topNotif

بازیافت شیشه ها به روش اصولی و بهداشتی و اثرات زیست محیطی آن

2362 بازدید
29 آبان 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

دانستنی هایی در مورد شیشه و بازیافت شیشه

بازیافت شیشه

حدود 3500 سال است که انسان شیشه می سازد. اغلب شیشه ها از سه ماده اصلی ماسه سفید، آهک و جوش شیرین ساخته می شوند. این مواد تا 2500 درجه فارنهایت (حدود 1400 درجه سانتی گراد) حرارت داده می شوند تا کاملا گداخته و شفاف گردند. آنگاه درجه حرارت مخلوط به 1800 درجه فارنهایت (حدود 1000 درجه سانتی گراد) کاهش داده می شود. برای کل این مراحل حدود 4200 کیلو کالری انرژی لازم است تا یک کیلوگرم شیشه تولید شود.

قبل از این که شیشه بازیافتی برای سازندگان حمل شود به تکه های کوچک موسوم به کالت (خرده شیشه) شکسته می شود تا حجم کمتری بگیرد. پس از رسیدن به کارخانه از داخل دستگاه مغناطیسی به خصوصی رد می شود تا حلقه های فلزی از بطری ها جدا شوند. دستگاهی که تولید خلا می کند برچسب های کاغذی و پلاستیکی را از آن ها جدا می کند اکنون کالت آماده اضافه شدن به مخلوط است.

از آن جایی که کالت درجه ذوب مخلوط خمیر شیشه را پایین می آورد، انرژی مورد نیاز تا 32 درصد کاهش می یابد. با در نظر گرفتن مقدار شیشه ای که در سال تولید می شود می توان دریافت که صرفه جویی در انرژی بسیار قابل توجه است.

بازیافت شیشه ها به روش اصولی و بهداشتی و اثرات زیست محیطی آن

بازیافت شیشه ها به روش اصولی و بهداشتی و اثرات زیست محیطی آن

 

دانستنی هایی در مورد شیشه

انرژی صرفه جویی شده در اثر بازیافت یک بطری، یک لامپ 100 واتی را تا چهار ساعت روشن نگه خواهد داشت. تمام بطری ها و ظرف های شیشه ای قابل بازیافت شدن هستند ولی سایر انواع شیشه ها مانند شیشه های پنجره ها، پیرکس ها و لامپ ها که با استفاده از مراحل دیگری ساخته شده اند نمی توانند با کالتی که ظرف های شیشه ای از آن ساخته می شوند مخلوط شوند. شیشه های ساخته شده از بازیافت سایر شیشه ها به جای ساخت شیشه از مواد خام، آلودگی هوای مربوطه را 20 درصد و آلودگی آب را 50 درصد کاهش می دهد. بطری های یک بار مصرف و دور انداختنی، سه برابر انرژی بیشتری نسبت به ظروفی که دوباره قابل استفاده، دوباره قابل برگشت هستند مصرف می کنند.

از آنجایی که مدت بسیار طولانی لازم است که شیشه تجزیه شود بطری ای که امروز دور بیندازند ممکن است هنوز در سال 3000 میلادی هم به صورت زباله در روی زمین قرار داشته باشد.

چه کار باید کرد؟

با بازیابی اولیه شروع کنید. بهترین راه بازیافت شیشه در خانه ترتیب دادن زباله به نحوی است که بتوان بطری ها را به آسانی در داخل یا خارج خانه جدا کرده و نگه داشت. برای مثال جعبه ای در انباری برای شیشه اختصاص داده یا سطلی پلاستیکی خریده در بیرون خانه قرار داده و شیشه ها را در آن انبار کنید. بطری ها را بر حسب رنگ سبز، قهوه ای و بیرنگ جدا کنید. گلوبندهای سربی، چوب پنبه ها و سرهای فلزی بطری که به طور مغناطیسی نمی توانند جدا شوند را بردارید ولی نگران برچسب ها نباشید.

آب کشیدن بطری ها توصیه می شود ولی صد در صد ضروری نیست. بعد از اینکه جای مشخصی برای قرار دادن بطری ها در نظر گرفتید صرف فقط هفته ای 15 دقیقه وقت برای ادامه کار بازیافت کافی خواهد بود.

اگر فوق العاده به این کار علاقه مندید.

شروع به کار جمع آوری اعانه از طریق کار بازیافت شیشه برای سازمان دلخواه خود کنید. کارخانه های بازیافت شیشه وجود دارند که شیشه ها را از شما خریداری می کنند. از مقررات بیعانه برای شیشه که مصرف کننده را وادار به گذاشتن ودیعه می کند تا پس از برگرداندن بطری ها پول خود را پس بگیرد حمایت کنید. کلیه شیشه هایی که شما برای بازیافت تحویل می دهید در حقیقت برای ساختن شیشه تازه به کار می روند.

استفاده از شیشه بازیافت شده به معنی استفاده از منابع طبیعی کمتری است. گرچه شن به وفور یافت می شود ولی حداقل باید استخراج و حمل شود همین طور جوش شیرین و آهک، این مراحل به انرژی زیادی نیاز دارند و به ازای هر تن شیشه تولیدی 175 کیلوگرم باطله معدنی تولید می گردد. این مقدار را می توان تا حدود 80 درصد کاهش داد در صورتی که 50 درصد شیشه بازیافتی را در فرآیند تولید استفاده کنیم.

 

همچنین بخوانید: روش هایی برای استفاده از روزنامه های کهنه

 

بقیه چیزها را هم بازیافت کنیم.

روزنامه ها، شیشه و آلومینیوم که بیشتر بازیافت می شوند تنها چیزهای قابل بازیابی نیستند. قوطی های حلبی که در واقع 99 درصد آهن هستند، بطری های پلاستیکی نوشابه ها، قوطی های مقوایی شیر، دقترچه های تلفن و مقوای کارتن همه قابل بازیافت شدن هستند.

پلاستیک بازیافت شده موارد استفاده متعددی از قبیل الوار پلاستیکی، پشم پرکننده کیسه خواب و غیره دارد. از ارزش اضافی 26 بطری بازیافت شده می تواند یک دست لباس پلی استر بسازد. بازیافت و استفاده مجدد از مواد حاصله از قوطی های حلبی انرژی مصرفی مربوطه را 74 درصد، آلودگی هوا را 85 درصد، مواد زائد جامد 95 درصد و آلودگی آب را 76 درصد کاهش می دهد با این همه فقط 50 درصد قوطی های حلبی بازیافت می شوند.

چه کار باید کرد؟!

چیزهای دیگر را هم به همان نحوی که در مورد شیشه و … عمل می کنید بازیافت کنید. اول در مورد وجود مراکز بازیافت در منطقه خود تلاش کنید. در صورت پذیرش مواد پلاستیکی، بطری های پلاستیکی نوشابه، فویل، بطری های آب، در قوطی های قهوه، رینگ های دور نوشابه های شش تایی و بطری های تمیز شیر را بازیافت کنید.

اگر قوطی حلبی را بپذیرند آن ها را آب کشیده، برچسب ها را کنده و صافشان کنید تا حجم و در نتیجه هزینه حمل و نقل آن ها کاهش یابد. اگر کاغذ کارتن و کاغذهای قهوه ای بسته بندی و نامه نگاری را بپذیرند، احتمالا از شما خواهند خواست که مقوا و کاغذ را صاف کرده، کاغذهای سفید را از رنگی جدا کرده و در کیسه قرار دهید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گرز شقایق را با خواص آرام بخش و خواب آور، تقویت کننده عمومی بدن، درمان تب، درمان آنژین، ضد سرفه، خلط آور ، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0