گیاه تورمن تیل (پنجه برگ آمریکایی) و خواص دارویی آن

2133 بازدید
30 آذر 97
بهاره

با گیاه تورمن تیل (پنجه برگ آمریکایی) و خواص دارویی آن آشنا شوید

گیاه تورمن تیل (پنجه برگ آمریکایی) با نام علمی Potentilla erecta، گیاهی است علفی، پایا و از خانواده رز (Rosaceae) که ارتفاع آن تا 30 سانتیمتر می رسد. این گیاه دارای ریزوم ضخیم است. برگ های آن مرکب از 3 تا 7 برگچه منتهی به یک نقطه و پوشیده از کرک در سطح تحتانی است. از مشخصات تورمن تیل این است که گل هایش زرد رنگ و بر خلاف گل های خانواده رز، دارای چهار گلبرگ و تعداد زیادی پرچم است. از دیگر مشخصه های این گیاه است که، در اثر شکاف دادن ریزوم تازه آن، در قسمت برش، رنگ قرمز خونی دیده می شود.

گیاه تورمن تیل

گیاه تورمن تیل

محل رویش و پراکنش گیاه تورمن تیل (پنجه برگ آمریکایی)

تورمن تیل در غالب نواحی اروپا عمدتا در مناطق اسکاندیناوی و غرب آسیا می روید و در مناطق شرق اروپا بهره برداری می شود. این گیاه در خاک های اسیدی و در انواع مختلف زیستگاه ها مانند کوه ها، چمنزار ها، خاک های شنی و تپه ها دیده می شود.

اندام قابل استفاده گیاه تورمن تیل (پنجه برگ آمریکایی)

اندام قابل مصرف این گیاه ریزوم (ساقه زیرزمینی) آن می باشد. ریزوم های آن به رنگ قرمز قهوه ای، بویی ضعیف ولی خوشایند و مزه ای قابض دارند. ریزوم تورمن تیل شامل قطعاتی به طول 5 تا 10 سانتیمتر و قطر بین یک و نیم تا سه سانتیمتر است. همچنین، با ظاهر گره دار، استوانه ای، کمتر منشعب و بدون ریشه است. تکه های ریزوم بیشتر نامنظم، به شکل غده ای و دارای سطحی چروکیده و الیافی است. پودر ریزوم آن به رنگ قرمز قهوه ای با بویی ضعیف و طعمی قابض است.

ترکیبات شیمیایی گیاه تورمن تیل (پنجه برگ آمریکایی)

ترکیبات موثر شیمیایی گیاه تورمن‌تیل شامل ترکیبات تانن ها (17 تا 22 درصد با بیشترین ترکیبات اولیگمر پروآنتوسیانیدین ها)، اسیدهای فنل کربنیک و تری ترپن ها از نوع ساپونین ها می باشد. پودر تورمن‌تیل به واسطه داشتن ترکیبات تاننی در حضور معروف کلرورفریک سیاه رنگ می شود.

 

همچنین بخوانید:  فواید و مضرات شیرین بیان

 

خواص درمانی گیاه پنجه برگ آمریکایی

  • این گیاه قابض قوی است.
  • در طب گیاهی برای درمان اسهال و اسهال خونی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • ضد التهاب است.
  • برای کاهش قند خون مفید واقع می شود.
  • جهت درمان سندرم روده تحریک پذیر و کولیت اولسروز (التهاب زخمی‌شونده روده بزرگ) استفاده می شود.
  • یک ضد عفونی کننده قوی است و مانند آنتی بیوتیک عمل می کند.
  • برای گلو درد مورد استفاده قرار می شود.
  • به عنوان یک شستشو دهنده برای زخم مخاط، دهان، لثه و گلو توصیه می شود.
  • عصاره ریشه گیاه تورمن‌تیل درمان شقاق مقعد و شقاق نوک پستان استفاده می شود.
  • به عنوان یک داروی دندان درد موثر است.
  • در درمان شب ادراری کودکان استفاده می شود.
سایر موارد استعمال پنجه برگ آمریکایی

رنگ قرمز ریزوم این گیاه به دلیل وجود تانن است. از این گیاه به دلیل رنگ قرمز در صنعت رنگ سازی و تولید چرم قرمز استفاده می شود. در قدیم به دلیل همین رنگ قرمز به تورمن‌تیل قرمز معروف بوده است. همچنین، امروزه پایه اصلی جوهر قرمز محسوب می شود. به علاوه، از گیاه تورمن‌تیل در محصولات زیبایی به ویژه جهت کرم های سفت کننده پوست استفاده می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه شیرین بیان را با خواص درمان ورم معده و روده، علاج زخم معده و اثنی عشر، درمان یرقان، درمان امراض کلیه، برطرف کننده سرماخوردگی، رفع سرفه و گرفتگی صدا، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0