topNotif

دلایل خارش مقعد و سوزش مقعد و روش های درمان خانگی و پزشکی

3624 بازدید
11 دی 97
بهاره
,

با علل و راه های درمان خارش مقعد آشنا شوید

از نظر تعریف به احساس و تمایل شدید شخص برای خاراندن، خارش (itching) و به اصطلاح پزشکی pruritus گفته می شود. تقریبا تمامی افراد در مرحله ای از زندگی خود برای مدت کوتاهی یا برای مدت طولانی دچار خارش می شوند. خارش مقعد نیز جز خارش هایی است که آزار دهنده است. خارش مقعد ممکن است همراه با خارش سایر نواحی بدن باشد که در این صورت به آن خارش منتشر گفته شده و معمولا در اثر علل سیستماتیک (مانند حساسیت های دارویی یا غذایی، برخی از بیماری ها و یا علل روحی و روانی) می باشد اما در موارد خارش محدود به مقعد و اطراف آن معمولا علل موضعی (حساسیت، بواسیر، شقاق، عفونت ها انگلی) دخیل هستند. در این مقاله، با دلایل ابتلا به خارش مقعد و راه های درمان آن آشنا شوید.

با علل و راه های درمان خارش مقعد آشنا شوید

با علل و راه های درمان خارش مقعد آشنا شوید

علل خارش مقعد

بهداشت نامناسب

شایع ترین علل خارش مقعد بهداشت نامناسب نشیمنگاهی است. ترشحات روده در صورتی که برای مدتی در روی پوست باقی بمانند (چه در اثر رطوبت و چه در اثر عوامل تحریکی)، باعث خارش مقعد می شود. افرادی که طهارت نمی گیرند و تنها از دستمال کاغذی استفاده می کنند و نیز کسانی که دچار بواسیر، شقاق مقعد یا اسهال هستند دچار خارش مقعد می شوند.

خشکی پوست

در حالت طبیعی توسط یکسری غددی که در داخل پوست قرار دارند، یک ماده چرب و نرم کننده به خارج ترشح می شود که علاوه بر خاصیت نرم کنندگی و حفظ رطوبت پوست یک لایه محافظتی بر روی پوست نیز ایجاد می شود. علل اصلی خشکی پوست عبارتند از: افزایش سن و استفاده از مواد پاک کننده قوی (مانند صابون) و شستشوی مکرر و افراطی.

تحریکات موضعی

تحریکات موضعی به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

محرک های شیمیایی: مواد شیمیایی موجود در مواد معطر، دئودرانت ها، مواد پاک کننده، لباس زیرهای غیر نخی یا رنگی و غیره می توانند موجب خارش شوند.

محرک های غذایی: برخی از مواد خوراکی نظیر سس ها، ادویه جات، شکلات، گوجه فرنگی، تنقلات و برخی نوشیدنی ها ممکن است در برخی افراد تحت مکانیسم های مختلفی موجب خارش مقعد شوند. همچنین، برخی داروها (نظیر تعدادی از آنتی بیوتیک ها، آسپرین، داروهای مسهل، ویتامین های گروه ب) از طریق تحریک مستقیم، یا ایجاد اسهال و یا مکانیسم های دیگر می توانند موجب خارش مقعد یا خارش منتشر شوند.

نکته: رطوبت بیش از حد اطراف مقعد از طریق ایجاد لوچ شدگی و در نتیجه آسیب پذیر شدن پوست، ایجاد محیط مناسب برای رشد برخی از قارچ ها و یا به عنوان حاملی برای مواد شیمیایی موجب خارش مقعد می شود.

 

همچنین بخوانید:  راه های درمان شقاق مقعدی چیست؟

 

بیماری های عفونی

عفونت های قارچی، برخی از عفونت های ویروسی (نظیر زگیل مقاربتی) و عفونت ریشه موهای ناحیه (فولیکولیت) می توانند موجب خارش شوند.

بیماری های پوستی

برخی از بیماری های پوستی مانند اگزما، درماتیت سبورئیک (نوعی التهاب پوستی) و پسوریازیس(داء الصدف) می توانند موجب خارش مقعد شوند.

بیماری های سیستمیک

بسیاری از بیماری های سیستمیک می توانند موجب خارش (منتشر و از جمله مقعد) شوند که مهمترین آن ها عبارتند از:

دیابت: علت احتمالی خارش، تغییرات عصبی و عروقی در بیماران دیابتی است و این تغییرات معمولا چند سال پس از بروز دیابت رخ می دهد.

پرکاری تیروئید: حدود 5 تا 10 درصد مبتلایان پرکاری تیروئید به علت خشکی پوست بیش از حد دچار خارش می شوند.

