بیماری آمبیاز چیست؟ (علل و راه درمان آن)

4089 بازدید
20 آبان 97
بهاره
,

بیماری آمبیاز چیست؟ (علل و راه درمان آن)

بیماری آمبیاز (آلودگی به آمیب) در واقع آلودگی به یک عفونت انگلی مخصوص روده بزرگ به نام آمیب است. این آلودگی با اسهال نامشخص که در آن مدفوع، نرم و قوام نیافته و دارای بو بدی است و یا اسهال خونی همراه با بلغم، مقدار کمی خون و مقادیر کمی مدفوع که به طور مکرر وجود دارد که در واقع مدفوع بسیار کمی دفع می شود. نفخ زیاد همراه با دردهای شکمی وجود دارد. در موارد شدید، کبد و اندام های دیگر ممکن است تحت تاثیر قرار گرفته و باعث بیماری های خاص مربوط به آن اندام مانند هپاتیت، کیست ها، آبسه و غیره بشود. در این مقاله سعی دارم علایم و راه های درمان برای بیماری آمبیاز ارائه کنم.

بیماری آمبیاز چیست؟ (علل و راه درمان آن)

بیماری آمبیاز چیست؟ (علل و راه درمان آن)

علل بیماری آمبیاز

آمبیاز یک عفونت روده بزرگ ناشی از انگل تک سلولی میکروسکوپی است که معمولا به عنوان آمیب های (Entamoeba histolytica) شناخته می شود. این انگل ها در روده بزرگ زندگی می کنند و می توانند منابع آب را در مناطقی که بهداشت و درمان ضعیف است آلوده کنند. انگل می تواند میوه ها و سبزیجات را در مناطقی که قارچ ها به عنوان کود استفاده می شوند آلوده کنند. آنها می توانند به دست های کثیف افراد آلوده منتقل شوند که دست خود را اغلب به طور صحیح شستشو نمی دهند.

هنگامی که آمیب به دهان وارد می شود، از طریق سیستم گوارش عبور می کنند و در روده بزرگ قرار می گیرند. آن ها می تواند بدون ایجاد نشانه ها در روده زندگی کند، اما همچنین می تواند باعث بیماری شدید شود. این آمیب ها ممکن است به دیواره روده نفوذ کنند، منجر به دیازنتری آمیوبیک، بیماری که باعث زخم های روده، خونریزی، افزایش تولید خلط و اسهال می شود. این آمیب ها همچنین ممکن است به جریان خون منتقل شوند و به کبد و یا به ندرت به مغز منتقل شوند، جایی که آنها جابجایی از عفونت را تشکیل می دهند (آبسه ها).

حدود 10 درصد از جمعیت جهان با آمیب، به ویژه افرادی که در مکزیک، هند، آمریکای مرکزی، آمریکای جنوبی، آفریقا و مناطق گرمسیری آسیا زندگی می کنند، آلوده هستند. در کشورهای صنعتی، آمبیاز در مهاجران و مسافران بیشتر دیده می شود که از کشورهایی هستند که آمیب ها در آن شایع هستند.

 

همچنین بخوانید: درمان سندرم روده تحریک پذیر(IBS)

 

علایم بیماری آمبیاز

در بیش از 90٪ از موارد، آلودگی از آمیب هیچ علامتی ندارد. پس از ورود آمیب به بدن، معمولا در عرض چند ماه علایم شروع می شوند. در بعضی از افراد، علایم خفیف، شامل نفخ شکمی، درد خفیف در شکم و کمر، همراه با دو یا سه مدفوع شل در روز است. در دیگر افراد، با این حال، می تواند نشانه تمام عیار از اسهال خونی آمیبی، از جمله تب بالا، درد شکم و یا اسهال بیشتر از 10 روز وجود دارد. به طور معمول، این اسهال آبکی است و یا شامل خون و مخاط است.

هنگامی که آمیب به کبد گسترش می یابد و باعث آبسه کبدی می شود، علائم شامل تب، تهوع، استفراغ و درد در قسمت فوقانی شکم، کاهش وزن و افزایش کبد می باشد. این ممکن است برای یک فرد علایم آبسه کبدی آمیبیکی را بدون اینکه اسهال معمولی از عفونت داشته باشد، ایجاد کند.

روش های پیشگیری از بیماری آمبیاز

هیچ ایمنی برای محافظت در برابر آمیب دستگاه گوارش وجود ندارد. اگر به مناطقی سفر کنید که آمبیاز معمولی است، می توانید خطر ابتلا به عفونت خود را با نوشیدن تنها نوشیدنی های استاندارد یا بطری کاهش دهید. فقط غذاهایی را که به طور کامل پخته شده است بخورید. فقط شیر و محصولات لبنی پاستوریزه را استفاده کنید. اگر میوه های خام می خورید، حتما آن ها پوست بکنید و قبل از خوردن دست های خود را بشویید.

روش های درمان بیماری آمبیاز

آمبیاز دستگاه گوارش با داروهای نیترومیدازول (nitroimidazole) درمان می شود که آمیب ها را در خون، دیواره روده و آبسه های کبدی می کشد. این داروها عبارتند از مترونیدازول (Flagyl) و تینیدازول (Tindamax Fasigyn)، مترونیدازول معمولا به مدت 10 روز، به صورت خوراکی یا به طور مستقیم به ورید (داخل وریدی) داده می شود. برای کشتن آمیب ها و کیست های محدود شده به روده، سه دارو به نام داروهای لومینال موجود است: یوودوینول (iodoquinol)، پارومومیسین (paromomycin) و دیلوکساید فورئات (diloxanide furoate). یکی دیگر از این داروها همراه با مترونیدازول است که علایم گوارشی وجود دارد. در افرادی که آمیب های خود را در مدفوع خود بدون علایم آمبیاز عبور می دهند، داروهای لومینال تنها می توانند آمیب ها را از روده جدا کنند.

البته در هندوستان برای درمان آمبیاز از گیاهان طبیعی چون خیار هندی و انبه نیز استفاده می کنند به طوری که خوردن شربت خیار هندی رسیده، یک بار در هفته روده ها را در وضعیت سالم نگه می دارد، اما درمان قطعی نیست.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق افسنتین را با خواص مقوی قلب، تب بر، مدر بول، ضد کرم های لوله ای و بسیار انگل های دیگر، اشتها آور، قابض، اسهال های سرد مزاج، دفع صفرا و …، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0