درمان مسمومیت ها با انواع سموم و راه های پیشگیری از آن ها

4008 بازدید
02 آذر 97
بهاره
,

درمان مسمومیت با انواع سموم

 راه های مسمومیت

هر ماده ای که از طریق تماس ساده با پوست یا از طریق خوردن، استنشاق یا تزریق وارد بدن شده و به آن زیان برساند سم محسوب می شود. ورود سم به بدن می تواند به طور اتفاقی و یا به صورت عمدی اتفاق بیفتد. سریعترین راه برای درمان مسمومیت و پاک کردن سمی که در تماس با پوست قرار می گیرد، شستن ساده و با دقت پوست با آب و صابون است. همه پوشاک آلوده هم باید پاک شوند چون روغن های محرک، مواد شیمیایی و غیره می توانند از طریق تماس مستقیم به سایر قسمت های دیگر بدن هم انتشار یابند.

اگر مسمومیت ناشی از تماس با یک گیاه است، دست آلوده را روی چشم ها، دهان و یا اندام های تناسلی نگذارید. این مناطق فوق العاده حساس هستند و تحریک موضعی، بثورات پوستی، التهاب و همچنین اثرات عمومی مثل اختلالات تنفسی و ادرار کم ممکن است اتفاق بیفتد. مسمومیت با مواد مختلف شیمیایی نیز بسیار خطرناک هستند. حال در این مقاله، درمان مسمومیت با انواع سموم را شرح خواهم داد.

 

درمان مسمومیت با انواع سموم

درمان مسمومیت با انواع سموم

 

راه های درمان مسمومیت با انواع سموم

  • اگر سم تزریق شده باشد، بهترین راه برای خلاص شدن از دست آن وادار کردن بیمار به استفراغ است.
  • برای درمان مسمومیت با گاز فاضلاب، چنانچه شخص مصدوم هنوز نفس می کشد او را به هوای آزاد بیاورید و آب و جوش شیرین ساده به او بنوشانید. این ترکیب واکنش اسیدی اولیه در گازهای جذب شده را خنثی می کند.
  • اگر یک گیاه سمی خورده شده است، بیمار را باید وادار به استفراغ کردن کنید. یک انگشت را به داخل گلوی او برده و با تحریک کردن رفلکس استفراغ، او را وادار به استفراغ کنید تا ماده سمی با فشار و از طریق استفراغ به بیرون دفع شود.

نکته: تجویز کردن یک روش درمانی عمومی برای همه موارد سم خوراکی مشکل است چون برخی پادزهرهای ویژه برای هر کدام از سموم خوراکی وجود دارد.

 

همچنین بخوانید: مسمومیت ها و نحوه برخورد با آن ها

 

راه های درمان مسمومیت با  سموم شیمیایی

مواد نفتی یا مواد شیمیایی
  • برای درمان مسمومیت با خوردن مواد نفتی یا مواد شیمیایی قابل اشتعال، به بیمار شیر رقیق با زغال بخورانید. توجه داشته باشید که در این نوع مسمومیت وادار کردن بیمار به استفراغ می تواند بی نهایت خطرناک باشد، چون در حین استفراغ کردن این مواد باعث آسیب رسانیدن شدید به بافت های نرم می شوند.
  • برای درمان خوردن مایعات تند، یک تا دو لیوان شیر به بیمار دهید. به این مورد زغال اضافه نکنید. چون می تواند موجب انسداد روده می شود.
  • برای درمان مسمومیت با خوردن تینر نقاشی، پاک کننده لاک ناخن لازم است شیر و زغال به بیمار داده شود.
آفت کش ها و سموم سمی
  • برای درمان مسمومیت مشکوک به آرسنیک مثل مرگ موش و برخی از آفت کش های باغ، 2 تا 3 لیوان شیر را با 3 تا 4 سفیده زده شده تخم مرغ، مخلوط کرده و به بیمار بدهید. همچنین، می توانید به جای سفیده تخم مرغ از محلول ضعیفی از نشاسته مثل آب برنج پخته شده یا محلول آرد رقیق شده همراه با شیر به بیمار بخورانید. لازم به ذکر است که، وادار کردن به استفراغ فقط در مسمومیت ناشی از باربیتورات ها و آفت کش ها مفید است.
  • برای درمان مسمومیت با سیانید، بیمار را وادار به استفراغ نکنید یا محرک هایی چون چای، قهوه و غیره به بیمار ندهید چون این مواد با تداخل دارویی که ایجاد می کنند، وضعیت را وخیم تر می کنند.
  • برای درمان مسمومیت با خوردن حشره کش ها، قارچ کش ها و آفت کش ها به بیمار شیر و زغال بخورانید.

پادزهر جهانی برای سم خورده شده نوشانیدن چای و زغال به بیمار است. یک چای رقیق و ولرم آماده کنید. زغال پودر شده را در آن مخلوط کنید و بیمار را وادار کنید تا آن را بنوشد. زغال، سم را که می تواند دوباره فعال شود را جذب خود می کند. زغال به میزان یک گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن داده می شود. اگر زغال بلافاصله در دسترس نیست، نان سوخته همین کار را انجام خواهد داد.

نکته: راه های درمانی که در فوق ارائه شد به منظور کمک های اولیه به بیمار است تا زمان رساندن او به بیمارستان یا پزشک آسیب های وارده را کمتر کرده و این درمان ها روش قطعی برای درمان مسمومیت بیمار نیست. بنابراین در هر مورد مسمومیت بیمار را هر چه سریعتر به بیمارستان انتقال دهید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق پنیرک با خواص نرم کننده، ضد سوختگی، ضد سرفه، کاهش آبریزش بینی، ملین، پادزهر قوی گزش، صاف کننده صدا، خلط آور را می توانید از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

3
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. مهین ابراهیمی
    16 شهریور 1402

    مطالبتان بسیارعالی وآموزنده است متشکرم

  2. سعید جوون
    10 اسفند 1400

    با سلام و احترام،ممنونم از مقاله ای که در این رابطه ارائه نمودید جهت آگاهی هر چ بهتر خانوادها و جامعه،،فقط سوالی واسم پیش اومده،جایی ک نوشتید در صورت تزریق شدن سم ،،باید بیمار کاری کنه که بالا بیاره یا استفراغ ،اون دیگه تزریق شده رفته توی خون و معده هم فرض میگیریم خالی دقیقا باید چیو بالا بیاره؟ و سم سینایید ب اندازه س دونه شکر اگه بیمار بلافاصله بیهوش نشه صددرصد استفراغ آنی هستش و نمیشه جلوشو گرفت،،و سوالی داشتم اینکه آیا نوشیدن ترکیب نمک با آب ولرم ب مقدار زیاد تاثیر دارد؟ با تشکر

    • سامی
      5 تیر 1402

      جوابت رو از سال ۱۴۰۰تا الان که ۵/۴/۱۴۰۲هست سعید جون نداده منم هیچی نگم بهتره😇😇😇😇

0