topNotif

نقش مواد معدنی در بارداری و میزان توصیه شده مصرف آن ها

1471 بازدید
14 دی 97
بهاره
,,

نقش مواد معدنی در دوران بارداری و میزان توصیه شده مصرف آن ها

مواد معدنی عناصری هستند که به عملکرد صحیح بدن کمک می کنند. در بدن انسان بیش از 24 ماده معدنی وجود دارد که در صورت کمبود هر یک از آن ها بدن دچار اختلال شده و باعث بیماری می گردد. اهمیت این مواد در دوران بارداری از اهمیت بسزایی برخوردار است. زیرا، مواد معدنی علاوه بر بهبود عملکرد بدن به رشد جنین کمک می کند و در صورت فقدان یک یا چند ماده معدنی ممکن است مادر و کودک دچار مشکل شوند. بنابراین، رژیم غذایی متعادل حاوی مواد معدنی در دوران بارداری بسیار ضروری است. حال، با نقش مواد معدنی در دوران بارداری و میزان توصیه شده مصرف آن ها آشنا شوید.

 

نقش مواد معدنی در دوران بارداری و میزان توصیه شده مصرف آن ها

نقش مواد معدنی در دوران بارداری و میزان توصیه شده مصرف آن ها

 

نقش مواد معدنی در دوران بارداری و میزان توصیه شده مصرف آن ها

آهن

بدن مادر برای خون سازی در طول بارداری باید حدود 700 تا 800 میلی گرم آهن ذخیره داشته باشد که از این ذخیره در طول بارداری و به خصوص در نیمه دوم آن برای خون سازی استفاده می شود. به طوری که حجم اریتروسیت ها تا حدود 20 تا 30 درصد افزایش یافته و مغز استخوان برای ساخت گلبول های قرمز به حدود 500 میلی گرم آهن اضافی نیاز دارد که از این میزان حدود 250 تا 300 میلی گرم آن در جفت و جنین ذخیره می شود. توصیه بر این است که در طول دوران بارداری 15 میلی گرم به میزان آهن مصرفی روزانه اضافه شود و میزان آهن مصرفی روزانه به 30 میلی گرم برسد.

به دلیل آنکه بیشترین مقدار آهن در 3 ماهه آخر دوران بارداری در جنین ذخیره می شود در اکثر نوزادان نارس کم خونی ناشی از فقر آهن دیده می شود. به یاد داشته باشید که ذخیره آهن جنین حتی در صورتی که میزان این ذخایر در بدن مادر و یا رژیم غذایی مادر به حد کفایت وجود نداشته باشد از بدن مادر تامین می شود.

کلسیم

عوامل هورمونی دخیل در متابولیسم دوران بارداری عبارتند از:

هورمون سوماتوتروپین جفتی (Human Chorionic Somatotropin) که باعث می شود میزان بازسازی تدریجی استخوان افزایش یابد.

استروژن در مقادیر زیادی از جفت ترشح می شود و مانع باز جذب کلسیم از استخوان می گردد. این همرمون باعث آزاد شدن هورمون پاراتیروئید می شود که علاوه بر ثابت نگهداشتن میزان کلسیم خون، جذب روده ای کلسیم را نیز افزایش می دهد. با افزایش میزان کلسیم خون جنینی و تغییرات در میزان ترشح غدد آندوکرین (داخلی) روند رسوب مواد معدنی در استخوان (مینرالیزاسیون) تسریع می گردد. در طول بارداری حدود 30 گرم کلسیم ذخیره می شود که از این مقدار 25 گرم در استخوان های جنین و باقی مانده آن در استخوان های مادر ذخیره می شود تا در زمان شیردهی به مصرف برسد.

در همین راستا در 3 ماهه بارداری حدود 300 میلی گرم در روز کلسیم ذخیره می شود. در صورت کفایت پروتئین مواد غذایی معمولا بیش از حدود 10 درصد کلسیم مواد غذایی جذب می شود ولی در غیر این صورت این مقدار به 5 درصد کاهش خواهد یافت.

نکته: حداکثر میزان مصرف کلسیم (UIL) در دوران بارداری حدود 2500 میلی گرم در روز است.

 

همچنین بخوانید:  نقش ویتامین ها در دوران بارداری و میزان مجاز مصرف آن ها

 

فسفر

در زنان باردار زیر 19 سال میزان توصیه شده حدود 1250 میلی گرم در روز و در زنان بالای 19 سال معمولا این میزان تا 700 میلی گرم در روز توصیه شده است.

نکته: حداکثر میزان مصرف فسفر در هنگام بارداری 3500 میلی گرم در روز است.

روی

از آنجا که ذخایر روی ذخیره شده در استخوان های مادر تا حدودی غیر قابل دسترسی است بنابراین، کمبود میزان روی در رژیم غذایی باعث برداشت آن از استخوان ها نمی شود. در نتیجه کمبود روی غذاها باعث عدم تعادل سریع مواد معدنی در مادر می گردد.

