topNotif

دلایل کم خونی چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

1643 بازدید
01 آذر 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

درمان های طبیعی کم خونی

دلایل کم خونی : کم خونی را به معنای کمبود مقدار خون می دانند لیکن شخص کم خون هم از لحاظ کیفیت خون و هم از نظر کمیت آن دچار نقص و عدم کفایت است. در این بیماری کمبود در مقدار هموگلوبین خون وجود دارد. هموگلوبین ماده ایست که بدون وجود آن هیچ کس نمی تواند زنده بماند. در ترکیب هموگلوبین آهن آلی وجود دارد و وجود این آهن آلی از ضروریات اساسی حیات و سلامت است زیرا اکسیژنی را که در نتیجه تنفس وارد جریان خون می شود می گیرد و آن را با خود حمل می کند و به سلول های بدن می رساند تا به وسیله آن به زندگی خود ادامه دهند.

هموگلوبین چیست؟

هموگلوبین ماده قرمز رنگ خون است. بنابراین در رگ های کسی که به کمبود این ماده دچار باشد نسبت به شخص سالم تر خون کمرنگ تری در گردش است. چنین شخصی پریده رنگ و کم اشتهاست و در نتیجه مواد غذایی به مقدار لازم به دستگاه های مختلف بدنش نمی رسد و بدین سبب قوایش تحلیل می رود و از لحاظ جسمی و عقلانی ضعیف و ناتوان می گردد.

دلایل کم خونی

به طور کلی کم خونی در درجه اول محصول ضعف عمومی دستگاه بدن به سبب سوء تغذیه، زندگی غلط، درمان های بازدارنده بیماری های قبلی است و بدین ترتیب دوره تسلسلی حاصل می شود یعنی ضعف بدن باعث کمبود خون و فقر مواد خونی می گردد و کمبود خون موجب ضعف دستگاه های بدن می شود زیرا در این صورت تمام نیازمندی های تغذیه ای دستگاه های مختلف حیاتی و بافت های گوناگون بدن تامین نمی شود.

دلایل کم خونی چیست

دلایل کم خونی چیست

لذا کم خونی نه فقط یک بیماری است بلکه در حقیقت حالتی است از کمبود و فقر خون که به علل مختلف بروز می کند و به صورت عاملی در اغلب بیماری ها  ظاهر می شود. بنابراین فقط درمان بیماری کم خونی بیهوده است و باید تمام بدن بیمار را درمان کرد زیرا دستگاه های مختلف بدنش به طور غلط کار می کنند و در نتیجه این سو عمل است که کم خونی ظاهر می شود. اگر بگوییم شخص مبتلا به کم خونی دچار کمبود آهن است و برای درمان او آهن لازم است مطلب بی معنایی گفته ایم زیرا تنها آهن نمی تواند او را معالجه کند این نظریه  رسمی است که درباره بیماری ها چنین می اندیشد.

دلایل کم خونی و درمان کم خونی

کم خونی به هر شکلی که باشد نه فقط به درمان خود این بیماری بلکه به درمان عمومی و مزاجی نیاز دارد. توسل به مواد مقوی آهن دار کاری بیهوده و موجب اتلاف وقت است. هیچ یک از مبتلایان به کم خونی تاکنون بدین طریق درمان نشده اند. تنها آهن نیست که مورد نیاز است بلکه تجدید حیات کلیه دستگاه ها ضرورت کامل دارد. به هرحال چون آهنی که حرفه پزشکی به بیمار می دهد غیر آلی است بی مصرف و بی حاصل خواهد بود. آهن آلی را که دستگاه های بدن به آن ها احتیاج دارند فقط از راه غذا و موادی مانند سبزی های تازه و ریشه بعضی از آن ها، میوه ها، دانه های غلات و میوه های خشک می توان به دست آورد.

