topNotif

صرفه جویی در مصرف آب

2122 بازدید
17 آبان 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

نکاتی جهت صرفه جویی در مصرف آب

اگر شما خودتان هم این کار را نکنید احتمالا شخصی را می شناسید که به هنگام مسواک زدن، اصلاح صورت و یا شستن ظرف ها شیر آب را باز می گذارد. اگر کسی به فکر صرفه جویی آب باشد برای او این مقدار آب هدر رفته ناچیز به حساب نمی آید. یک خانوار با کنترل شیرهای آب خانه می تواند تا 75000 لیتر در سال صرفه جویی کند.

آیا می دانید

شیری که باز گذاشته شده باشد خیلی بیشتر از مقداری که شما فکر می کنید آب هدر می دهد. در هر دقیقه بین 11 تا 19 لیتر آب وارد فاضلاب می شود. اگر شیر آب را موقع مسواک زدن باز بگذارید به راحتی بیش از 19 لیتر آب مصرف خواهید کرد. اگر با استفاده از شیلنگ آب اتومبیل خود را در خانه بشویید تا 550 لیتر آب مصرف خواهید کرد.

چه کار باید کرد؟!

  • اگر فقط مسواک را خیس کرده و دندان های خود را بشویید فقط 2 لیتر آب مصرف خواهید کرد. هر بار تا 34 لیتر آب صرفه جویی می شود.
  • اگر برای اصلاح صورت سینک را پر از آب کنید فقط 19 لیتر آب مصرف و هر بار 95 لیتر صرفه جویی خواهد شد.
  • برای شستن ظرف ها با دست اگر سینک را پر کنید فقط 19 لیتر آب مصرف و هر بار 95 لیتر صرفه جویی خواهد شد.
  • اگر از کارواش برای شستشوی ماشین استفاده کنید 20 تا 40 لیتر آب کافی است. اگر از ابر و سطل استفاده شود مقدار آب مصرفی 57 لیتر خواهد بود. بنابراین در مقایسه با شستشوی اتومبیل با شیلنگ آب هر بار بیش از 380 لیتر آب صرفه جویی می شود.
صرفه جویی در مصرف آب

صرفه جویی در مصرف آب

هوادهی شیرهای آب

وسیله ای ساده به نام هواده شیر کم جریان وجود دارد که اگر روی شیرهای آب خانه شما نصب گردد می توان مقادیر قابل توجهی آب را صرفه جویی نمود.

حقایقی در مورد شیرهای آب

در حالت عادی در هر دقیقه بین 11 تا 19 لیتر آب از شیرها خارج می شود و با نصب وسیله مذکور این جریان را می توان تا 50 درصد کاهش داد. با وجود کاهش آب جریان به طور حیرت انگیزی بیشتر به نظر می رسد زیرا به هنگام خروج از شیر، هوا با آب مخلوط می شود.

نصب وسیله مذکور بر روی شیرهای سینک دستشویی و آشپزخانه موجب صرفه جویی در مصرف آب گرم خواهد شد. همچنین مصرف آب تا مقدار 1000 لیتر در ماه برای یک خانواده چهار نفری می تواند کاهش یابد که خود بیش از 12500 لیتر در سال می باشد. پس اگر فقط 10000 خانواده چهار نفری از شیرهای هواده استفاده کنند بیش از 125 میلیون لیتر در سال در مصرف آب صرفه جویی خواهد شد.

هواده های کم جریان را با هواده های توری معمولی (که میزان جریان آب شیر را کاهش نمی دهند) اشتباه نگیرید. اگر مطمئن نیستید از مغازه دار در این مورد سوال کنید.

چه کار کنیم؟!

  • نصب هواده کار بسیار ساده ایست. سر اکثر شیرهای جدید پیچی است و در آن جاست که هواده نصب می گردد. در صورت بروز مشکل از لوله کش کمک بخواهید.
  • هشدار به صاحبان ظرفشویی پورتابل، اگر ظرفشویی پورتابلی در آشپزخانه دارید، نباید روی شیر سینک آشپزخانه هواده نصب کنید. جریان کاهش یافته آب روی کیفیت کار ماشین ظرفشویی اثر خواهد گذاشت.

 

همچنین بخوانید: روزانه چقدر آب باید نوشید؟

 

دوام آبگرمکن

ممکن است شما اصلا توجهی به آبگرمکن خانه تان نداشته باشید که در گوشه ای قرار گرفته و اطرافش را تارهای عنکبوت گرفته اند. ولی شاید هم لازم باشد که نظری به آن بیفکنید.

اغلب مردم درجه آبگرمکن هایشان را روی 140 درجه فارنهایت (60 درجه سانتی گراد) که گرمتر از حرارت لازمه است نگه می دارند. این امر نه تنها موجب اتلاف انرژی (با گرم کردن بیش از حد) می شود بلکه موجب افزایش اتلاف حرارتی در مخزن گشته و عمر آن را کوتاه می کند.

به ازای هر 10 درجه فارنهایت (حدود 6 درجه سانتی گراد) کاهش در حرارت آبگرمکن 6 درصد در انرژی مصرفی صرفه جویی می شود. بعضی از صاحب نظرات توصیه می کنند که درجه حرارت آبگرمکن ها را باید روی 120 درجه فارنهایت (حدود 50 درجه سانتی گراد) نگه داشت ولی این امر ممکن است موجب بروز مسائل سلامتی شود. زیرا باکتری که موجب بیماری لژیونر می شود می تواند در آبگرمکن ها مسکن گزیند و ممکن است این درجه حرارت برای کشتن آن کافی نباشد.

چه کارهایی باید کرد؟

درجه آبگرمکن را روی 130 درجه فارنهایت (حدود 55 درجه سانتی گراد) که برای از بین بردن باکتری کافی بوده و در ضمن صرفه جویی در مصرف انرژی می کند، قرار داده و یا روی نشان صرفه جویی در انرژی که اکثر آبگرمکن های جدید آن را دارند بگذارید. توجه داشته باشید که اگر ماشین ظرفشویی شما گرمکن مخصوص آب برای خود ندارد، ممکن است که مجبور باشید آبگرمکن را روی درجه 140 فارنهایت (60 درجه سانتی گراد) نگه دارید.

آبگرمکن خود را با پوشش مخصوصی (در اکثر فروشگاه های مصالح ساختمانی می توان پیدا کرد) عایق بندی نمایید. مواظب باشید که دریچه های هوا مسدود نشوند. انجام عمل عایق بندی در مکان هایی مانند زیرزمین ها که خود دارای سیستم گرمایشی نیستند، اهمیت بیشتری دارد. شما می توانید 7 الی 8 درصد از انرژی مصرفی تان را صرفه جویی کنید.

هر دو ماه یک بار حدود دو لیتر آب ته مخزن را از طریق شیری که در انتهای مخزن قرار دارد، تخلیه کنید. این عمل به جلوگیری از جمع شدن رسوبات کمک نموده و کارایی و عمر آبگرمکن را بالا می برد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عسل طبیعی را با اطمینان از کیفیت و سلامت آن، از عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0