کمبود روی در موش های آزمایشگاهی باعث ناهنجاری های مادرزادی شده و در میمون ها هم باعث بروز نقایصی مثل رشد غیر طبیعی مغز و رفتار غیر طبیعی می شود. مصرف آهن زیاد در جذب روی اختلال ایجاد می نماید. فقر روی در دوران جنینی باعث بروز اختلالات زیر می گردد:

  • تغییرات جنسی
  • عدم رشد متناسب جنین نسبت به سن بارداری
  • سقط جنین خود به خودی
  • فشار خون زمان بارداری PIH

مس

کمبود مس در حیوانات باعث بروز ناهنجاری های مادرزادی می شود و شاید در انسان ها نیز با عوارضی همراه باشد. ضمنا مصرف مقادیر زیاد آهن در جذب مس اختلال ایجاد خواهد کرد.

 

نقش مواد معدنی در دوران بارداری و میزان توصیه شده مصرف آن ها

نقش مواد معدنی در دوران بارداری و میزان توصیه شده مصرف آن ها

 

سدیم

به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری متابولیسم سدیم در این دوران با تغییراتی همراه است. به طوری که با افزایش تصفیه گلومرولی خون مادر، تصفیه روزانه سدیم به حدود 2 برابر می رسد (از 500 میلی اکی والان (mEq) به 10000 میلی اکی والان).

در گذشته در زنان بارداری که تورم دست و پا داشتند از رژیم کم سدیم استفاده می شد ولی اکنون ورم خفیف در این دوران طبیعی می دانند و محدودیت استفاده از سدیم و تجویز داروهای مدر را جایز نمی دانند.

برقراری محدودیت شدید سدیم در حیوانات آزمایشگاهی باردار باعث بروز اختلال در سیستم رنین آنژیوتانسین آلدوسترون شده و با مسمومیت آب و تخریب بافت های کلیوی و فوق کلیوی همراه است. در زنانی که بدون علت خاصی مصرف سدیم را قبل از بارداری محدود کرده اند، کاهش سدیم خون نوزادان (Hyponatremia Neonatal) دیده شده است

منیزیوم

میزان منیزیوم مورد نیاز در دوران بارداری حدود 360 تا 400 میلی گرم در روز یعنی 40 تا 60 میلی گرم بیش از زنان غیر باردار است. ذخیره این عنصر در جنین ترم به حدود یک گرم می رسد. ضمنا مصرف منیزیوم مکمل در دوران بارداری از بروز پری-اکلامپسی یا پری-اکلامپسیا (Pre-eclampsia) و کاهش رشد داخلی رحمی جنین پیشگیری می نماید. از طرفی کمبود منیزیوم باعث اختلال در عملکرد عصبی و عضلانی، لرزش غیر ارادی عضلات و تشنج می گردد.

فلوراید

نقش این عنصر در تکامل رشد جنینی هنوز ناشناخته است. اما، چون تکامل ابتدایی دندان های جنین در هفته های دهم تا دوازدهم حاملگی آغاز می شود و در 6 تا 9 ماهگی 4 عدد دندان آسیاب و 8 دندان پیش دایمی تشکیل می گردد. پس همه 32 دندان در دوران بارداری تکامل می یابند. امکان عبور فلوئور از جفت و ارزش آن در کاهش میزان پوسیدگی دندان های دایمی در صورت عبور هنوز به اثبات نرسیده است. میزان توصیه شده مصرف فلوئور در دوران بارداری 3 میلی گرم در روز بوده و حداکثر مجاز به 10 میلی گرم در روز می رسد.

ید

میزان ید مورد نیاز در دوران بارداری 175 میلی گرم در روز یعنی حدود 25 میلی گرم بیش از نیاز قبل از بارداری است. این عنصر در رشد طبیعی، تکامل و عملکرد مغز و تمامی بدن ضروری است. کمبود ید در دوران بارداری باعث بروز عوارضی مانند: کاهش رشد جنین، کم کاری مادرزادی تیروئید در نوزاد، سقط جنین و مرده زایی می گردد. طبق تحقیقات مصرف مکمل های ید می تواند مانع از بروز بیماری های کرتینیسم (نوعی بیماری است که به علت وجود هیپوتیروئیدی از زمان تولد در اثر کمبود ید، روی می‌دهد و موجب عقب ماندگی جسمی و ذهنی نوزاد می شود) گردد. ضمنا مصرف مکمل های ید قبل از پایان 3 ماهه دوم می تواند از بروز اختلالات عصبی که در اثر کمبود ید به وجود می آیند، پیشگیری کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر سماق را با خواص کمک به کاهش وزن و چربی سوز، درمان کهیر، درمان لک های سفید پوست، درمان اسهال، درمان حالت تهوع و استفراغ در بارداری، پیشگیری از پوسیدگی دندان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0