topNotif

خوراکی های انرژی زا و مواد غذایی سالمی که باعث افزایش انرژی روزانه بدن می شوند

1732 بازدید
29 آذر 97
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 30 آذر 1400

مواد غذایی سالمی که باعث افزایش انرژی روزانه بدن می شوند

خوراکی های انرژی زا  : امروزه اغلب مردم دچار روزمرگی شده اند و تنها کارشان رفتن به سرکار و مسابقه برای اول شدن است. شیوه زندگی مدرن، برای بدن بسیار مضر است. در جوامع امروزی اکثر مردم دچار چاقی، خستگی، انواع بیماری ها، کم خوابی و درگیر استرس های بیش از حد زندگی می باشند. آن ها همیشه کمبود وقت دارند. اما مهم نیست که چقدر مشغول هستید، باید از یک چیز مراقبت کنید، آن هم تغذیه سالم است. بدن برای عملکرد بهتر خود و برای مقابله با استرس و خستگی روزمره به غذاهای مغذی نیاز دارد. حال، با مواد غذایی سالمی که باعث افزایش انرژی روزانه بدن می شوند، آشنا شوید.

مواد غذایی، سوخت بدن شما هستند

مواد غذایی که ما می خوریم و می نوشیم، انرژی بدن ما را تامین می کند. سه ماده مغذی برای تامین انرژی عبارتند از کربوهیدرات، پروتئین و چربی است. منبع اصلی انرژی کربوهیدرات است. هنگامی که کربوهیدرات ها در بدن به پایان می رسد، بدن شما از پروتئین ها و چربی ها برای دریافت انرژی استفاده می کند. وقتی چیزی بخورید، بدن شما این مواد غذایی را به قطعات کوچک تقسیم می کند و آن ها را به عنوان سوخت مصرف می کند. این فرآیند، متابولیسم یا سوخت و ساز بدن نامیده می شود.

خوراکی های انرژی زا

مواد غذایی سالمی که باعث افزایش انرژی روزانه بدن می شوند

کربوهیدرات ها (مواد قندی یا هیدرات های کربن)

کربوهیدرات ها به سه دسته تقسیم می شوند که شامل ساده، مرکب و پیچیده می باشد. مونوساکاریدها ساده ترین نوع کربوهیدرات ها هستند که از یک یا ۲ واحد قندی تشکیل شده اند و به سرعت هضم می شوند. این مواد در عسل، میوه ها و مواد قندی یافت می شود. کربوهیدرات های مرکب یا دی ساکاریدها دو قندی هستند که شامل قندهای طبیعی در شیر می باشند.

کربوهیدرات های پیچیده یا پلی‌ساکارید مانند غلات با فیبر بالا، نان سبوس دار، ماکارونی، لوبیا خشک و غیره انرژی بدن را برای طولانی مدت تامین می کنند. به این دلیل که آن ها زمان بیشتری را برای هضم شدن مصرف می کنند. همچنین، کربوهیدرات های پیچیده توازن در سطح قند خون در بدن را ایجاد کرده و ترشح انسولین را کمتر می کند. این مسئله سبب افزایش انرژی در بدن شده و احساس گرسنگی کمتری به شما دست خواهد داد.

پروتئین ها و چربی ها

پروتئین ها از مولکول های آمینو اسیدها تشکیل شده اند که، سلول ها، ماهیچه ها و بافت ها را کنترل می کنند. پروتئین ها دارای منابع حیوانی و گیاهی هستند. پروتئین های موجود در مرغ، بوقلمون، گوشت خوک و ماهی باعث افزایش مقدار انرژی بدن می شود همچنین، پروتئین های گیاهی به مقدار فراوان در سبزیجاتی چون کلم بروکلی، اسفناج و سیب زمینی یافت می شود به علاوه حبوبات منبع خوبی از پروتئین محسوب می شوند.

خیلی از افراد جامعه چربی را برای بدن مضر می دانند اما، چربی های سالم برای سلامت و تامین انرژی بدن ضروری هستند. این چربی ها نه تنها سطح کلسترول خون را بالا نمی برند بلکه آن را کنترل می کنند. چربی هایی که از خوردن آووکادو، دانه ها یا بذر گیاهان مانند تخم کتان، آجیل ها (مانند گردو، بادام زمینی، تخمه آفتابگردان و غیره) و بعضی از روغن های خاص مانند روغن های حیوانی یا روغن های گیاهی مانند روغن نارگیل تامین می شوند، انرژی بدن را نیز افزایش می دهد. این چربی ها علاوه بر افزایش انرژی، سطح کلسترول خون را تنظیم و برای زیبایی و شادابی و پوست و مو مفید است.

 

همچنین بخوانید: چگونه خستگی را از بین ببریم؟

 

آب کافی بنوشید

برای حفظ انرژی بدن، مقدار کافی مایعات لازم است. آب به هضم، جذب و تبدیل مواد مغذی به انرژی کمک می کند. همچنین، کمبود آب می تواند باعث کمبود انرژی شود. به طور متوسط هر فرد باید 6 تا 8 لیوان آب در روز بنوشید.

از مصرف برخی مواد غذایی اجتناب کنید

کربوهیدرات های ساده باید در مقادیر محدودی مصرف شوند. آب نبات، شیرینی، کوکی ها و نوشابه های قندی همگی از کربوهیدرات های ساده که به سرعت جذب بدن می شود. بعد از مصرف این مواد غذایی بدن به اندازه 30 تا 60 دقیقه انرژی دریافت می کند، اما آن ها به سرعت هضم می شوند و انرژی بدن تحلیل می رود. به علاوه، این مواد غذایی بعدا سبب ایجاد چاقی می شوند. همچنین، باید از الکل و مواد کافئین دار دور بمانید. الکل می تواند افسردگی را افزایش داده و سطح انرژی بدن را کاهش دهد. کافئین نیز معمولا یک یا دو ساعت انرژی اولیه بدن را به وجود می آورد اما، بعدا بدن را دچار آسیب می کند.

داشتن انرژی کامل روزانه

اگر می خواهید در طول روز انرژی داشته باشید، لازم است سه بار در روز و سه وعده غذای کامل میل کنید. بیش از سه چهار ساعت گرسنه نباشید زیرا اگر گرسنه باشید، بیشتر غذا می خورید. همچنین، سعی کنید تمام مواد مغذی را در وعده های غذایی خود داشته باشید. به یاد داشته باشید که در رژیم غذایی حاوی فیبر، پروتئین و چربی بیشتر طول می کشد تا هضم شود. هر چقدر هم مشغول باشید، اما مهم است که رژیم غذایی مناسبی داشته باشید، رژیم غذایی که انرژی و مواد ضروری بدن را به شما بدهد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق بادرنجبویه را با خواص تقویت مغز و اعصاب و حافظه و قلب، بازکننده رگ های قلب، تقویت حواس پنجگانه، درمان خستگی های روحی عصبانیت و بی حوصلگی، سردردهای عصبی و تنگی نفس، ضد استفراغ دوران بارداری، درمان کابوس شبانه، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0