topNotif

گیاه پنیر بند (پنیر باد) و پنیر بند خواب آور را بشناسیم

4343 بازدید
30 آذر 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 30 آذر 1400

پنیر بند خواب آور و پنیر بند را بشناسیم.

پنیر بند خواب آور

گیاه پنیر بند در ایران در محل رویش آن در بلوچستان با نام های محلی پنیر باد، لاهائی بارو، چیل، لاکری و کپینگ شناخته می شود. در کتب طب سنتی یکی از انواع نام هایی که بیشتر مقرون به صحت است و به ریشه گیاه داده اند بوزیدان است. ضمنا در بعضی کتب با نام عربی سم الفار و شکران نیز آمده است.

مشخصات پنیر بند خواب آور

درختچه ای است کوچک به بلندی در حدود 1/5 متر با شاخه های پوشیده از کرک های غدی و پولکی سفید، برگ های آن تخم مرغی تا نیزه ای پهن، نوک تیز یا گرد با قاعده باریک به ابعاد 5-16 در 1/5- 8/5 سانتیمتر که با دمبرگ است. گل آن زرد رنگ، میوه آن سته زرد به قطر 1/5 – 1 سانتیمتر که پس از خشک شدن سیاه می شود. میوه آن در داخل کاسه چسبناکی مخفی می باشد و تخم های آن داخل میوه قرار دارند. این گیاه در شمال آفریقا و مناطقی از آسیا و در ایران در جنوب می روید. در فارس در کازرون، جهرم، بوشهر و جزیره خارک، در کرمان در بم و میناب و در بلوچستان در مکران، ایرانشهر، نیک شهر و سیستان دیده می شود.

گیاه پنیر بند (پنیر باد)

گیاه پنیر بند (پنیر باد)

ترکیبات شیمیایی پنیر بند خواب آور

از نظر ترکیبات شیمیایی گیاه دارای تعدادی آلکالوئید است که از آن استخراج می شود، برای استخراج آلکالوئید با مصرف 45 درصد الکل بیشتر درصد آلکالوئید به دست می آید. از گیاه نیکوتین، سومنیفرینین، ویتانین، ویتانانین و در آخر پزودو ویتانین جدا شده است. به علاوه از گیاه سوکروز و بتا سیتوسترول و از ریشه گیاه ترکیبات اسیدی و خنثی به دست آمده است. در ریشه آن ایزوپله تیرین یافت می شود. به علاوه در ریشه آن وجود تروپین، پزودوتروپین، سه آلفا- تیگلویل اوکسی تروپان، کولین، کوسکوهیگزین، دی ال ایزوپله تیرین و آلکالوئیدهای جدید آنافرین و آنیگرین تایید شده است.

برگ ها و ریشه گیاه اثر آنتی بیوتیک بر ضد باکتری استافیلوکوکوس اورئوس دارد. در برگ های آن ویتانون یافت می شود، در میوه آن انواع آمینو اسیدها وجود دارد، جمع آلکالوئیدها در حدود 0/2 درصد گیاه را تشکیل می دهد.

خواص پنیر بند خواب آور

ریشه گیاه پنیر بند در هند برای تقویت نیروی جنسی و به عنوان تونیک، مقوی و بازکننده انسداد مجاری عروق، مدر و مخدر مصرف می شود، ضمنا برای سقط جنین نیز کاربرد دارد. به علاوه ریشه گیاه برای درمان روماتیسم، سل ریوی، ضعف در اشخاص پیر و سالخورده و معالجه لاغری مفرط کودکان تجویز می شود.

برگ های آن تلخ است و جوشانده آن را برای قطع تب استعمال و مصرف می کنند. از برگ های خرد شده و ریشه کوبیده و خرد شده گیاه برای گذاردن روی ورم های دردناک و زخم ها به خصوص کفگیرک استعمال می شود و بسیار موثر است. میوه آن مدر است. تخم آن خواب آور و مدر است و برای انعقاد شیر کاربرد دارد.

 

همچنین بخوانید:  دمنوش پوست انار و 4 خاصیت استفاده از آن

 

پنیر بند

در ایران در محل رویش آن بلوچستان با نام های محلی پنیر بند و پنیر باد و کوتی و خامازور شناخته می شود. درختچه ای است کوچک که بلندی آن کمتر از یک متر است و سطح آن را کرک های ستاره ای یا پولک های سفید رنگی پوشانیده است. برگ های آن نیزه ای تا بیضی یا لوزی کمی کشیده با نوکی بریده است. گل های آن زرد رنگ مایل به سبز، میوه آن مانند انگور به رنگ زرد که پس از رسیدن سیاه می شود و در ابعاد یک نخود است و داخل آن تخم های قلوه ای شکل به قطر 2/5 – 1/5 میلی متر قرار دارند. این درختچه در هند، ایران، افغانستان و پاکستان انتشار دارد. در ایران در بلوچستان از خاش تا ایرانشهر و سراوان و کوه بم پشت در ارتفاعات 1600-1500 متر از سطح دریا دیده می شود.

خواص پنیر بند

در هند از میوه خشک آن برای رفع قولنج های نفخی و سو هاضمه استفاده می شود و برای انواع ناراحتی های روده ای مفید است و ضمنا برای انعقاد شیر کاربرد دارد و مانند مایه پنیر به کار می رود. میوه رسیده آن قی آور است و به عنوان ضد سم به کار می رود ضمنا آرامبخش و مسکن و مدر است و در ناراحتی های حاد کبد اثر مفید دارد.

روغن تخم آن برای پیشگیری بیماری سختی جدار شریان یا تصلب شرایین مفید است، مصرف این گیاه باید زیر نظر پزشک و طبق توصیه پزشک متخصص انجام گیرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

آشواگاندا را با خواص مسکن، ضد کرم، ضد التهاب و مقوی میل جنسی، نیرو دهنده جسمی و فکری، آرام کننده ذهن، کمک به خواب راحت و عمیق و کاهش استرس، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0