topNotif

مرتب کردن خانه با چند نکته کوتاه و کاربردی که خانم ها باید بدانند

1563 بازدید
17 دی 97
سمانه
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 30 آذر 1400

خانه تان را جمع و جور کنید.

مرتب کردن خانه و نکات خانه داری

لباسهایتان را عوض کنید.

اگر می خواهید خانه تان را تمیز کنید، لباس های کهنه خود را بپوشید. علاوه بر منفعت مسلمی که در نو نگاه داشتن لباس های بهتر شما دارد، یک اقدام موثر روانشناختی برای این است که شما را در قالب ذهنی شستن و سابیدن قرار می دهد. با لباس های کهنه احتمالا شما برای زمان بیشتری در کار نظافت منزل باقی می مانید.

بدانید از کجا برداشته اید.

برای هر چیزی در خانه تان جایی داشته باشید و همه چیزها را سر جای خودشان بگذارید. اگر شما بدانید که هر چیزی را کجا باید بگذارید، تمیز کردن خانه برایتان آسان تر و سریع تر می شود. از سوی دیگر اگر انتخاب کنید که همه چیزها را روی یک سطح صاف (یک میز، یک صندلی) انبار کنید، به زودی خانه لبریز از لباس و وسایل خواهد شد. اگر در لحظه بدانید که هر چیزی را کجا باید بگذارید، کار نظافت خانه پنج برابر سریع تر انجام خواهد شد.

بنابراین هر چیزی را در جای خودش بگذارید. برای هر وسیله ای که دارید جایی، یک کشو، یک جعبه، یک گاراژ سرتاسر، در نظر بگیرید. نظم داشتن آسان تر از بی نظمی است. در حالی که شاید به نظر برسد آشفتگی آسان تر از نظم و ترتیب است، اما واقعیت این است که آشفتگی کار خیلی بیشتری را می طلبد. البته فراموش نکنید که تمیز کردن و مرتب کردن دو مقوله مجزا و جدا از هم است. بنابراین سعی نکنید قفسه تان را در عین حالی که تمیز می کنید منظم هم بکنید.

هر بار یک کشو را درست کنید.

نظم دادن به وسایل درهم ریخته کاری است که مادام العمر باید انجام بگیرد. اما سعی کنید در فکر این نباشید که همه خانه تان را یک جا منظم کنید. در هر نوبت تنها یک کشو یا یک پوشه را تمیز و مرتب نمایید تا خسته و بی حوصله نشوید.

مرتب کردن خانه

مرتب کردن خانه

فصل ها را در نظر بگیرید.

چرا باید در فصل بهار زیرپوش های گرم را داخل کشو نگهداری کنید؟ وسایلی را که در فصول خاصی مورد استفاده دارند (تزیینات، لباس های غواصی و …) داخل جعبه های محکمی بگذارید و در اتاق زیر شیروانی یا زیرزمین نگهداری کنید تا زمانی برسد که به آن نیاز دارید. روی جعبه ها را به دقت علامت بزنید تا وقتی تابستان شد، مجبور نباشید برای پیدا کردن وسایلی که می خواهید وقت زیادی صرف کنید. این امر شامل وسایلی مثل ظرف کم استفاده فوندو که فقط جای ما را اشغال می کند نیز می شود. با چشم های خرده بین در اطراف خانه چرخی بزنید و حیرتمندانه خواهید دید که اگر وسایل غیرضروری را از دم دست بردارید چقدر جایتان باز می شود.

شکاف ها را پر کنید.

از فضای بین وسایل آشپزخانه برای داشتن چیزها استفاده کنید. قوطی های کنسرو را می توانید در فضای بین اجاق گاز و کابینت بگذارید. شاید کنار یخچالتان جایی برای گذاشتن جارو وجود داشته باشد. از همه فضاهای موجود در خانه تان استفاده کنید و نگذارید خرده ریزهایی که به آن نقاط تعلق ندارند همان طور آنجا بمانند.

از دو عدد سطل استفاده کنید.