برای رفع کم خونی بدن از چه مواد غذایی استفاده کنیم؟

اگر به آنچه که تاکنون گفته شد توجه کرده باشید می دانید که درمان کم خونی بسیار آسان است. در درجه اول تجدید حیات تمامی دستگاه ها بیشتر مورد نظر واقع می شود نه تامین آهن غیر آلی، زیرا آهنی که به دستگاه های خراب وارد شود نتیجه بدتری به بار خواهد آورد. شخص مبتلا به کم خونی را باید به طریق زیر تحت درمان قرار داد:

دوره اول:

ابتدا مدت یک هفته مطلقا از میوه تازه تغذیه کند و پس از آن مدت دو هفته رژیم میوه و شیر بگیرد. کسانی که به این نوع رژیم رغبت بیشتری داشته باشند می توانند مدت زیادتری به آن ادامه دهند. در ادامه باید یادآور شد که مزاج ها با همدیگر تفاوت دارند لیکن در هر صورت پس از طی دوره یک هفته برنامه غذایی کامل هفتگی را به کار بندند و هرچه ممکن است این رژیم را تا مدتی حفظ کنند.

دلایل کم خونی چیست

دلایل کم خونی چیست

دوره دوم:

دوره های دیگری از رژیم تمام میوه و به دنبال آن رژیم میوه و شیر نیز در صورت لزوم ممکن است تجدید شود. لیکن تصمیم در این باره را باید به عهده فرد کم خون گذاشت تا برحسب وضع حال خود آن را عملی سازد. تنقیه شبانه با آب گرم به منظور پاکسازی روده ها در چند روز آغاز درمان و یا پس از آن برحسب لزوم نباید فراموش شود و کسانی که به یبوست دائم دچارند باید برای ریشه کن ساختن آن طبق دستور رفتار کنند.

مشت مال خشک صبحگاهی و اسفنج و حمام نشسته را هر فرد مبتلا به کم خونی باید اجرا کند. همچنین تمرین تنفسی و سایر تمرین هایی که جز اصول اساسی درمان به شمار می آیند به علاوه هر چه بیشتر ممکن است وقت خود را در هوای آزاد بگذارنند. تمرین های ملایم خارج از منزل مانند پیاده روی که ضمن آن حمام هوا و آفتاب نیز می گیرند بسیار لازم و مفید است.حمام داغ سولفات منیزی به طور هفتگی بسیار سودمند واقع خواهد شد.

توجه: 
    • از کلیه عواملی که موجب عصبانیت و تحریک اعصاب می شوند مانند پرکاری و افراط در هر چیزی و همچنین نگرانی و اضطراب و افکار مشوش و غیره باید پرهیز کرد. با چنین رژیمی که به آن اشاره شد به زودی کم خونی رفع خواهد شد. به هیچ عنوان از داروهای مقوی آهن دار، شراب های مقوی و نظایر آن استفاده نشود. اینها موجب هدر رفتن پول و اتلاف وقت خواهند شد.

 

همچنین بخوانید: راهکارهای موثر در درمان کم خونی بانوان

 

کم خونی کشنده

کم خونی مهلک یا کشنده اگرچه مانند کم خونی معمولی مستقیما منشا مزاجی دارد لیکن شدیدتر و خطرناک تر از آن است و اغلب اوقات هر یک از اختلالات دستگاه های مختلف تاثیر مستقیمی بر این عارضه می گذارد.

درمان کم خونی شدید و دلایل کم خونی

درمان کم خونی مهلک را اگر به پزشک رسمی واگذار کنیم کار بیهوده ایست و هیچ گاه درمان حقیقی صورت نخواهد گرفت. ترکیبات آهن دار، عصاره جگر، ویتامین ب 12 را غلب برای افزایش قدرت گلبول سازی و ازدیاد گلبول سرخ تجویز می کنند لیکن این گونه معالجات هرگز ریشه و علت اصلی بیماری را که مستقیما جنبه مزاجی دارد از بین نخواهد برد.

بیمار مبتلا به کم خونی مهلک اگر بخواهد واقعا درمان شود باید یک سر به موسسه درمان طبیعی مراجعه کنند و در آنجا با امساک دراز مدت و به دنبال آن رژیم شیر مجددا سلامت خود را بازیابد. اغلب مبتلایانی که از درمان پزشکی رسمی نا امید شده اند با این روش ها مجددا به حال عادی بازگشته اند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون خون ساز را با خواص درمان کم خونی، تامین هموگلوبین خون، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0