بیماری برونشیت و 10 نسخه گیاهی برای درمان این عارضه

3665 بازدید
27 آذر 97
بهاره
,

با علل، علائم بیماری برونشیت و 10 نسخه گیاهی برای درمان این عارضه آشنا شوید

آخرین به روزرسانی 14 آبان 1398

در علم پزشکی به التهاب نایژه ها در شش برونشیت (bronchitis) گفته می شود. بیماری برونشیت دو نوع حاد و مزمن دارد که نشانه های متفاوتی دارند. بیماری برونشیت حاد کوتاه مدت است، که پس از بیماری ویروسی ناشی از آنفولانزا یا سرماخوردگی ایجاد می شود. علایم برونشیت حاد شامل تب، سرفه، ترشح خلط، خس خس سینه، ناراحتی یا درد در قفسه سینه و گاهی اوقات مشکلات تنفسی می باشد. برونشیت حاد، چند روز یا چند هفته ادامه می یابد.

اما، بیماری برونشیت مزمن درازمدت است، و فرد مبتلا به این بیماری دچار مشکلات مختلف تنفسی و یا تخریب بخشی از دستگاه تنفسی می شوند و این وضعیت می تواند در بخش های مختلف سال بهتر یا بدتر باشد. درمان برونشیت با روش های طبیعی و درمان های گیاهی نیز امکان پذیر است. در این مقاله، با علل، علایم و درمان های گیاهی بیماری برونشیت آشنا شوید.

علل و علایم بیماری برونشیت

برونشیت حاد توسط یک ویروس ایجاد می شود که موجب سرماخوردگی و آنفولانزا می شود. اما، برونشیت مزمن بیشتر در اثر سیگار کشیدن ایجاد می شود. با این حال، برونشیت مزمن نیز می تواند ناشی از حملات مداوم برونشیت حاد باشد. علاوه بر این، آلودگی، گرد و غبار، گاز سمی و سایر عناصر سمی صنعتی نیز مسئول این وضعیت هستند. علایم برونشیت شامل التهاب یا احساس سوزش، سرفه، خلط سفید (یا زرد، سبز و قهوه ای)، خونریزی، خس خس سینه، نفس نفس زدن، خستگی، تب و لرز، درد یا ناراحتی در قفسه سینه، گرفتگی یا آبریزش بینی و غیره است. سیگار کشیدن و ضعف ایمنی بدن از مهمترین دلایل بیماری برونشیت می باشد.

بیماری برونشیت چیست

بیماری برونشیت چیست

درمان گیاهی بیماری برونشیت

نسخه اول

در حال حاضر، بیماری برونشیت بسیار سریع در حال رشد است، به ویژه کودکان در معرض ابتلا به این بیماری هستند. مخلوط کردن یک یا دو قاشق چای خوری عسل به جای شکر در شیر، مقدار زیادی از علایم برونشیت مانند سرفه را تسکین می دهد. اگر به طور مرتب مخلوط شیر و عسل میل شود، سرفه کاهش و از بین خواهد رفت.

نسخه دوم

یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را در یک لیوان شیر مخلوط کرده و آن را بجوشانید. سپس یک قاشق غذاخوری از کره آب شده به آن اضافه کنید و دو یا سه بار در روز مصرف کنید. با اتخاذ روزانه این درمان، مشکل برونشیت به تدریج پایان می یابد.

نسخه سوم

به مقدار مساوی (یک قاشق چای خوری) پودر زنجبیل و دارچین را به نیم لیتر آب در حال جوش اضافه کنید و بعد چند دقیقه جوشیدن آن را از روی حرارت برداشته و یک نفس بنوشید. این مخلوط به درمان برونشیت کمک می کند.

نسخه چهارم

نصف قاشق چای خوری پودر زنجبیل را با 2 قاشق عسل مخلوط کنید و با آب یا شیر میل نمایید. همچنین، می توانید 5 گرم پودر زنجبیل با 15 گرم زردچوبه مخلوط کنید و به طور منظم برای یک ماه از آن استفاده کنید. این درمان ها به تسکین بیماری برونشیت کمک می کنند.

