایم و درمان سرطان کبد

طبق گزارش موسسه ملی سرطان (NCI) برآورد کرد که 42202 مورد جدید سرطان کبد در سال 2018 و نزدیک 30200 مورد مرگ ثبت شده است. بین سال های 2008 و 2014، حدود 17.7 درصد از افراد مبتلا به سرطان کبد تنها پنج سال عمر کردند. بر اساس گزارش موسسه ملی سرطان، حدود یک درصد از مردم در این مدت در معرض این سرطان قرار خواهند گرفت. میزان تشخیص سرطان کبد در هر 10 سال گذشته به میزان 2.6 درصد افزایش یافته است.

عوامل خطر برای سرطان کبد عبارتند از هپاتیت B و نوع C (هپاتیت به التهاب کبد است)، سیروز (وضعیتی که در آن زخم بافت کبد مانع از جریان خون می شود، که می تواند با نوشیدن بیش از حد یا هپاتیت ایجاد می شود) و با توجه گزارش موسسه ملی سرطان، آفلاتوکسین (سم از یک نوع قارچ که می تواند در مواد غذایی نامناسب ذخیره شود) رشد می کند.

علایم و نشانه های سرطان کبد

دکتر دیوید برنشتاین (Dr. David Bernstein)، رئیس بخش کبد در سیستم بهداشتی لانگ آیلند شمالی، گفت: اکثر افراد در مراحل اولیه سرطان اولیه کبد علایم و نشانه هایی را تجربه نمی کنند. برنشتاین گفت: شایع ترین علامت سرطان کبد این است که بدون علامت است. علایمی اگر وجود داشته باشد، می تواند یک تکه سخت یا درد در سمت راست شکم، تورم شکم، از دست دادن اشتها، کاهش وزن ناخواسته، حالت تهوع و یرقان باشد.

 

همچنین بخوانید: پیشگیری و درمان انواع ﺑﯿﻤﺎری هپاتیت

 

تشخیص و آزمایش سرطان کبد

طبق گفته موسسه ملی بهداشت (NIH) ممکن است پزشکان با انجام معاینات فیزیکی معمول قادر به تشخیص یک کبد بزرگ باشند و می توانند یافته های خود را از طریق سونوگرافی شکمی و سی تی اسکن تایید کنند. با این حال، کبد بزرگ و عملکرد کبدی غیرطبیعی می تواند نشانگر بیماری های دیگر کبدی باشد. پزشک باید با انجام آزمایش های بیشتر مانند بیوپسی کبدی، که نمونه ای از بافت کبد برداشته شده و برای رشد غیرطبیعی مورد آزمایش قرار می گیرد، باید تشخیص را محدود کند.

برنشتاین گفت، پزشکان همچنین می توانند برای نشانگرهای تومور مانند آلفا فتوپروتئین (AFP) آزمایش کنند. آلفا فتوپروتئین، پروتئینی است که معمولا توسط جنین تولید می شود، اما اگر در بزرگسالان یافت شود، می تواند وجود سرطان سلول های کبدی (HCC) را نشان دهد. همچنین، آلفا فتوپروتئین می تواند نشان دهد که آیا فرد باردار است و یا مبتلا به انواع دیگر سرطان. اگر سرطان کبد بیمار تشخیص داده شود، ممکن است لازم باشد آزمایش های بیشتری انجام شود تا ببینیم که آیا سرطان به سایر نقاط بدن گسترش یافته است.

درمان و دارو برای سرطان کبد

علاوه بر درمان های مختلفی که در حال حاضر در آزمایشات بالینی مورد مطالعه قرار می گیرند، درمان های مشترک در دسترس برای مبارزه با سرطان کبد عبارتند از جراحی، پرتو درمانی و شیمی درمانی. طبق گفته موسسه ملی سرطان، نوع درمان بستگی به نوع و مرحله سرطان دارد. لیست زیر برخی از روش های درمان ممکن را ذکر می کند:

درمان Ablation یک درمان است که بافت سرطانی را از بین می برد. ردیاب رادیو فرنسی یک گزینه حداقل تهاجمی است که در آن پزشک با استفاده از یک سوزن الکترود برای تحویل امواج رادیویی با انرژی بالا برای گرم کردن و کشتن سلول های سرطانی استفاده می کند.

برای بیماران مبتلا به سرطان کبد در مرحله اولیه، جراحی ممکن است شامل یک هپاکتومی جزئی، که در آن بخش از کبد بیمار برداشته می شود، یا جراحی پیوند کبد، جایی که کل کبد برداشته و جایگزینمی شود. برنشتاین گفت: برای پیوند کبد، فرد نیاز به یک اهدا کننده دارد که دارای همان نوع خون و یک کبد که تقریبا یکسان است.

طبق گفته موسسه ملی سرطان، در پرتودرمانی خارجی که شایع ترین نوع پرتو درمانی است، از اشعه X یا دیگر اشعه های پر انرژی استفاده می کنند، برای کشتن سلول های سرطانی و کوچک شدن تومورها. همچنین پرتو درمانی داخلی وجود دارد، جایی که ماده رادیو اکتیو در سوزن یا سیم مهر و موم شده است و سپس در یک نقطه نزدیک به تومور قرار می گیرد.

شیمی درمانی برای از بین بردن یا کاهش رشد سلولهای سرطانی (به طور موقت) است. طبق گفته موسسه ملی سرطان، دارو می تواند از طریق یک پمپ به ورید یا شریان کبدی اعمال یا تزریق شده و برای غلظت بالای داروها به طور مستقیم به سلول های سرطانی در کبد آزاد شود.

طبق گزارش موسسه ملی سرطان، برای بیمارانی که نمی توانند درمان یا جراحی را برای حذف بافت های سرطانی انجام دهند و تومورهایی که خارج از کبد گسترش نیافته اند، درمان آمبولیزاسیون می تواند گزینه ای مناسب باشد. در این درمان، مواد مسدود شده یا کاهش جریان خون از طریق یک شریان کلیدی برای گرسنگی تومورهای اکسیژن و مواد مغذی که نیاز به رشد دارند، تزریق می شوند.

راه های جلوگیری از سرطان کبد

اگر کبد به مدت طولانی به علت هپاتیت آسیب دیده باشد، می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد. با توجه به گزارش موسسه ملی سرطان، واکسیناسیون علیه هپاتیت B یک راه موثر برای جلوگیری از سرطان کبد (HCC) است. (واکسن برای جلوگیری از هپاتیت C وجود ندارد).

به گفته کلینیک مایو، راه هایی برای جلوگیری از هپاتیت C عبارتند از اجتناب از داروهای IV، تمرین کردن رابطه جنسی امن و انجام خالکوبی و سوراخ کردن از فروشگاه های تمیز و معتبر. برای برخی از بیماران مبتلا به هپاتیت B و C مزمن، غربالگری سیروز می تواند یک گزینه باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون کبد را با خواص درمان نارسایی کبدی، خنک کننده بدن، رفع بیماری های کبدی، کنترل چربی کبد، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0