عدم تمرکز در کودکان و راهکارهای غیر دارویی برای درمان آن

2926 بازدید
04 آذر 97
سمانه
,

علت عدم تمرکز در کودکان چیست؟

در کنار بی قراری حرکتی و عصبانیت بیشتر وقت ها عدم تمرکز در کودکان هم مساله ساز است. یعنی کودکان نمی توانند روی چیزی تمرکز کنند. حواسشان پرت می شود و روی صندلی خود سر می خورند و بالا و پایین می روند. نداشتن تمرکز بیشتر وقت ها به دلیل توقع های بیش از حد از کودک به وجود می آید. وقتی پدر و مادر توقع زیادی از کودک داشته باشند او دیگر انرژی ای ندارد که بر تمام اعمال خود تمرکز داشته باشد.

درست در آن لحظاتی که کودک به تمرکز نیاز دارد، بیشتر وقت ها فشار انتظارات اطرافیان از او باعث می شود که فکر کودک به عدم موفقیت احتمالی در برابر خواسته های دیگران کشیده و حواسش پرت شود. به همین دلیل نمی توان با تنبیه توانایی تمرکز کودکان را بهبود بخشید. تقریبا همیشه تهدیدها، اختلال در تمرکز را به دنبال دارند.

برانگیختگی کنترل نشده

حتی برانگیختگی مطلوب هم گاهی به کمبود تمرکز منجر می شود. از آن جا که برای کودک وقت کافی باقی نمی ماند تا به همه چیزهایی که بر او اثر می گذارد رو به رو شود و با آن ها کنار بیاید، مشکل پیدا می کند مثلا آنچه را که در یک برنامه تلویزیونی می بیند همیشه در فکرش می ماند و او را از انجام دادن تکالیف دیگر باز می دارد.

بازی بی مزاحمت

کودکان باید تمرین تمرکز کنند. آن ها باید بیش از نیازشان اسباب بازی در اختیار داشته باشند تا علاقه شان را برانگیزد و اجازه داشته باشد تا با آن ها در آرامش بازی کنند. اگر مربی دائم بازی کودکی را قطع کند تا از روی خوش نیتی پندهای خوبی به او بدهد یا او را به بازی دیگری بکشاند به گونه ای که مانع شود کودک با جدیت کاری را دنبال کند، نتیجه آن تشدید بی تمرکزی خواهد بود.

عدم تمرکز در کودکان

عدم تمرکز در کودکان

آیا در خانواده درگیری نیست؟

بی قراری درونی هم به عدم تمرکز در کودکان منجر می شود. کودک، بی تجربه و احساساتی تر از بزرگسال است. کودکان نمی توانند احساسات و افکاری را که موجب بی قراری آن ها می شود به راحتی پس بزنند، بلکه توجهشان بسیار آسان تر به آن ها جلب می شود. این بی قراری های درونی مثلا وقتی کودکی احساس آزردگی یا طرد شدن می کند ظاهر می شود. احساساتی از این نوع به شدت کودک را به خود مشغول می کند و تمرکز او به این طریق به طور فزاینده ای دشوار می شود. حتی مشاجره بین پدر و مادر یا میان مربیان نیز مانند نگرانی پدر و مادر به شدت کودک را زیر فشار قرار می دهد، چنان که ممکن است به سختی از چنین اوضاعی دل زده شود و نتواند درباره آن ها درست قضاوت کند.

قوانینی روشن وضع کنید.

تربیت متناقض هم می تواند سرانجام به بی قراری کودک بینجامد. وقتی پدر و مادر خیلی جدی رفتار کنند و مربیان کودکستان در برابر کودک کوتاه بیایند کودک نمی تواند پیش بینی کند که رفتارش چه واکنشی را به دنبال دارد. با این کار کودک تحت فشار وحشتناکی قرار می گیرد که آن نیز به نوبه خود بر توانایی تمرکز او اثر منفی می گذارد و در نتیجه منجر به عدم تمرکز در کودکان می شود.

 

همچنین بخوانید:  چگونه حافظه کودکان را با حرکت قوی کنیم

 

جایی برای آرامش

چنانچه کودکی از کمبود تمرکز رنج می برد ریشه این مشکل را باید در محیط خانه جست و جو کرد مثلا اگر کودکی در شرایط و فضای بسیار محدودی بازی کند به طوری که نتواند هنگام بازی آرامش داشته باشد و پدر و مادر یا خواهر و برادرهایش دائما مانع او شوند این کار باعث می شود که کودک تمرکز خود را از دست بدهد و با چیزی خودش را سرگرم کند.

چگونه تمرکز کودک افزایش می یابد؟

وقتی کودکی در کودکستان از عدم تمرکز رنج می برد مربی باید اول پی ببرد که دلیل بی قراری او چیست و باید سعی کند تا جایی که ممکن است مشکل را از بین ببرد. درباره آن صحبت کند، نمایش اجرا کند، نقاشی بکشد و …

پدر و مادر و مربیان باید سعی کنند تعادل درونی کودک را به او برگردانند. آن ها باید برای کودک روشن کنند که زمانی در زندگی مشکلاتی وجود دارد که می توان بر آن ها غلبه یا دست کم تحملشان کرد. از کودک بیش از حد توقع نداشته باشید. کودکان نمی توانند مسئولیت زیادی را بپذیرند، مخصوصا مسئولیت دیگران را، باید متناسب با سن و مرحله رشد او توقع داشته باشند، نباید کاری کنند که کودک از تلاش شدید بدنی یا روحی رنج ببرد چون این کار هم به طور فزاینده باعث از بین رفتن تمرکز او می شود.

شما به عنوان پدر، مادر یا مربی نباید با دخالت در بازی های کودک استقلال فکری را از او بگیرید. تمرین های سکوت هم به طور اساسی باعث غلبه بر عصبانیت وی می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

تخم خشخاش را با خواص تسکین سرفه، رفع اسهال، درمان بی‌خوابی، تسکین درد کمر و سیاتیک، درمان سردرد، رفع آبریزش بینی، چاق کننده ، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0