 

همچنین بخوانید: برونشیت یا التهاب و حساسیت ریه

 

نسخه پنجم

مصرف منظم یک سیب یا مصرف یک یا دو قاشق غذاخوری (معادل یک مشت) میوه تازه آمله نیز در تسکین بیماری برونشیت مفید است. البته به دلیل عدم دسترسی به آمله خام می توانید میوه خشک شده یا پودر آمله را به میزان یک قاشق چای خوری در آب گرم ریخته و به صورت دمنوش تهیه فرمایید.

نسخه ششم

نیم لیتر آب را بجوشانید سپس 7 عدد خرنوب خشک شده (با غلاف و دانه) را تمیز بشویید و به آب اضافه کنید. پس از 3 تا 5 دقیقه جوشیدن آن را از روی حرارت مستقیم بر داشته و درب ظرف بگذارید و اجازه دهید در همان حالت 20 دقیقه دم بکشد. حال، آن را صاف کرده و میل نمایید. خرنوب در درمان سرفه و بیماری برونشیت بسیار موثر است.

نسخه هفتم

دو جوانه سیر را خرد کرده و به یک لیوان شیر اضافه کنید. این مخلوط را در شب قبل از خواب بنوشید. جوانه سیر یک آنتی بیوتیک عالی است و عناصر ضد ویروسی موجود در آن علایم بیماری برونشیت را کاهش می دهد.

نسخه هشتم

روزانه 2 قاشق چای خوری گل بنفشه را در 3 لیوان آب به مدت 15 دقیقه جوشانده و به مدت 15 دقیقه دم کنید. سپس، آن را صاف کرده و با مقداری عسل مخلوط نموده و 3 تا 4 نوبت از آن استفاده کنید.

نسخه نهم

حدود 3 قاشق چای خوری مریم نخودی را در 3 لیوان آب جوش به مدت 30 دقیقه دم کنید. سپس، آن را صاف کرده و روزانه در 4 نوبت مصرف نمایید.

نسخه دهم

روزانه 30 عدد میوه عناب را در 3 لیوان آب به مدت 15 دقیقه بجوشانید. سپس، آن را صاف کرده و میل نمایید.

چند نکته ضروری:
  • نوشیدن آب کافی برای بدن ضروری است.
  • کافئین و الکل مصرف نکنید زیرا، مصرف این مواد، میزان ادرار را افزایش داده و سطح آب بدن را کاهش می دهد.
  • بیماران مبتلا به برونشیت نباید سیگار بکشند. حتی از افراد سیگاری باید دور باشند.
  • در فصل سرما، مراقب بدن خود باشید. از افرادی که دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا هستند دوری کنید و هر ساله واکسن آنفولانزا بزنند. استفاده از واکسن پنوموکوک (PPSV23) یا همان واکسن سینه پهلو، به ویژه برای افرادی که بیش از 60 سال دارند، ضروری است.
  • دست ها را به طور مرتب بشویید، مخصوصا قبل از خوردن غذا این کار را انجام دهید.
  • از رفتن به مکان های مرطوب، سرد و آلوده اجتناب کنید.

نکته: درمان های گیاهی را با مشورت پزشک و متخصص انجام دهید. همچنین، این روش های گیاهی برای درمان برونشیت حاد صد درصد موثر است اما، برای بیماری برونشیت مزمن، این روش ها، درمان قطعی نبوده و تنها باعث کاهش علایم بیماری می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

آمله را با خواص نافع سودا، عطش، آب زیاد دهان، خونریزی بواسیر و بینی، رطوبت معده، ضعف قلب، چشم، معده و اعصاب، ریزش مو، نفخ، کمی اشتها، تب، آسم، سیاتیک، روماتیسم، سکته، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0