topNotif

با خواص درمانی گل ساعتی در طب سنتی آشنا شوید

3449 بازدید
13 آذر 97
بهاره

با خواص درمانی گل ساعتی آشنا شوید

گل ساعتی (Passiflora Incarnata) گیاهی است از خانواده گل ساعتی (Passifloraceae) پایا و دارای ساقه چوبی بالا رونده به طول 8 تا 9 متر که به کمک پیچک خود، به گیاهان و تکیه گاه اطراف خود می پیچد و از آن بالا می رود. ساقه های مسن آن، رنگ سبز مایل به خاکستری دارند و بر روی آن ها، خطوط طولی مشخص دیده می شود. 500 گونه از گیاه گل ساعتی شناسایی شده است. در ادامه نیز با خواص درمانی گل ساعتی آشنا خواهید شد.

 

با خواص درمانی گل ساعتی در طب سنتی آشنا شوید

با خواص درمانی گل ساعتی در طب سنتی آشنا شوید

 

ویژگی ظاهری گل ساعتی

برگ های گیاه گل ساعتی متناوب و بزرگ هستند. طول هر برگ 6 تا 15 سانتیمتر بوده، دم برگدار و دارای پهنکی مرکب از 4 تا 5 عمیق با ظاهر برگچه مانند و دندانه دار است. در هر یک از آن ها 3 براکته، 5 کاسبرگ، 5 گلبرگ سفید، 5 پرچم با بساک بزرگ و نارنجی رنگ و یک مادگی درازتر از جام گل دیده می شود. مادگی آن به کلاله ای سه شاخه ختم می شود که به طور افقی با سطح گل و در سه جهت مشاهده می شود و ظاهری شبیه به عقربه ساعت دارد و بدین جهت به این گل، گل ساعتی گفته می شود.

از مشخصات دیگر گل ساعتی این است که داخل جام آن تاجی از الیاف باریک سفید یا قرمز مایل به ارغوانی، واقع در چند ردیف دیده می شود. میوه آن تخم مرغی شکل، به بزرگی یک سیب کوچک، به رنگ نارنجی روشن (پس از رسیدن) و محتوای دانه های متعدد و سیاه رنگ است. قسمت گوشت دار میوه، رنگ زرد روشن دارد و خوراکی است.

محل رویش و پراکنش گیاه گل ساعتی

گل ساعتی بومی نواحی مختلف آمریکا است و به علت زیبایی خاصی که دارد به طور گسترده در دنیا، از جمله ایران پرورش داده می شود.

اندام مورد استفاده گل ساعتی

گل ها، برگ ها و ساقه گیاهان، مزایای درمانی خاصی را ارائه می دهند. به طور کلی کلیه اندام هوایی گل ساعتی از جمله گل، برگ، ساقه و میوه آن قابل استفاده هستند و کاربرد دارویی دارند.

ترکیبات شیمیایی موثر در گیاه گل ساعتی

این گیاه شامل ترکیبات فلاونوئیدها (تا 2.5 درصد)، سیانوگلیکوزیدها (به مقدار ناچیز) و اسانس ها می باشد.

نحوه مصرف گیاه گل ساعتی

می توانید از گیاه خشک شده گل ساعتی دمنوش تهیه کرده و یا عصاره آن را استفاده کنید. البته کپسول آن نیز در برخی از کشورهای اروپایی مصرف می شود.

 

همچنین بخوانید: آشنایی بیشتر با گیاه گل گاو زبان

 

خواص درمانی گل ساعتی

  • پودر گل ساعتی به رنگ سبز تیره با بویی کمی معطر و طعمی الیافی و نامشخص است.
  • به درمان اضطراب و استرس کمک می کند. مصرف دوز پایین تر آن اثر آرام بخشی دارد. باعث کاهش عصبانیت و خشم می شود. همچنین، برای بی قراری موثر است.
  • به کاهش بی خوابی کمک کند. گل ساعتی سطح گاما آمینوآمتر اسید (GABA) در مغز را افزایش می دهد. این ترکیب باعث کاهش فعالیت مغز می شود که به اختلالات بی خوابی کمک کند. کسانی که مشکل بی خوابی خفیف دارند با مصرف روزانه عصاره گل ساعتی به مدت یک هفته می توانند خواب راحت را تجربه کنند.
  • برای درمان صرع استفاده می شود.
  • خاصیت ضد سرفه دارد.
  • خاصیت ضد افسردگی دارد.
  • برای درمان زخم موثر است.
  • جهت رفع اختلالات یائسگی استفاده می شود. گل ساعتی جایگزین مناسبی برای قرص های هورمونی هستند.
  • برای درمان مشکلات کبدی مفید است.
  • ضد اسپاسم و ضد درد است.
  • جهت درمان گوش درد از گل ساعتی استفاده می شود.
  • برای بهبود کورک مفید واقع می شود.
  • جهت تسکین درد معده استفاده می شود. بر اساس تحقیقات انجام شده، برای درمان زخم معده نیز موثر است.
  • خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد.
  • گل ساعتی باعث کاهش فشار خون می شود. محققان بر این باورند که ترکیبات آنتی اکسیدانی آنتوسیانین و ترکیباتی به نام اسید ادولیلیک منجر به کاهش فشار خون می شوند.
  • گل ساعتی باعث کاهش سطح چربی های انباشته شده و مواد زائد در بدن می شود.

خطرات احتمالی مصرف بی رویه گل ساعتی

خواب آلودگی، سرگیجه، گیجی و در برخی موارد، عوارض جانبی شدیدتری از جمله واسکولیت (التهاب رگ های خونی) را سبب می شود. این گیاه برای زنان باردار و زنان شیرده ایمن نیست. در زنان باردار باعث تحریک رحم شده و احتمال زایمان زودرس یا سقط جنین را بالا می برد.

نکته: استفاده از گل ساعتی حتما باید با تایید پزشک صورت بگیرد. زیرا، مصرف خودسرانه و بیش از حد این گیاه، عوارض خطرناکی را برای بدن ایجاد می کند.  

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل ساعتی را با خواص تسکین استرس و افسردگی، کاهش فشارخون، درمان بی خوابی، تسکین التهاب، مهار اعتیاد، ضد درد، ضد اسپاسم، تقویت قلب، گشاد کننده عروق خونی، ضد تشنج، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0