topNotif

خرما تازه و 15 خاصیت شگفت انگیز آن برای سلامتی که بد نیست بدانیم

2275 بازدید
11 دی 97
سمانه
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 30 آذر 1400

15 خاصیت شگفت انگیز خرما برای سلامتی که بد نیست بدانیم

ترکیبات خرما

در هر صد گرم خرما تازه (data palm) مقدار ترکیبات آن از این قرار است:

1 – آب 8/13 تا 59 گرم

2 – مواد سفیده ای 9 % تا 9/1 گرم

3 – مواد قندی 6/17 تا 70 گرم

4 – چربی 3% تا 5/2 گرم

5 – پتاسیم 9/64 تا 75 میلی گرم

6 – سدیم 1/4 تا 48 میلی گرم

7 – کلسیم 51 تا 75 میلی گرم

8 – منیزیم 3/50 تا 5/58 میلی گرم

9 – آهن 3/1 تا 6 میلی گرم

10 – مس 18% تا 28% میلی گرم

11 – املاح گوگرد 8/43 تا 50 میلی گرم

12 – املاح کلر 248 تا 290 میلی گرم

13 – ویتامین (آ) 50 تا 100 واحد بین المللی

14 – ویتامین (ب 1) 07/ تا 7/0 میلی گرم

15 – ویتامین (ب 2) 05/ تا 3 /0 میلی گرم

16 – ویتامین (نیاسین) پ. پ. 6 % تا 3/3 میلی گرم

17 – ویتامین (ث) 7/2 تا 10 میلی گرم

و هر صد گرم خرما 157 کالری دارد. ضمنا ترکیبات خرماهای تر، خشک، کهنه، تازه و انواع دیگر آن فرق می کند.

خرما تازه

خرما تازه

در خرما نه خاصیت است:

1 – از میکروب جلوگیری می نماید.

2 – سبب تقویت ستون فقرات است.

3 – قوه باه را زیاد می کند.

4 – قوای بینایی و شنوایی را تقویت می نماید.

5 – انسان را به خدا نزدیک می کند.

6- انسان را از شیطان دور می نماید.

7 – سبب هضم غذا است.

8 – دردها را نابود می سازد.

9 – دهان را خوشبو می نماید.

خواص کلسیم و سدیم در خرما

در خرما کلسیم وجود دارد و این عامل اصلی استحکام استخوان ها است و نیز فسفر هست که مانع ضعف اعصاب و خستگی است و ضمنا برای تقویت قوه بینایی موثر است و نیز سدیم در آن وجود دارد که از زکام و کری جلوگیری کرده و حالت اسیدی دستگاه گوارش را قلیایی می نماید و نیز پتاسیم در خرما هست که برخی فقدان آنرا علت حقیقی بروز زخم معده می دانند.

خواص پتاسیم در خرما

وجود پتاسیم اشتهاآور است، کمبود آن امراض حلقی بویژه تورم لوزه ها را ایجاد می نماید، گاهی تورم قوزک پا به علت کمی پتاسیم در بدن است، خستگی در کمبود پتاسیم دیده می شود، و همانطوری که کلسیم اهمیت مخصوصی در استخوان ها دارد، پتاسیم نیز برای ماهیچه ها و بافت ها ارزش فراوانی دارد.

خواص منیزیم در خرما

منیزیم اثر مخصوصی در درمان جوش و غرور جوانی دارد. از این رو جوانانی که در سن بلوغند و در نقاط معتدل و سرد (غیر خرماخیز) باشند می توانند روزانه 2 الی 3 عدد خرما بخورند. خرما در درمان فلج و لقوه مفید است و به مبتلایان فلج اطفال، دادن روزانه چند عدد خرما توصیه می شود، خرما برای پیران مفید است زیرا مقوی سلسله اعصاب می باشد. اخیرا مشاهده کرده اند که با کمبود منیزیم، قند در ادرار پیدا می شود و وجود منیزیم برای کلیه ها و مثانه، لازم شناخته شده که می توان با خوردن 2 الی 3 دانه روزانه رفع نیازمندی نمود.

می دانیم منیزیم مغز در اشخاص پیر به تدریج کم می شود به همین علت برای جبران آن باید غذاهای منیزیم دار مصرف نمود و خرما یکی از مهمترین آنها است. منیزیم برای حفظ پرستاد ضروری به نظر می رسد.

وجود پتاسیم و منیزیم در خرما در تعادل یون های بدن نقش موثری داشته و در شستشوی خون، اثری شگرف دارد.

خرما تازه

خرما تازه

خرما از سرطان جلوگیری می نماید

طبق آمارهایی که گرفته شده در مناطقی که خرما بیشتر خورده می شود مورد ابتلای به سرطان کمتر است زیرا امروزه ثابت شده است که نقصان منیزیم زمینه را برای ابتلای به بیماری سرطان فراهم می آورد و خرما دارای مقدار فراوانی منیزیم است و به همین جهت است که اعراب و صحرانشینان با آنکه در فقر غذایی بسر می برند بواسطه خوردن خرما ابدا مبتلا به سرطان نمی شوند.

