topNotif

مدیریت بحران های میانسالی در زندگی

1468 بازدید
25 آبان 97
بهاره
,,

مدیریت بحران های میانسالی در زندگی

به دلایل نه چندان روشن ولی قابل توضیح، بسیاری از زندگی های مشترک بعد از 5 یا 10 یا 20 سال دستخوش تلاطم و بحران هایی می شوند که در صورت عدم توجه و آگاهی و تدبیر درست می توانند صدمات شدیدی وارد کرده و یا منجر به از هم پاشیده شدن پیوند زناشویی شوند. یکی از این تحولات، بحران میانسالی یا مرحله انتقالی میانسالی (Midlife Crisis or Transition) است.

مدیریت بحران های میانسالی در زندگی

مدیریت بحران های میانسالی در زندگی

 

بحران میانسالی

بحران میانسالی نقطه ای برای شروع مجدد است. بازنگری ارزش ها، اهداف و باورها و در صورت لزوم تغییر و اصلاح آن ها است. در جریان بودن است و نه رسیدن به جایی، چالشی است برای شدن، خلاقیت و آفرینندگی و رسیدن به معنا. برای رسیدن به این نقطه توجه به نکات زیر می تواند تا حدودی کمک کننده باشد.

مدیریت بحران های میانسالی در زندگی

پیری و مرگ را به عنوان واقعیتی بپذیرید

پیری و مرگ را به عنوان واقعیتی، نه به معنی پایان چیزی بلکه به عنوان یک دگردیسی بپذیرید. در این رابطه حضرت علی (ع) بیان بسیار زیبایی دارد: بکوشید برای دنیای خود انگار تا ابد زنده خواهید ماند و بیاندیشید برای آخرت انگار که فردا فرا خواهد رسید.

به سلامتی خود اهمیت دهید

روزی نیم ساعت ورزش، تغذیه و خواب مناسب، معاینات پزشکی، کنترل وزن و … در برنامه زندگی خود قرار دهید.

خوب خود باشید

ما بایستی سعی کنیم که بهترین خود باشیم و دست از رقابت و مقایسه با دیگران دست برداریم. فقط فقط با خود مسابقه دهیم و هر لحظه مان از لحظه گذشته برتر باشد. حضرت علی (ع) می فرمایند : مومن نیست آن کس که امروزش برتر از دیروزش نباشد.

پیشرفت و برتری و بهتر بودن این نیست که حتما کار خارق العاده ای انجام دهیم و یا قله ای را فتح کنیم. همین که یک نکته به معلوماتمان اضافه شده باشد و یا یک لبخند بر لبان کودک، دوستی و یا انسانی بنشانیم خود یک پیشرفت است.

واقعیت گرا باشید و خرافات را از خود دور کنید

واقعیت گرا باشید و مسئولیت زندگی خود را در دست بگیرید و به امید شانس زندگی نکنید (به عنوان دلخوشی و سرگرمی هم جای سوال است تا چه برسد به باور آن ها). خداوند فقط به واسطه عقل است که انسان را به سعادت می رساند. این مسئله در مورد استخاره هم صادق است. استخاره مربوط به زمانی است که با تمام بررسی ها، شواهد، قرائن، عقل، منطق و مشورت، شما در تصمیم گیری بر سر دو راهی مانده اید. اساسا فلسفه هستی این است که ما به کمک اشتباهاتمان به سوی کمال حرکت کنیم (خداوند بخشنده و مهربان است حتی در مورد گناهان که به عمد هستند تا چه برسد به اشتباه)

به کاری که احساس رضایت و خرسندی می کنید بپردازید

مهم مشغول شدن به فعالیتی است که در آن احساس خلاقیت و آفرینندگی و شایستگی کنید. این کار می تواند از یک فعالیت فرهنگی و هنری گرفته تا فعالیت در امور خیریه و حتی پرورش گل و گیاه و ثبت نام در دانشگاه و … باشد.

برای زندگی فکر کنید ولی غصه نخورید

ما قرار نیست به جایی برسیم، قرار است در جریان و حرکت خوب خود باشیم. خوشحالی و خوشبختی در تجملات، شهرت، مقام، درجه و … نیست، بلکه احساس رضایت از خود و به فعل رساندن توانمندی هایمان هست، در دوست داشتن و محبت به دیگران، در کمک به هم نوع، در از بین بردن حس کینه و نفرت، در پذیرش هر آنچه را که نمی توانیم تغییر بدهیم، در آزادگی و عدالت خواهی، در گذشت و بخشش در عین توانمندی و قدرت و در حفظ حرمت خود و دیگران است.

جالب است بدانید که بسیاری از افراد مشهور (مانند مایکل جکسون و الویس پریسلی) در اوج شهرت، مقام، محبوبیت و ثروت، خود را بدبخت ترین موجودات روی زمین می دانستند و به مواد مخدر پناه می برند.

 

همچنین بخوانید: به ندای درون خود اعتماد کنید

 

حرمت و عزت نفس و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید

اعتماد به نفس به معنای داشتن حس کاذب برتری نسبت به دیگران نیست بلکه داشتن احساس خوب نسبت به خودمان است. بسیاری از افراد استعدادها و توانایی های خود را در گرو تایید از دیگران ادامه یا ترک می کنند. ولی در اصل این خود شما هستید که باید خودتان را به چالش بکشید و نظر خود شما است که در الویت همه چیز قرار دارد.

تفریح، سرگرمی و خوش گذرانی را فراموش نکنید

تفریح و خوش گذرانی را فراموش نکنید به شرط اینکه خلاف ارزش های انسانی نباشند. حداقل روزی چند دقیقه ترجیحا نیم ساعت بخندید و با تمام وجود و با شادی برقصید. شادی و فعالیت فیزیکی مفرح استرس را کم می کند، حافظه را تقویت می کند، سیستم ایمنی را تقویت می کند، دشمن افسردگی است، امید می بخشد، سیستم فیزیولوژیک بدن را متعادل می کند و در کل باعث افزایش طول عمر می شود.

اگر می توانید با یک ساز آشنا شوید

حداقل هفته ای یکی دو بار آن را بنوازید. این نوع فعالیت باعث به تاخیر انداختن آلزایمر و زوال عقلی می شود، احساس خلاقیت و توانمندی و خرسندی می بخشد.

اول خودتان را دوست داشته باشید

اگر خود را دوست نداشته باشید بعید است که بتوانید دیگری را دوست داشته باشید حتی اگر خود را فدای دیگری کنید.

عشق داشتن نیست، ساختن است

بی جهت با رویای پیدا کردن نیمه گم شده خود زندگی مشترکتان را خراب نکنید. اگر آن کشش و جذبه اولیه را نسبت به هم داشته اید ولی به مرور زمان کم رنگ شده است، شما می توانید با آگاهی و تدبیر و بر پایه صداقت و محبت آن رابطه عاشقانه واقعی را با همسرتان به وجود آورید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

افتیمون شامی  را با خواص کاهش فشارخون، تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان کبد چرب، ضد افسردگی، درمان سردردهای مزمن ، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0