topNotif

محیط مناسب برای مطالعه

1407 بازدید
22 آبان 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

ایجاد محیط مناسب برای مطالعه

ایجاد محیطی که برای مطالعه شخص شما باشد اهمیت بسیار دارد. عناصر تشکیل دهنده یک محیط کاملا مناسب برای مطالعه برای همه یکسان نیست. هر کس باید خود آن ها را کشف و تعیین نماید اما رعایت توصیه های زیر را برای انتخاب محل مطالعه ثمربخش شناخته شده است.

  • برای مطالعه جای مخصوصی را در نظر بگیرید.

مطالعه در مکان های مختلف بر مشکلات یادگیری خوب و موثر می افزاید. در اولین مرحله برای ایجاد مهارت مطالعه باید سعی کنید تمام کارهای خود را در یک اتاق و حتی با یک میز و صندلی انجام دهید. استفاده از یک مکان ثابت سبب آمادگی ذهنی برای تمرکز حواس در حین مطالعه می شود. وقتی شما در اتاق مخصوص و پشت میز مطالعه قرار گرفتید پس از گذشت اندک زمانی در خود احساس تمایل به مطالعه می کنید و احتیاج ندارید مدتی از وقت خود را برای آمادگی مطالعه صرف کنید.

  • میز مخصوص مطالعه داشته باشید.

با استفاده از میز مخصوص مطالعه همیشه عادت می کنید که در یک جای مشخص مطالعه کنید بنابراین رفته رفته عادت می کنید که هرگاه پشت میز مطالعه قرار می گیرید، شروع به مطالعه نمایید مشروط به آن که از آن میز فقط برای مطالعه استفاده کنید.

  • حذف مواردی که باعث حواس پرتی شما می شود.

در هر اتاقی ممکن است عواملی وجود داشته باشد که موجب حواس پرتی شما شود. اگر خود را عادت دهید هیچ عاملی نمی تواند مانع مطالعه شما شود. قصد یادگیری مطالعه کنید. عکس و اشیا مورد علاقه خود را از روی میز و اطراف آن بردارید.

محیط مناسب برای مطالعه

محیط مناسب برای مطالعه

  • وسایل کار خود را از قبل آماده کنید و در دسترس قرار دهید.

گاهی دیده می شود شخصی برای آوردن یک کتاب مثلا فرهنگ لغت از اتاق خارج می شود و همین خروج او زمینه ساز عدم تمرکز و یا سستی در ادامه مطالعه می گردد. وسایل مورد نیاز خود را نظیر خودکار، مداد، پاک کن، دفترچه یادداشت، فرهنگ لغت و… از قبل روی میز مطالعه قرار دهید.

  • اتاقی را انتخاب کنید که در آن صدای عبور و مرور وسایل نقلیه، وسایل صوتی و سایر موارد انحراف حواس به حداقل برسد.

حتی به نظر می رسد که گاهی لازم است روی در ورودی اتاق مطالعه جمله مزاحم نشوید را درشت بنویسید تا دوستان و اعضای خانواده عادت کنند در ساعت های مطالعه شما را آسوده بگذارند.

  • جریان هوای تازه را در اتاق برقرار کنید.

اتاقی که اکسیژن به اندازه کافی نداشته باشد موجب کسالت و خستگی می شود. همچنین رطوبت مناسب اتاق نیز به عدم بروز کسالت کمک می کند. رطوبت نسبی 60 درصد مطلوب است. درجه حرارت اتاق را ملایم نگه دارید. حرارت ملایم محرک فعالیت و هشیاری ذهن است. این دو عامل از شرایط لازم برای مطالعه ثمربخش و فراگیری کامل هستند.

  • موقع مطالعه از نور کافی و یکنواخت استفاده کنید.

نوری که مستقیم از لامپ به کتاب بتابد بسیار بد است. در شرایط معمولی نوری معادل نور بیست تا سی شمع برای مطالعه لازم است. عدم وجود نور کافی و یکنواخت موجب تضاد نوری میان دو قسمت اتاق می شود. از این رو استفاده از چراغ مطالعه را برای تامین روشنایی مفید نمی دانند زیرا چراغ مطالعه موجب تضاد نوری در اتاق می گردد و در نتیجه موجب کشیدگی و خیرگی چشم و در نهایت خستگی سریع چشم می شود. یک لامپ مهتابی می تواند نور مناسب را برای اتاقی کوچک به خوبی تامین کند. اگر هنگام مطالعه در نور مناسب باز هم چشمانتان خسته شود حتما به چشم پزشک مراجعه کنید.

 

همچنین بخوانید: چرا هر روز باید مطالعه کنیم؟

 

  • از استراحت زیاد ماهیچه ها هنگام مطالعه باید پرهیز کرد.

میزی را انتخاب کنید که بتوانید پشت آن راحت بنشینید. برای مطالعه باید از میز و صندلی استفاده کرد نه از مبل راحتی، پشتی و… تحقیقات نشان داده که انقباض اندک ماهیچه ها مفید بوده و دقت مغز را زیاد می کند. انقباض حاصل از ورزش و فعالیت ماهیچه های سر و گردن و بدن برای این کار مفید است نه انقباضی که بر اثر ترس و نگرانی ایجاد می شود.

  • میزی را انتخاب کنید که سطح آن به اندازه کافی بزرگ و جادار باشد.

اگر وسایل کار به علت کمی جا روی میز انباشته شود سردرگم و عصبی می شوید، از طرفی همه وسایل و یادداشت های مربوط به موضوع مطالعه باید در دسترس باشد زیرا اگر مجبور باشید برای دست یافتن به آن ها هر بار از پشت میز مطالعه بلند شوید به تمرکز حواس ما لطمه می زند.

  • روی میز مطالعه نباید براق باشد.

میز مطالعه را در جایی دور از عوامل انحراف حواس بگذارید. میز را کنار پنجره نگذارید و اگر ناگریز شدید با شخص دیگری در یک اتاق مطالعه کنید میزها را طوری قرار دهید که هنگام مطالعه پشت تان به یکدیگر باشد. میز تحریری را انتخاب کنید که جای بایگانی به اندازه لازم داشته باشد و بتوانید به راحتی وسایل مورد نیاز برای مطالعه و یادداشت برداری را در آن قرار دهید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

صمغ کندر را با خواص درمان اسهال، درمان تب، تسکین اعصاب، تسکین دردهای مفصلی، تقویت حافظه، رفع بوی بد دهان، مقوی قلب، قاعده آور، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0