ارزش غذایی تخم مرغ و مهم ترین خواص و فواید درمانی آن

2536 بازدید
10 دی 97
سمانه

خواص تخم مرغ

در اینجا منظور از تخم مرغ، تخم مرغ خانگی است. وزن یک تخم مرغ بطور متوسط 55 گرم است که 7 گرم آنرا پوست و بقیه تقریبا دو ثلثش سفیده و یک ثلثش زرده می باشد و 85 کالری دارد.

مواد تشکیل دهنده و کالری تخم مرغ

درصد قسمت تخم مرغ کامل 74 گرم آب، 8/12 مواد بیاض البیضی، 5/11 چربی، 7/0 گلوسیدی، 81 میلی گرم سدیم، 100 پتاسیم، 54 کلسیم، 13 منیزیوم، 33% منگنز، 7/2 آهن، 253/0 مس، 210 فسفر، 197 گوگرد، 120 کلر، 12/0 ویتامین ب1، 34/0 ویتامین دی، 1/0 نیکوتیل امید، 1/1 میلی گرم ویتامین ای و 1140 واحد ویتامین آ معین شده. پوست تخم مرغ از فسفات و کربنات دو کلسیم و منیزیوم درست شده است و دارای منافع بسیاری است که قسمت درونی آنرا پرده نازکی پوشانیده که از دو ورقه درست شده است و در قسمت تحتانی تخم مرغ فاصله بین آنها محتوی هوا است.

مقدار موادی که در زرده تخم مرغ موجود است:

در زرده تخم مرغ خام درصد گرم : 9/49 گرم آب، 3/16 مواد سفیده ای، 9/31 چربی، 7/0 گرم قند، سدیم 26 میلی گرم، پتاسیم 100، کلسیم 147 منیزیوم 16، آهن 2/7 ، فسفر 586، گوگرد 194، کلر 124 میلی گرم. ویتامین ب2 52/0، ب1 32/0 و مقداری ویتامین ای و دی و 3210 واحد ویتامین آ و درصد گرمش 355 کالری.

ارزش غذایی تخم مرغ

ارزش غذایی تخم مرغ

مقدار موادی که در سفیده تخم مرغ موجود است:

در سفیده تخم مرغ در هر صد گرم : 88 آب، 8/10 سفیده ای؛ یک درصد قند، سدیم 110، پتاسیم 100، آهک 20، منیزیوم 11، آهن 1/0، فسفر 10، گوگرد 208، کلر 161 ویتامین های ب2 23/0، نیکوتیل آمید 8% میلی گرم و هر صد گرمش 47 کالری.

مصارف تخم مرغ

پیشوایان اسلام، برای تخم مرغ مصارفی تعیین نموده اند که بعد از تحقیقات دانشمندان و غذاشناسان، اهمیت این مصارف از نظر خواص و مواد اولیه تخم مرغ فهمیده می شود در روایتی می خوانیم که: در خدمت امام ششم نامی از تخم مرغ برده شد آن حضرت فرمودند غذایی است سبک و هضم آن آسان و جانشین گوشت است ولی زیان گوشت را ندارد.

در هزار و چندین سال قبل که غذاها تجزیه نشده بود، این سخن اعجازآمیز است و از آن دو مطلب استفاده می شود:

1 – تخم مرغ هوس گوشت خواری را از بین می برد زیرا همانطور که انسان گاهی میل به خوردن ترشی و سرکه می کند و گاهی میل به خوردن کباب می کند گاهی هم هوس خوردن گوشت می نماید. کسی که احساس می کند که متمایل به گوشت است و دسترسی به گوشت پیدا نمی کند تخم مرغ بخورد.

2 – با مقیاس علوم روز، تخم مرغ از لحاظ داشتن مواد سفیده ای که پایه ساختمان سلول ها هستند، نظیر و شریک گوشت است، امام (علیه السلام) تخم مرغ را جانشین گوشت قرار داده و آن را با روغن یا چربی یا غذا و میوه دیگری مقایسه نکرده است.

 

همچنین بخوانید:  تخم مرغ غنی ترین منبع پروتئین

 

و در روایت دیگر چنین آمده است:

راوی حدیث می گوید خدمت امام هشتم (علیه السلام) از کمی اولاد شکایت کردم آن حضرت در جواب گلایه من دو اندرز فرمود: یکی طبی و دیگری اخلاقی، در مورد پند اخلاقی فرمود: استغفار کن کنایه از اینکه خواسته ات را بعنوان گله و شکایت از خدا بیان ننما در مورد پند طبی فرمود تخم مرغ را با پیاز بخور.

ما می دانیم که تخم مرغ تاثیر فراوان در ازدیاد خون دارد و به همین دلیل می گویند چربی زرده از گلسترین ولستین درست شده که دومی 9/8 درصد آن را تشکیل داده و در تقویت قوای جنسی و ساختن اسپرماتوزئید موثر می باشد.

و نیز می گویند:

لستین غذای سلول های عصبی بوده؛ در کم خونی های مغزی و ضعف سلسله اعصاب موثر است به شرط آنکه مرغ دهاتی بوده باشد نه ماشینی یعنی با دانه و گیاه پرورش یافته باشد نه با استخوان و خون و روغن ماهی و انتی بیوتیک.

و نیز می گویند:

زیاده روی در خوردن تخم مرغ ابتلای به بیماری های قلبی و تصلب شرایین را آسان می سازد. زرده تخم مرغ سبک و زود هضم اما سفیده آن سنگین و دیرتر هضم می گردد. تایید این موضوع را که زرده تخم مرغ زودتر از سفیده آن هضم می گردد از دانشمندان دیروز و امروز بشنویم. همان اندازه که زرده خام خوردن مفید است، سفیده خام خوردن زیان آور بوده باید کاملا سفت شده میل نمود.

محمد زکریای رازی، طبیب عالیقدر ایرانی می گوید:
  • سفیده تخم مرغ تولید بلغم لزج و غلیظ در بدن نموده باید از آن پرهیز نمود.
  • سفیده و سرکه سازگار نیستند و با هم جسم سخت بدست می آید که هضمی مشکل دارد.
  • بر عکس زرده و سرکه به هضم و جذب کمک می کنند.
  • سفیده با نمک و روغن زیتون معتدل بوده و هضم و دفع خوبی دارد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر سفیده تخم مرغ را با خواص ساخت عضله و افزایش حجم عضلات، کاهش خستگی های فکری و ذهنی، درمان آکنه و جوش در پوست‌ های چرب و حساس، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0