ویژگی های افراد سالم را بشناسیم

1521 بازدید
25 آذر 97
سمانه
,

14 ویژگی های افراد سالم را بشناسیم

ویژگی های افراد سالم : به سختی می توان گفت که شخصی از لحاظ روانی تا چه حد سالم و طبیعی است زیرا میزان آن بر حسب زمان، مکان، فرهنگ و انتظارهای هر جامعه متفاوت است. آنچه در ادامه می آید، ممکن است برای پی بردن به سلامت روان انسان راهنمای کوچکی باشد.

1- شخص سالم از زندگی رضایت بیشتری دارد، اظهار خوشبختی می کند و کمتر ناراحت و دلگیر است.

2- از استقلال فردی خویش، آگاه است. امکانات، خواسته ها، امیال و هدف های خود را می داند. کیفیت و واقعیت وجود خود و محیطش را درک می کند و خود را با واقعیت ها هماهنگ می کند.

3- می تواند ارتباط های دوستانه و صمیمانه با دیگران برقرار کند که هم خود از این دوستی احساس رضایت کند و هم طرف محبتش از دوستی او برخوردار باشد.

4- در برابر پیشامدها و وقایع معمولی روز احساس رضایت می کند و زندگی را زیبا و سالم می بیند، هر چند ممکن است در مقابل مشکلات و وقایع دشوار احساس ناتوانی کند.

5- خود و دیگران را دوست دارد و از صحبت کردن با آن ها لذت می برد.

6- شخص سالم عهده دار زندگی خویشتن است و انتظار ندارد که دیگران زندگی خوب و راحتی برای او تامین کنند.

7- در مواردی به خصوص و حاد حق دارد که خشمگین و عصبانی شود.

8- به ماهیت وجود خود پی می برد، بد و خوب خویشتن را قبول دارد و از تاثیر رفتار خود بر دیگران آگاه است.

9- دیگران را تحقیر نمی کند و برای خود فردیت اضافی قایل نمی شود.

10- آشفتگی و ناراحتی هایش را به نحوی اظهار می کند که قابل قبول جامعه که در آن زندگی می کند، باشد. تاثیر و آشفتگی خود را مهار می کند که باعث ناراحتی اطرافیانش نشود.

11- به امکان انجام کار معتقد است. پر توقع نیست و همیشه راهی را انتخاب می کند که می داند در آن امکان عملی شدن یک منظور بیش از راه های دیگر است.

12- شخص سالم حس بذله گویی دارد که اغلب با آگاهی و خوش خلقی همراه است. از فرصت های عادی برای شادی استفاده می کند و از غصه و نگرانی دوری می گزیند.

13-  آنچه را هست قبول می کند و می داند که زندگی مطلوب و دلخواه خیالی بیش نیست و همیشه یک نوع ناتمامی و نقص در همه جا می توان یافت.

14- هم در میان جمع و هم در تنهایی احساس خوشحالی می کند.

ویژگی های افراد سالم

اهمیت سلامت روان

مفهوم سلامت روان در واقع جنبه از مفهوم کلی سلامت است. سازمان بهداشت جهانی سلامت روانی آن را چنین تعریف می کند: حالت سلامت کامل جسمانی، روانی و اجتماعی نه فقط فقدان بیماری یا ناتوانی، برخی چنین تصور کرده اند که نقطه مقابل سلامت روانی بیماری روانی است در حالی که چنین نیست و مفهوم سلامت روانی بسیار گسترده تر از این است.

سلامت روان در آرامش بودن با خود و با دیگران است. فرد سالم احساس می کند راحت است و می تواند با خودش و دیگران زندگی کند. او محدودیت ها و استعدادهای خود را می شناسد، کمبودهای خود را می پذیرد و برای بهبود رفتار خویش گام بر می دارد.

وی از احساسات درونی خویش آگاه است و بر آن ها تسلط دارد و معیارهای جامعه را که در آن زندگی می کند، زیر پا نمی گذارد. سلامت روان قدرت تصمیم گیری در بحران ها و مقابله با مشکلات زندگی و فشارها است زیرا چنین شخصی می داند که در طول زندگی ممکن است با فراز و نشیب های بسیاری مواجه شود و بنابراین برای دستیابی به سعادت که یک امر نسبی است باید تلاش کند.

رفتار شخص سالم

شخص سالم از کار و زندگی خود احساس رضایت می کند و از وقت آزاد خویش بهره مفید می برد. شخصی که از نظر درونی نقصی ندارد. با دیگران از راه تفاهم وارد می شود به احساسات و عواطف مردم اهمیت دارد و آن ها را محترم می شمارد. چنین فردی تفاوت های افراد را می پذیرد به آن ها خرده نمی گیرد و در میان هر گروهی که قرار می گیرد با حفظ فردیت خویش قادر است جزیی از آن گروه شود. چنین فردی می تواند دوست بدارد، محبت بپذیرد، به دیگران اعتماد کند و مورد احترام و اعتماد دیگران قرار گیرد.

شخص سالم اهداف واقع گرایانه برای خود در نظر می گیرد و برای دستیابی به آن ها اقدام می کند. او سعی می کند حقایق را بپذیرد خود را با آن ها وفق دهد و با اجتماع سازش کند. شالوده سلامت روانی در زمان کودکی پی ریزی می شود و هیچ گاه از تکامل باز نمی ایستد.

 

همچنین بخوانید: تفاوت میان وابستگی سالم و وابستگی ناسالم

 

سلامت روانی در خانواده

خانواده ای از سلامت روانی برخوردار است که همه افراد آن سلامت روانی را به خوبی با هم داشته باشند و تنش ها و درگیری های آن ها با هم کم باشد. در غیر این صورت خانواده از نظر سلامت روان بیمارگونه است. با توجه به پی ریزی اساس سلامت روان در دوران کودکی می بینیم به تدریج که سن فرد بالا می رود در اثر همین روند تکاملی است که رفتارهای کودکانه نیز کنار گذاشته می شود و به جای آن ها رفتارهای منطقی و متناسب با سن از فرد سر می زند. عواملی وجود دارد که برهم زننده سلامت روانی انسان هاست.

این عوامل در سه دسته جای می گیرند:

  1. عوامل زیستی
  2. عوامل عاطفی و روانی
  3. عوامل اجتماعی
عوامل زیستی:

تعدادی عوامل زیستی وجود دارند که از طریق ژن ها به نسل بعد منتقل می شوند. تعدادی عوامل زیستی نیز وجود دارند که بر کارکرد دستگاه عصبی مرکزی تاثیر می گذارند و سلامت روانی فرد را برهم می زنند. برای مثال اختلال در ترشح غده تیرویید در مغز تاثیر می گذارد و موجب کم طاقتی و عصبانیت فرد می شود.

عوامل عاطفی و روانی:

انتظار باورهای منفی عامل اصلی مشکلات روانی است. عواملی مثل استرس یا فشار روانی مستمر، فضاهای عاطفی فرد، جدایی، تبعیض و بی محبتی موجب افسردگی، وسواس، بی خوابی، بی قراری و اضطراب در افراد می شود.

عوامل اجتماعی:

خانواده و اجتماع در تامین سلامت روانی افراد نقش موثری دارند. کمبودهایی در زمینه مسکن، شغل، تغذیه و برخورداری از رفاه نسبی همه و همه بر سلامت روانی انسان تاثیر دارند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بذر شنبلیله را با خواص تقویت مو، کمک به بهبود زخم ها، ضد التهاب گلو و بواسیر، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0