خواص گیاه دارویی پولیگالا (گیاه محلی آمریکای جنوبی)

2003 بازدید
25 آذر 97
سمانه

پولیگالا را بشناسیم.

خواص گیاه دارویی پولیگالا : در کتب طب سنتی فارسی که یکی دو قرن اخیر نوشته شده با نام پولیگالا (Polygala poaya) ذکر شده و عربی آن بولوغالون و حشیشه الحلیب است. دارای گونه های مختلفی است، تعدادی از گونه های آن در چین و هند، مناطق شرقی آمریکای شمالی و کانادا، ژاپن و کره انتشار دارد. این گیاه بومی آمریکاست.

مشخصات ظاهری پولیگالا :

پولیگالا گیاهی است چند ساله برگ های آن متناوب بیضی باریک کمی دراز بدون دمبرگ به ساقه متصل است. برگ های پایین ساقه کوچکتر از برگ های بالای ساقه است. گل های آن که در بهار ظاهر می شود به رنگ های قرمز، آبی و سفید است. ریشه آن در ابعاد یک مداد است که اطراف آن را برآمدگی سختی فرا گرفته و سر آن نیز برآمدگی بد شکلی دارد. پوست ریشه خاکستری و مغز آن چوبی و سفید و شکننده و بوی آن تهوع آور است. طعم آن تند کمی شیرین و محرک و تحریک سرفه کرده، آب دهان را زیاد می کند. در طب سنتی ریشه پولیگالا مستعمل است.

خواص گیاه دارویی پولیگالا

خواص گیاه دارویی پولیگالا

ترکیبات شیمیایی پولیگالا را بشناسیم.

از نظر ترکیبات شیمیایی در ریشه آن ماده متیل سالیسیلات وجود دارد. همچنین مواد سنجین، پولیگالین و اونسی سین نیز درون آن مشخص شده است.

خواص پولیگالا را بدانیم.

در کره تمام گیاه اعم از ریشه و قسمت هوایی به عنوان تونیک و نیروبخش جنسی مردان و همچنین برای افراد مسن تجویز می شود. جوشانده ریشه خشک شده گیاه را به عنوان نرم کننده سینه و اکسپکتوران و نیرو دهنده می خورند و دارویی بر ضد سل است. در تایوان این گیاه له شده را روی محل گزش مار می گذارند.

در هند و چین از گرد ریشه در موارد برونشیت، فراموشی ناتوانی جنسی و جلوگیری از احتلام در شب و به طور کلی احتلام غیر ارادی و بی موقع تجویز می کنند. ریشه گونه سیبرینا گیاهی شیرین، تند و گزنده، گرم و آرام بخش است و در کره از آن به عنوان مسکن، ضد درد و نرم کننده سینه می خورند و تونیک مردان است.  در چین ریشه آن برای تقویت حافظه، تحلیل بلغم، معالجه ورم ها و همچنین برای معالجه بی خوابی، فراموشی و سرفه تجویز می شود.

سایر موارد مصرف پولیگالا

سایر مصارف آن در چین برای آرامش اعصاب و رفع ناراحتی های قلبی است و همچنین برای رفع سردرد، سینه درد، ادرار قرمز، زردی، هیستری، تشنج های کودکان، ورم های پستان و احتلام غیر ارادی توصیه می شود و مفید است. به طور کلی مهمترین مصرف این دارو مفید بودن آن برای ناراحتی های سینه است. اطبای سنتی ایران سابقا این گیاه را برای مداوای استسقای سینه، ذات الریه، برونشیت، لارنژیت و همچنین در ناراحتی های روماتیسمی تجویز می کرده اند.

در اندونزی دم کرده گیاه را با شکر برای معالجه سوزاک و لومباگو می خورند و گرد برگ خشک آن را روی زخم ها می گذارند. در تهیه گرد باید دقت کرد زیرا اگر شیره آن به چشم برود التهاب و ورم چشم ایجاد می کند. در گینه جدید زنان با خوردن گل های آن بر ضد عقیم بودن خود مبارزه می کنند. در موارد وجود خراش یا زخم در دستگاه هاضمه و یا در موارد وجود اخلاط خونی نباید از ریشه پولیگالا استفاده کرد.

مقدار خوراک گرد ریشه پولیگالا از 1 دسی گرم تا 1 گرم و از عصاره آن 5 سانتی گرم تا 1 گرم است. برای اطفال حداکثر 1 دسی گرم داخل شربت کرده و به تدریج در تمام روز به آن ها داده می شود.

 

همچنین بخوانید: با آرام بخش های گیاهی، آرام شوید

 

روش تهیه شربت پولیگالا را بدانیم.

100گرم ریشه پولیگالای ویرژینی را به مدت 24 ساعت در مقداری آب جوش دم کنید که صاف شده آن 900 گرم شود و 1800 گرم قند به آن اضافه کرده و  حفظ کنند و 30 گرم از این شربت را در پوسیونی داخل نموده در موارد لازم میل کنید.

روش تهیه پوسیون پولیگالا را بدانیم.

5 گرم ریشه پولیگالا را در 150 گرم آب جوش دم کرده صاف نموده مقدار 30 گرم شربت تلو به آن اضافه کنید و به تدریج در عرض روز با قاشق میل کنید.

گونه های مختلف پولیگالا

از گونه های مختلف پولیگالا از انواعی که  در ادامه ذکر می شود، در ایران دیده شده است.

  • پولیگالا ایرگالاریس بویس این گیاه یک ساله است و برگ های آن خطی و دراز و در غرب ایران و جنوب غربی ایران دیده می شود.
  • پولیگالا سانیا شرپ نیز در ایران دیده شده است، این گیاه چند ساله است و در شمال ایران در گرگان، مازندران و در جابن در منطقه دماوند دیده شده است.
  • گونه هوهی ناکیارینا، گیاهی است چند ساله، در مناطق البرز در کرج، در مرکز بین تهران و اصفهان، در آذربایجان در امیرآباد، خوی و تبریز، در غرب ایران در کوه های الوند و در اطراف رودخانه سیمره دیده می شود.

گونه های ایرانی از نظر خواص طبی بررسی نشده و مصرف گونه های چند ساله آن مستلزم تجربه و آزمایش می باشد. مصرف گونه های مختلف این گیاه باید با نظارت پزشک متخصص انجام شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل بهار نارنج را با خواص مقوی قلب و اعصاب، رفع بی خوابی های عصبی، رفع افسردگی، تسکین ناراحتی های سینه، رفع سرفه، رفع تپش قلب، آرامبخش، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0