topNotif

اصول تربیتی کودک و چگونه باید با فرزند خود رفتار کنیم ؟

1471 بازدید
13 دی 97
سمانه
,,,
بروزرسانی شده در تاریخ 30 آذر 1400

چگونه کودکمان را به روش صحیح تربیت کنیم؟!

اصول تربیتی کودک :امروزه کودکان بیشتر وقت ها با تنش های شدید و تقاضاهایی رو به رو می شوند که معمولا متناسب رشد فیزیکی و روانی آن ها نیست. دلیل این موضوع ممکن است مشکلات خانوادگی همچون طلاق والدین، نگرانی مالی به خاطر بی کاری و… باشد. فعالیت زیاد برای کودک همچون ژیمناستیک، موسیقی و درس زبان منظم در روزهای معین هفته یا حتی تماشای بیش از اندازه تلویزیون، بی قراری، فشار کار و برانگیختگی شدید کودکان منجر به تنش دائمی و فشار روانی می شود. به این وسیله انگیزه های خلاقیت در زندگی آن ها به شدت کاهش می یابد. کودکان در برابر این فشار روانی بیشتر وقت ها با ناهنجاری های رفتاری مثل بی قراری یا نداشتن تمرکز واکنش نشان می دهند. در مورد بزرگسالان این تنش بیشتر موجب افسردگی می گردد.

مسیر رفتار به کودک نشان داده می شود.

ریشه بیماری های ناشی از فشار روانی بیشتر در شرایط تربیت سال های اولیه کودکی یافت می شوند. سرمشق گیری از پدر و مادر و مربیان و موقعیت روانی- اجتماعی که کودک در آن رشد می یابد نقش مهمی برای رشد جسمی و روحی ایفا می کند. گاهی تربیت استبدادی جدی منجر به مسدود شدن راه ابراز هیجان ها می شود که در اثر آن کودک مشکلات ارتباطی پیدا می کند و بسیار کمرو می شود. سپس این گونه رفتار در ارتباط با خود شخص آشکار می شود کودکان گوشه گیر و کمرو، در بازی های حرکتی مانند ژیمناستیک و سرو صدا راه انداختن مردد هستند. آن ها نمی دانند که باید چه انتظاری از خود داشته باشد.

اصول تربیتی کودک

اصول تربیتی کودک

پیدا کردن تعادل

معمولا انسان ها در میان سالی ارتباط با بدن خود و به دنبال آن ارتباط با خودشان را به اندازه فزاینده ای از دست می دهند. دلیل اصلی این مشکل هم به دوران کودکی آن ها بر می گردد، به همین دلیل مهم است که کودکان یاد بگیرند که بدن خود را مانند ماشینی در نظر نگیرند که کار می کند و عملکردهایی دارد بلکه باید این بدن را آگاهانه درک کرد و به ندای آن گوش دهند. در موارد بسیاری از کودکان تعادل درونی وجود ندارد آن ها دیگر هماهنگ با طبیعت و با خودشان زندگی نمی کنند به همین دلیل مهم است که مربی نیروهای خود بهبودی بدن آن ها را فعال کند تا این کودکان بتوانند دوباره تعادل درونی خود را پیدا کنند.

ادراک با همه حواس

تجارب حسی پایه عملکردهای کودکانه را می سازد. کودک با همه حواسش یاد می گیرد وقتی نوزاد است، باید چیزی را لمس کند یا در دهانش بگذارد تا آن را بفهمد. بعدها لمس کردن، بوییدن، چشیدن و شنیدن متفاوت تر به کار گرفته می شود. به این ترتیب ادراک حسی برای کودکان نقش مدخل دنیا را ایفا می کند و کودک به وسیله این ادراک به محیط خود راه می یابد.

امروزه کودکان در معرض محرک های بسیاری قرار دارند که مهمترین آن ها را از طریق بینایی دریافت می کنند، محرک های محیطی آن قدر زیاد هستند که تمام ساختار ادراکی کودک به مقدار زیادی بیش از توان او به کار گرفته می شود. از این رو برای داشتن سیستم ادراکی به خوبی آموزش دیده است. مهم است که کودک بتواند به بهترین نحو تاثیراتی از محیط بگیرد و درباره آن تعمق کند. اعضای حسی کودک حتی از لحظه تولد کاملا مستعد عملکرد است. توانایی ادراک فرق گذاری در طول اولین سال تولد رشد می کند.

 

همچنین بخوانید:  آیا باید بچه را مجازات کرد ؟

 

دسته بندی تاثیرات

به خصوص حواس کودکان بی تمرکز یا بی قرار با زیاد شدن محرک های محیطی به آسانی پرت می شود. بیشتر وقت ها آن ها توانایی ادراک آگاهانه را ندارند. تاثیرات حسی باید یک پارچه شوند، یعنی آن ها را باید دسته بندی، منظم و تبدیل کرد. این یک پارچگی حواس شرط اصلی برای هر نوع یادگیری است. هر کودکی از زمان تولد می تواند حواس خود را جمع کند به هر حال حواس کودک باید در تعامل دائمی با محیط رشد کند تا از این طریق مغز هم بتواند خود را با جنبه های بسیاری از تقاضاهای روزمره وفق دهد.

اعضای حسی ما

ادراک در مجموع به وسیله هفت حس گوناگون میسر می شود. چشم ها (حس دیدن)، گوش ها (حس شنیدن)، بینی (حس بوییدن)، زبان (حس چشیدن)، پوست (حس لامسه)، عضو تعادل (حس تعادل)، گیرنده های عضلانی (حس حرکت)، ادراک و حرکت عملکردهای واحدی را می سازند یعنی آن ها را به طور مستقیم به یکدیگر ارتباط دارند. به همین دلیل این هماهنگی اعضای حسی برای یادگیری حرکت ها بسیار اهمیت دارند.

کودک از نظر رشد بدنی و روانی بسیار به طبیعت نزدیک است چون او با فرآیند رشد یافتن و کامل شدن گره خورده است، به خاطر همین علاقه شدیدی به طبیعت دارد. در حالی که کودک خودش را با طبیعت وفق می دهد، یاد می گیرد رویدادهایی مانند رسیدن میوه یا شکوفه دادن درختان را آگاهانه تجربه کند. به این ترتیب تجارب طبیعت ادراک کودک را بیدار می کند ادراکی که بعدها باید درباره آن بازاندیشی کند و آن را گسترش دهد. کودک این استعداد را دارد که از رویدادهای طبیعی، تغییرات و شدن را بشناسد و پذیرفتن را بیاموزد. به این منظور مشاهدات هدف دار گیاهان و حیوانات یا مشاهدات تغییرات هوا به او کمک می کنند.کودک در ارتباط با طبیعت احساس می کند که همه این حوادث در زنجیره قرار دارند و انسان نیز جزیی از زنجیره است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل شقایق را با خواص مسکن دردهای عمومی، آرامبخش، ضد تب، خواب آور، درمان مشکلات تنفسی، درمان زودانزالی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0