topNotif

بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

3102 بازدید
19 آبان 97
بهاره
,

بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک مشکل رایج در زنان است. معمولا این مشکل در زنان بالای 30 سال اتفاق می افتد، اما امروزه دختران جوان را نیز دچار مشکل می کند. سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از مشکلات زنان است که در تخمدان، تومور شکل می گیرد. این بیماری نیز به نام مولتی اسیدهای چرکی نامیده می شود. اختلالات آنتی بادی ها و هورمون ها عامل اصلی این بیماری هستند. این بیماری همچنین می تواند ژنتیکی باشد.

بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

 

علایم و نشانه های سندرم تخمدان پلی کیستیک

متاسفانه اغلب زنان و دختران نسبت به علائم و نشانه های سندرم تخمدان پلی کیستیک بی توجه هستند. برخی از علایم این بیماری عبارتند از:

  • رشد مو در صورت
  • قاعدگی نامنظم
  • کاهش ناگهانی میل جنسی
  • مشکل در حاملگی و غیره
  • علاوه بر این ممکن است لکه های ناگهانی قهوه ای مانند بیماری های مرتبط با پوست یا آکنه بیش از حد وجود داشته باشد.

بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک و تاثیر آن بر حاملگی

احتمال حاملگی با وجود سندرم تخمدان پلی کیستیک تا حد زیادی کاهش می یابد. در واقع، سندرم تخمدان پلی کیستیک باعث می شود که، سطح هورمون اندروژن (hormone endrogen) در دختران افزایش می یابد. لازم به ذکر است که اصلی‌ترین و شناخته شده‌ترین آندروژن، هورمون تستوسترون یا همان هورمون مردانه است.

به دلیل وجود همین هورمون در بدن زنان ریزش مو، رشد بی رویه موهای صورت، بم شدن صدا و نشانه های مردانه دیگر نیز نمود پیدا می کند. همچنین سطح بالای هورمون استروژن (estrogen hormone) در بدن مانع از تولید تخمک می شود. زمانی که ساخت و ساز در تخمدان اتفاق نمی افتد این تخمدان های ناسالم نمی توانند با اسپرم لقاح کنند و زن قادر به باردار شدن نیست. سندرم تخمدان پلی کیستیک نمی تواند کاملا درمان شود، اما علایم آن می تواند کنترل شود. در این بیماری، تغییر سبک زندگی و اجتناب از مواد مخدر بسیار موثر است. کاهش وزن و حفظ تناسب اندام نیز می تواند به شدت کاهش این بیماری کمک کند. با این تغییرات، چرخه تخمک گذاری و قاعدگی می تواند کنترل شود.

 

همچنین بخوانید: نسخه های گیاهی ضدنازایی و ناباروری قسمت1

 

بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک در دختران

امروزه مشکل قاعدگی های نامنظم در میان نوجوانان بسیار رایج است. همین مشکل بعدا می تواند به شکل سندرم تخمدان پلی کیستیک بروز کند. سندرم تخمدان پلی کیستیک وضعیتی است که مربوط به غدد درون ریز است، که احتمال دارد رشد هورمون های اندروژن بیشتر شود. در چنین شرایطی، تعادل هورمونی بدن مختل می شود، که بر رشد تخمک ها تاثیر می گذارد. همچنین می تواند مانع تخمک گذاری و چرخه قاعدگی شود.

به این ترتیب، به علت عدم تعادل در هورمون جنسی و تغییر جزئی در هورمون ها، بلافاصله بر چرخه قاعدگی تاثیر می گذارد و این حالت به شکل کیست در تخمدان نمود پیدا می کند. با توجه به ادامه این مشکل، بر ظرفیت تولید مثل کیست تاثیر می گذارد، و علاوه بر این، می تواند منجر به سرطان شود. این کیست ها ساختارهای کیسه مانند کوچک هستند که با مایع پر شده است. این کیست ها در تخمدان جمع آوری می شوند و اندازه آنها نیز به تدریج افزایش می یابد و نهایتا به بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک تبدیل می شود.

راه های کنترل بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک

کاهش وزن

امروزه مشکل چاقی بسیار رایج است. بسیاری از افراد به علت رژیم غذایی بیش از حد چرب، عدم فعالیت ورزشی و مصرف مواد غذایی نامناسب برای بدن، از چاقی رنج می برد. امروزه به دلیل چاقی، بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک در دختران جوان بسیار دیده می شود. به دلیل چربی اضافی در بدن  مقادیر هورمون استروژن افزایش یافته و این مسئله باعث رشد کیست در تخمدان می شود. با کاهش چاقی، این بیماری می تواند تا حد زیادی کنترل شود. صرف نظر از بیماری، کاهش وزن تخمک گذاری در تخمدان ها منظم می شود.

رژیم غذایی مناسب

مواد غذایی ناسالم به بدن آسیب می رسانند، بنابراین از خوردن غذاهای چاق کننده، مواد غذایی حاوی چربی و شیرینی بیش از حد، اجتناب کنید. دیابت همچنین علت اصلی این بیماری است. بنابراین مصرف غذاهای شیرین را کاهش دهید. در عوض، سبزیجات ( به ویژه برگ سبز) و میوه ها را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

تغییر شیوه زندگی

با توجه به استرس و اضطراب، دختران امروزه هیچ توجهی به رژیم غذایی و شیوه زندگی خود ندارند. متاسفانه استفاده از نوشیدنی های الکلی و سیگار کشیدن در بین دختران جوان افزایش پیدا کرده است و به بخشی از شیوه زندگی تبدیل شده است. بنابراین بسیار مهم است که روش زندگی خود را اصلاح کنید و رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم را در زندگی خود جای دهید تا از مشکل سندرم تخمدان پلی کیستیک جلوگیری کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عود صلیب را با خواص درمان بیماری صرع، درمان نقرس، درمان گرفتگی عضلات، درمان اختلالات قاعدگی، رفع بیماری های تنفسی، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0