 بیماری های کبدی صفراوی: یکی از اعمال کبد تولید و ترشح صفرا به داخل دستگاه گوارش و کمک به هضم و جذب چربی ها است و اگر به هر دلیلی مجاری صفراوی مسدود شوند، مقدار ترکیبات صفرا در خون افزایش یافته و برخی از آن ها موجب تحریک اعصاب مربوط به خارش آزار دهنده می شوند. از میان بیماری های کبدی، بیماری سیروز کبدی (التهاب کبد) مهمترین دلیل خارش است. البته گاهی هپاتیت نیز سبب خارش می شود.

 حاملگی: به دلایل متعدد از جمله یک نوع انسداد کاذب و گذرای مجاری صفراوی در حامگی سبب خارش می شود که معمولا بعد از زایمان بر طرف می شوند.

 بیماری های کلیوی: در حدود 10 تا 40 درصد مبتلایان به نارسایی مزمن کلیه دچار خارش منتشر می شوند.

 بیماری های خونی: در موارد نسبتا نادر، خارش در بیماری های خونی نظیر پرخونی حقیقی، کم خونی، فقر آهن، لنفوم، لوکمی، هوچکین (نوعی سرطان خون) بروز می کند.

عوامل روحی و روانی

در بسیاری از موارد خارش اولیه یا خارش با علت ناشناخته (ایدیوپاتیک) گفته می شود و یکی از علل اصلی این نوع خارش را مسائل روحی و روانی تشکیل می دهند.

کرمک

کرمک شایعترین بیماری انگلی انسان می باشد و علت اصلی خارش مقعدی نیز همین بیماری است. معمولا تنها علامت کرمک، خارش مقعد است که در شب ها موقع خواب بیشتر می شود. زیرا، کرم ها عمدتا در شب عمل تخمک گذاری را انجام می دهند. برای جلوگیری از انتشار و آلودگی مجدد با کرمک باید از خاراندن نواحی اجتناب کرده و بهداشت فردی را رعایت کنید.

راه های درمان خارش مقعد آشنا شوید

راه های درمان خارش مقعد آشنا شوید

درمان خارش مقعد

اگرچه درمان اصلی خارش، شناسایی و درمان اختصاصی عامل به وجود آورنده آن است اما رعایت نکات زیر در موارد علل ناشناخته (و حتی شناخته شده) بسیار کمک کننده بوده و باعث تخفیف و تسکین خارش می شود:

  • صبح و شب و بعد از هر بار اجابت مزاج ناحیه تناسلی را با آب ساده شستشو دهید و از صابون و مواد ضدعفونی کننده استفاده نکنید.
  • بعد از هر بار شستشو به کمک باد معمولی سشوار، محل را خشک کنید و از دستمال کاغذی رنگی و معطر استفاده نکنید.
  • از محصولات بهداشتی و آرایشی یا خشبو کننده ها استفاده نکنید.
  • از پوشیدن لباس زیر تنگ، رنگی و یا الیاف مصنوعی خودداری کنید. لباس زیر نخی سفید رنگ و آزاد از همه مناسبتر است.
  • هر روز و یا هر زمانی که لباس زیرتان کثیف شد آن را تعویض کنید.
  • از شستن لباس ها با پودر پاک کننده معطر یا سفید کننده خودداری کنید.
  • از خاراندن نواحی جدا خودداری کنید. در صورت شدید بودن خارش، موضع را کمپرس سرد نمایید و ذهن خود را به کاری مشغول کنید. از آب گرم استفاده نکنید زیرا شدت خارش را بیشتر می کند. اگر شدت خارش زیاد بود، می توانید با نظر پزشک خود از یک آنتی هسیتامین مناسب شب ها برای مدت کوتاهی استفاده کنید.
  • ناخن های خود را کوتاه کنید.
  • از خوردن مواد غذایی چون ادویه جات، سس ها، گوجه فرنگی، شکلات، مصرف بیش از حد ویتامین ث، الکل و هر ماده محرک اجتنالب کنید.
  • از مصرف خودسرانه و بیش از حد داروهای مسهل خودداری کنید.

دارو درمانی

  • در صورتی که پوست خشک دارید تعداد دفعات استحمام را به هر 2 یا 3 روز یک بار کاهش داده و از پاک کننده های ملایم استفاده کنید. در صورت امکان از روغن های طبیعی و مرطوب کننده استفاده کنید. همچنین، روزانه یک یا دو بار از پماد مرطوب کننده نظیر ویتامین آدی (Vitamin A+D) استفاده کنید.
  • در صورت وجود التهاب ناحیه می توانید با مشورت پزشک برای مدت 7 تا 10 روز از کرم هیدروکورتیزون 1% (Hydrocortisone) کمک بگیرید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

شیاف ماریانا را با خواص تنگ کننده واژن، رفع عفونت دهانه رحم، از بین برنده خارش، ضدعفونی کننده واژن، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

برای ارتباط با بخش پشتیبانی فروشگاه عطارک و دریافت راهنمایی بیشتر جهت خرید محصول، می توانید از طریق پیام رسان های اجتماعی و تماس با ما، اقدام نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0