ویتامین ب 6 و هر آنچه که باید در مورد این ویتامین بدانیم

1933 بازدید
04 آذر 97
بهاره
,

ضرورت استفاده از ویتامین ب 6 چیست؟

ویتامین ب 6 :بدن انسان نیاز به بسیاری از عناصر از جمله ویتامین ها، برای حفظ سلامتی و محافظت در برابر انواع بیماری ها را دارد. ویتامین ها و مواد معدنی مغز را تقویت می کنند و توانایی مبارزه با بیماری را در بدن ایجاد می کنند. همچنین، بدن نیاز به ویتامین های مختلف برای رشد اندام دارد. به منظور سالم بودن، ما همیشه سعی می کنیم رژیم غذایی متعادل و مغذی را اتخاذ کنیم، اما هنوز هم کمبود مواد مغذی وجود دارد، بنابراین بسیاری از مشکلات ایجاد می شوند.

ویتامین ها و ریز مغذی ها در بدن بسیار مهم هستند. ویتامین ب 6 یا پیریدوکسامین (Pyridoxamine) نیز یک عنصر ضروری برای بدن است. این ویتامین برای حفظ سلامت پوست، سیستم ایمنی بدن و سوخت و ساز بدن و غیره بسیار مهم است. در ادامه متوجه خواهید شد که ضرورت استفاده از ویتامین ب 6 چیست و این ویتامین در چه غذاهایی یافت می شود.

 

ضرورت استفاده از ویتامین ب 6

ضرورت استفاده از ویتامین ب 6

 

نقش ویتامین ب 6 بر بدن

ویتامین ب 6 برای بدن انسان بسیار مهم است، زیرا هر زمان که بیمار می شوید، پزشک توصیه می کند که رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی ویتامین ب 6 را مصرف کنید. به این دلیل که، این ویتامین بلافاصله ایمنی بدن را افزایش می دهد و بدن را سالم نگه می دارد. ویتامین ب 6 محلول در آب است و برای بسیاری از بیماری های مربوط به قلب، پوست و سیستم عصبی مفید است. این ویتامین همچنین به افسردگی و رهایی از بی حالی کمک می کند. ویتامین ب 6 در ساخت هورمون‌های تیروئیدی و کنترل هورمون های بدن نقش به سزایی دارد.همچنین، این ویتامین به کمک برخی مواد معدنی چون روی، می تواند عملکرد هضم غذا را بهبود ببخشد.

علایم و نشانه های کمبود ویتامین ب 6

کمبود ویتامین ب 6 باعث افزایش خطر بیماری هایی مانند بسیاری از اختلالات روانی و عاطفی، بیماری های قلبی، بیماری کلیوی، بیماری ام اس، کم خونی، انواع آرتریت ها، استوماتیت (التهاب دهانی)، گلوسیت (التهاب حاد زبان) و آنفلوآنزا می شود.

با کمبود ویتامین ب 6 علایم بسیاری در بدن دیده می شود. شایع ترین علامت آن خستگی و بی حالی است. علاوه بر این، کمبود اشتها، خشکی ناگهانی پوست، ریزش مو، ترک لب، کمبود خواب یا بی خوابی، التهاب دهان، التهاب و درد در زبان و غیره نیز ممکن است نشانه های کمبود ویتامین ب 6 باشد. همچنین، به علت عدم وجود این ویتامین علایمی مانند مشکل در راه رفتن، کم خونی، کج خلقی، گیجی و ضعف جسمانی نیز در بدن دیده می شود.  

 

همچنین بخوانید: خواص ویتامین ب 2 و منابع غذایی آن

 

منابع ویتامین ب 6

بسیاری از ویتامین ها و مواد مغذی از طریق مواد غذایی تامین می شوند. بهترین منبع ویتامین ب 6 غلات کامل مانند سبوس گندم، ارزن، جو، برنج قهوه ای، ذرت، نخود فرنگی، کلم، لوبیا سبز، گردو و غیره است. در افراد غیر گیاه خوار این کمبود ویتامین کمتر دیده می شود زیرا، ماهی، تخم مرغ، مرغ، گوشت گوسفند و غیره منبع خوبی برای ویتامین ب 6 هستند. گیاه خواران نیز می توانند این ویتامین ها را به راحتی با موز، سویا، هویج و سبزیجات سبز، علاوه بر غلات و میوه های خشک، تامین کنند.

ضرورت ویتامین های گروه ب برای بدن

ویتامین ها و مواد مغذی بسیار متنوع در بدن انسان است، اما ترکیبات ویتامین های گروه ب یکی از عوامل مهم است، که به کار کردن مغز و سیستم عصبی کمک می کند. ویتامین های گروه ب سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد. این کار برای تبدیل تغذیه به انرژی است. این ویتامین ها به ساخت و ترمیم دی ان ای (DNA) که در سلول های ما یافت می شود، کمک می کند. همچنین در تشکیل برخی از عناصر مغز، نخاع و اعصاب مفید است. همچنین، برای ساخت انواع مختلف پروتئین برای تمام قسمت های بدن کار می کند.

مقدار زیادی از ویتامین های گروه ب در غذاهای غیر گیاهی وجود دارد، اما گیاه خواران باید توجه ویژه ای به مواد غذایی خود داشته باشند. باید مقدار زیادی از محصولات لبنی مانند شیر، ماست، پنیر، کره، شیر سویا و غیره مصرف کنند. به غیر از این، ویتامین های گروه ب نیز در سبزیجاتی مانند سیب زمینی، هویج، تربچه، شلغم، چغندر و غیره یافت می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

           روغن تخم هویج را با خواص مرطوب کننده پوست، تقویت مو و تحریک رشد مو، نرم کننده مو، کاهش چین و چروک، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.  

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0