تاثیر خرما بر هضم غذا:

خرما بواسطه داشتن مواد کافی ضروری و عناصر کاتالیزوری، هضم و جذب را آسان می کند. و نیز خرما به هضم مواد غذایی دیگر کمک می نماید زیرا خرما سرشار از هیدرات دو کربن است اگر با مواد سفیده ای مقداری خرما بخوریم بدن ما از مواد سفیده ای به کمک هیدرات دو کربن خرما بهتر می تواند استفاده نماید.

تاثیر خرما بر ازدیاد قوه باه:

خرما دارنده مقدار کمی فیلکولین است فیلکولین تقویت کننده ترشحات مردانگی است.

تاثیر خرما در رفع خستگی:

خرما خستگی را از بدن می برد و سرما را برطرف می سازد، انسان گرسنه را سیر می کند و درهای بسیاری را بسوی بهبودی (از امراض گوناگون) به روی انسان می گشاید.

کور نونسکی در کتابی که مخصوص خرما نوشته می گوید:

علاوه بر آنکه خوردن قند خرما ارزش غذایی بیشتری از سایر قندها دارد، در مواقع خستگی مفیدتر است زیرا جذب بدن می گردد. وی سپس خوردن خرما را به ورزشکاران توصیه نموده، چنین می گوید:

دانشمندان حساب کرده اند برای آنکه خرما بخوبی برسد باید مدت 6 ماه روزانه 29 تا 30 درجه که حاصل جمع آن می شود 6000 درجه، حرارت از خورشید کسب کند، در صورتی که فقط 3000 درجه صرف رسیدن گندم می شود، و از این رو باید بپذیرم که خرما یکی از ذخیره کننده های انرژی برای رفع احتیاجات انسان مخصوصا بچه ها می باشد. البته وقتی انرژی به بدن به حد کافی رسید و بدن نیز در باطن گرم شد، جایی برای سرما باقی نمی گذارد.

 

همچنین بخوانید:  خرما میوه ای کامل و مقوی

 

خاصیت ضد گرسنگی خرما:

شروع کردن افطار با چند دانه خرما یا کشمش، بدن را در برابر گرسنگی قندی که پس از هر روزه ایجاد می شود مسلح و مهیا ساخته، هم انرژی لازم را به بدن می رساند، و هم مانع تجمع چربی می گردد، و از آنجا که سه چیز دفاع بدن را کم می کند. (نارسایی کبد، چربی زیاد زیر پوست و بی حرکتی) لهذا خرما که هم مانع تجمع چربی می گردد و هم دارای عناصر مفیدی برای کبد است دفاع بدن را بالا می برد. بعلاوه پرخوری های قبلی چه در چربی چه مواد بیاض البیضی چه قندی نشاسته که سبب ذخیره چربی گردیده بعلت اینکه هیدراتهای کربن زودتر از همه می سوزند، خوردن خرما کیفیت مخصوص در حفظ مواد بیاض البیضی بدن است، زیرا خود را می رساند و نمی گذارد پروتئین ها تبدیل شوند.

از طرف دیگر خرما چون دارای گلوکز و هضم سریع است و وجود ویتامین ث و فسفر که برای جذب مواد قندی در محیط روده لازم است با خود می آورد می توان خرما را یک غذای ضد گرسنگی فوری نامید.

و نیز گفتیم خرما انرژی را طوری به بدن می رساند که چیزی از آن کاسته نمی شود در صورتی که برای جذب و هضم هر غذایی، مقداری ویتامین ث یا مواد کافی از بدن برداشت می شود، اما خرما همه مواد مورد لزوم را با خود همراه دارد و برای هضم آن چیزی از بدن کم نمی شود مخصوصا که قبلا تذکر دادیم هضم خرما بسیار آسان است، و خرما را از این نظر نیز میتوان ضد گرسنگی نامید.

سایر خواص خرما

مزه شیرین و خاصیت دفع خلط خرما زیاد است و می توان شصت گرم آنرا در یک لیتر آب جوشاند و آنرا در مورد زکام و درد گلو و تمام عفونت های ریوی مصرف نمود. اخیرا معلوم شده قدرت قند خرما بیشتر از قند خالص بوده و اگر دو دسته حیوان را در نظر بگیریم که یک دسته از قند خرما و دسته دیگر از قند خالص استفاده کرده اند رشد اولی ها بیشتر خواهد بود. قند موجود در خرما عبارت است از: لرولوز، گلوکز و ساکارز.

مبتلایان به دیابت (مرض قند) می توانند بجای قند از خرما استفاده نمایند زیرا منیزی موجود در آن کار کلیه و لوزالمعده را آسان نموده، از طرفی ویتامین (ب 2) موجود در آن جاذب مواد قندی سایر غذاهاست.

کرتیزن گیاهی در خرما

اخیرا ماده ای به نام (دیوستولنس) در خرما کشف نموده اند، که میتوان آنرا کرتیزن گیاهی دانست و از این جهت آنرا کریتزن گیاهی نام نهاده اند، که کرتیزن انسانی در بدن، بهترین داروی ضد حساسیت و آلرژی محسوب شده و برای مبتلایان به بیماری های رماتیسم و پوست و چشم و که در نتیجه حساسیت به وجود آمده داروی ارزنده ای است.

خرما نیز همین عمل را انجام می دهد و ریشه حساسیت را از بین می برد. بعلاوه که در کلیه التهابات (پوستی – چشمی – داخلی گوشی و…) می توان خرما مصرف نمود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عسل طبيعی را با اطمينان از کيفيت و سلامت آن، از عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0