topNotif

برنامه غذایی نوزادان زیر یکسال ، مادران بخوانند!

1438 بازدید
21 آذر 97
بهاره
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

مواد غذایی مناسب و ضروری برای کودکان زیر یک سال

برنامه غذایی نوزادان زیر یکسال :به طور معمول، تغذیه مواد غذایی جامد به نوزادان، در شش ماهگی آغاز می شود. اکثر والدین در مورد اینکه چه مواد غذایی برای سلامتی نوزاد مفید یا مضر است، دچار نگرانی می شوند. در واقع دستگاه گوارش نوزاد در این مرحله در حال رشد است، بنابراین هر نوع رژیم غذایی را هضم نمی کند. با توجه به مصرف مواد غذایی اشتباه نوزاد می تواند دچار درد شکمی، استفراغ و مسمومیت غذایی شود. بنابراین باید بدانید چه چیزی برای تغذیه نوزاد ضروری و چه چیزی مضر است. اجازه دهید به شما برخی مواد غذایی مناسب و ضروری برای کودکان زیر یک سال را بیان کنم.

سبزیجات سبز

پس از پایان 6 ماهگی کودک می توانید مواد غذایی جامد را شروع کنید. این وعده غذایی باید سبک، قابل هضم و در عین حال مفید باشد. سبزیجات سبز و برگدار برای رشد مغز کودک مفید است. اسید های چرب امگا 3 در سبزیجات سبز و برگدار یافت می شوند که برای رشد کودک ضروری است. بنابراین، سبزیجات برگ سبز مانند جعفری، گشنیز، کلم و غیره را در وعده های غذایی کودک بگنجانید.

نکته: برخی از سبزیجات مانند انواع کلم نفاخ هستند. این مواد غذایی را در مقدار کم به غذای کودک اضافه کنید. اگر کودک از مشکل رفلاکس رنج می برد، حتما با متخصص اطفال مشورت کنید. همچنین، بهتر است از مصرف اسفناج برای کودکان زیر یک سال خودداری کنید.

برنامه غذایی نوزادان زیر یکسال

برنامه غذایی نوزادان زیر یکسال

میوه تازه

میوه ها به طور طبیعی شیرین هستند. همچنین، ویتامین ها و مواد معدنی ارزشمندی دارند. بنابراین، میوه های تازه را به وعده های غذایی کودک خود اضافه کنید. شما می توانید از میوه های تازه مانند موز، هلو، سیب و زردآلو به صورت پوره استفاده کنید.

از دادن میوه های اسیدی مانند انواع مرکبات و میوه های ترش مزه خودداری کنید. این میوه ها سیستم گوارش کودک را تحریک می کند. همچنین از دادن انواع توت ها (مانند توت فرنگی، توت سیاه و سفید) اجتناب کنید. زیرا، این میوه ها دارای آفت کش های خطرناکی هستند که اگر به درستی شسته نشوند، منجر به مسمومیت می شود.

پیاز و سیر

پیاز و سیر را در رژیم غذایی کودک خود بگنجانید زیرا، مصرف آن ها باعث افزایش ایمنی بدن و کاهش ابتلا به بیماری های فصلی می شود. این مواد غذایی را ابتدا به صورت خرد نشده به سوپ ها اضافه کنید که تنها عصاره آن در غذای کودک باشد. بعد از چند ماه می توانید آن ها را به صورت پوره در سوپ ها اضافه کنید.

آجیل و خشکبار

خوردن انواع دانه ها و آجیل ها برای کودکان مفید است. این مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3، فیبر، ویتامین ب، منیزیم و آنتی اکسیدان های بالایی هستند. شما می توانید انواع خشکبار را چون بادام، پسته، گردو، تخم آفتابگردان، کشمش و غیره را آسیاب کرده و در طول روز به صبحانه، میان وعده ها و حتی غذای اصلی کودک اضافه کنید.

نکته: از دادن بادام زمینی به کودکان زیر یک سال خودداری کنید. بادام زمینی موجب آلرژی می شود.پ

 

همچنین بخوانید: برنامه غذایی کودک

 

ماهی

پس از 9 ماه شما می توانید گوشت و ماهی به کودک خود بدهید. ماهی برای رشد کامل مغز کودکان مفید است. ماهی شامل اسیدهای چرب امگا 3 است. اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی های دریایی مانند ماهی خال دار، ماهی تن، ساردین ها و ماهی قزل آلا و غیره یافت می شود. بنابراین مادران باید از ماهی در غذای کودک در حال رشد خود استفاده کنند.

عدس

عدس برای یک کودک 6 ماهه مناسب است. در واقع عدس دارای آهن و برخی عناصر دیگر است که برای رشد نوزاد شش ماهه ضروری است. می توانید عدس را پخته و به صورت پوره با مواد غذایی چون سیب زمینی، هویج و کمی سبزی تازه مخلوط کنید. این سوپ سبک، زود هضم و مقوی است.

غلات و حبوبات

به نوزادان 9 ماهه فقط عدس ندهید. آن ها همچنین نیاز به برخی عناصر دیگر برای رشد دارند. بنابراین، لازم است از غلات و حبوبات دیگر در غذای کودک استفاده کنید. به گفته کارشناسان، غلات و حبوبات به همراه سبزیجات در رشد کودک موثر و سالم خواهد بود. بنابراین، انواع مختلف سبزیجات را به حبوبات اضافه کنید. حبوبات و غلات مناسب برای کودکان زیر یک سال شامل لوبیا، نخود، ماش، گندم و برنج می باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ماش را با خواص درمان ضعف چشم، سرفه، کم خونی، سر درد، انزال زودرس، سرماخوردگی، دیابت، لک صورت، آبریزش بینی، ناراحتی اعصاب و حساسیت، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

برچسب ها:
توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0