آب صابون را در یک سطل نگه دارید و تی کثیف را در سطل دیگری بشویید. تی شما تمیز می ماند و زمین هایتان بهتر تمیز می شود چون از آب کثیف برای شستن زمین ها استفاده نمی کنید.

دور بریزید.

اگر کپی هایی از یک مدرک خاص در جای دیگری هست، دورشان بریزید. این شامل مجلات، روزنامه ها، چک ها، مدارک حقوقی و رسمی و مراسلات نیز می شود. سعی کنید خودتان را از شر پیش نویس طرح هایی هم که حالا تکمیل شده اند خلاص نمایید مگر اینکه آن پیش نویس ها حاوی ایده هایی باشند که فکر می کنید شاید در آینده بخواهید دوباره به آن ها مراجعه کنید.

 

همچنین بخوانید:  چگونه نظم را به زندگی مان بازگردانیم؟!

 

همین حالا دور بریزید.

وقتی به سراغ لباس های کهنه، کتاب ها یا وسایل بی مصرف می روید در راه رضای خدا، همان روز آن ها را بدهید برود. نگذارید آن ها در گوشه ای بمانند تا فرصتی برای تغییر عقیده پیدا کنید. چیزهایی را که قشنگ یا به درد بخور نیستند دور بریزید.

لباس های نو را جانشین لباس های کهنه نمایید.

هر بار یک تکه لباس نو می خرید. یک یا دو لباس قدیمی تر خود را رد کنید برود. آنگاه متوجه می شوید که احتمالا چند کشو پر از لباس هایی دارید که طی دو یا سه سال اخیر هرگز به سراغشان نرفته اید.

پوشه هایتان را خالی کنید.

هر بار که پوشه پرونده ای را باز می کنید سعی کنید بعضی از کاغذهای داخل آن را دور بریزید. سعی نکنید از این مسئله یک پروژه عظیم بسازید. دور ریختن یک یا دو برگه در هر بار کافی است. نگذارید قطر پرونده شما از شش اینچ تجاوز کند.

جعبه داروهایتان را وارسی کنید.

تمام داروهایی را که تاریخشان گذشته شامل قرص های آسپیرین و استامینوفن، یا کپسول هایی که خشک شده یا ترک خورده اند، دور بریزید. داروهای مایعی را که رنگشان برگشته یا کدر شده است قرص هایی که شکسته اند و پودر شده اند، کرم ها یا پمادهایی که لوله آن ها ترک خورده و به بیرون نشت کرده اند همه و همه را دور بیندازید. این نه تنها یک عادت نظم و ترتیب خوب است بلکه برای سلامتی شما هم مفید می باشد.

لباس های کثیف را از هم جدا کنید.

با استفاده از کیسه های سطل پلاستیکی، لباس هایی را که در سبد رخت های کثیف می ریزید از هم جدا کنید. با این کار وقتی می خواهید لباس های کثیف را برای شستن از سبد بیرون بیاورید در وقت شما صرفه جویی می شود. ضمنا جلوی پخش شدن بوی ناشی از قارچ و کپک ها را می گیرد.

دسته بندی کنید.

جوراب ها را با جوراب ها و لباس های زیر را با لباس های زیر بشویید. اگر در هر بار شست و شو ماشین را از یک نوع لباس پر کنید، در وقتی که باید برای جدا کردن و تا کردن آن ها صرف کنید صرفه جویی می شود. ضمنا خوب است جوراب های سفیدی که دارای نقش های شبیه به هم هستند یا اصلا هیچ نقشی ندارند بخرید تا نگران جور کردن آن ها نباشید.

بعد از انجام شدن کار به خودتان پاداش بدهید.

بعد از اینکه کارتان را تمام کردید به خود پاداشی همچون تماشای فیلمی که دوست دارید، یک بستنی و… بدهید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بوراکس را با خواص پاک کردن فرش، دفع حشرات، تمیز کردن کاسه دستشویی، تمیز کردن سینک ظرفشویی، رفع بوی سطل زباله، دفع موش ها، از بین بردن چربی ها، تمیز کردن وسایل آشپزخانه، رفع بوی بد یخچال، پاک کردن دوش، وان و کاشی ها، از بین بردن زنگ زدگی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0