درمان بیماری خنازیر (ورم سلعه) با نسخه های گیاهی ابوعلی سینا

5875 بازدید
19 دی 97
بهاره
,,

درمان بیماری خنازیر (ورم سلعه) با نسخه های گیاهی ابوعلی سینا در کتاب قانون

التهاب یا تورم غدد لنفاوی گردن ناشی از سل، خنازیر یا ورم سلعه (scrofula) گفته می شود. اصلی ترین علت این بیماری عفونت است اما، طبق آمار جهانی بهداشت بیش از 90 درصد بیماری خنازیر (تورم غدد لنفاوی) به دلیل میکروب سل است. امروزه، این بیماری در کشورهای صنعتی رایج نیست. اما در کشورهای غیر صنعتی و مناطقی که عفونت سل وجود دارد، این بیماری همچنان شایع است. در ایران نیز بیماری خنازیر بسیار نادر است ولی در گذشته به دلیل نبود بهداشت مناسب و شیوع عفونت سل، این بیماری وجود داشته و در طب سنتی نیز نسخه هایی برای درمان خنازیر ارائه می شده است. بسیاری از اطبا از جمله حکیم ابو علی سینا در طب قانون خود نسخه های گیاهی برای درمان این بیماری توصیه کرده اند. حال، با درمان بیماری خنازیر (ورم سلعه) با نسخه های گیاهی ابوعلی سینا در کتاب قانون آشنا شوید.

 

درمان بیماری خنازیر (ورم سلعه) با نسخه های گیاهی ابوعلی سینا

درمان بیماری خنازیر (ورم سلعه) با نسخه های گیاهی ابوعلی سینا

 

بیماری خنازیر (ورم سلعه) چیست؟

بیماری خنازیر (ورم سلعه)، که به آن سل غدد لنفاوی گردن نیز می گویند، رایج ترین شکل عفونت سل است که در خارج از ریه ها رخ می دهد. این بیماری معمولا به صورت غده ها (گره های) لنفاوی ملتحمه و ملایم در گردن ایجاد می شود.

علایم بیماری خنازیر (ورم سلعه) چیست؟

سل غدد لنفاوی گردن یا همان خنازیر، اغلب باعث تورم و زخم در کنار گردنمی شود. این بیماری معمولا با یک گره لنفاوی متورم کوچک که ممکن است قابل لمس نباشد شروع شده و سپس، ضایعه شروع به بزرگتر شدن می کند. حتی ممکن است پس از چند هفته چرک یا مایع دیگر از آن تخلیه شود.

علاوه بر این علایم، فرد مبتلا به خناریز ممکن است دچار مشکلات دیگری مانند تب، ضعف عمومی بدن، کاهش وزن بی دلیل و عرق شبانه شوند.

علت بیماری خنازیر (ورم سلعه) چیست؟

باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس (Mycobacterium tuberculosis)، شایع ترین علت بیماری سل غدد لنفاوی گردن در بزرگسالان است. با این حال، مایکوباکتریوم اویوم(Mycobacterium avium intracellulare) نیز، در موارد نادر می تواند علت بیماری خنازیر باشد. در کودکان، باکتری  non tuberculosis علل شایع تر این بیماری است. این باکتری عمدتا با قرار دادن چیزهای آلوده وارد بدن شده و ایجاد بیماری می کند.

لازم به ذکر است که، افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی بدن هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. همچنین، کسانی که به علت آسیب سیستم ایمنی بدن در اثر بیماری (مانند بیماری ایدز)، توان مقابله با باکتری ها را ندارند، در معرض خطر جدی هستند.

درمان بیماری خنازیر (ورم سلعه) با نسخه های گیاهی ابوعلی سینا

نسخه اول

10 گرم تربد (نسوت)، 10 گرم زنجبیل و 30 گرم شکر را در 2 لیوان آب انگور اضافه کنید. روزانه از این نسخه به میزان یک قاشق غذاخوری میل نمایید.

نسخه دوم

30 گرم آرد جو، 30 گرم آرد باقالی، 50 گرم پیه غاز، 10 گرم ریزوم (ساقه زمین) هندوانه ابوجهل، 5 گرم زاج، 10 گرم ریشه ریزوم سوسن و 2 لیوان روغن زیتون باه مخلوط نمایید. سپس، جهت درمان بیماری خنازیر (ورم سلعه)، سه بار در روز به مقدار یک قاشق غذاخوری مصرف کنید.

نسخه سوم

5 گرم خردل، 20 گرم گزنه، 5 گرم گوگرد، 5 گرم زرآوند، 5 گرم صمغ مقل، 5 گرم اندران، 100 گرم روغن زیتون و 20 گرم موم عسل را مخلوط نموده، روزی سه بار و به مقدار یک قاشق غذاخوری از آن بخورید. این نسخه برای درمان بیماری خنازیر (ورم سلعه) بسیار موثر است.

 

همچنین بخوانید:  علائم، تشخیص و درمان بیماری سل

 

نسخه چهارم

5 گرم پیاز دشتی، 10 گرم ریزوم کلم، 10 گرم ریزوم کبر، 10 گرم لوبیا گرگی، یک فنجان سرکه، 200 گرم عسل را به همراه یک فنجان سکنجبین مخلوط نموده و یک قاشق غذاخوری (روزی سه نوبت) از آن میل کنید.

نسخه پنجم

30 گرم شنبلیله را به خوبی آسیاب کرده و 200 گرم عسل به آن اضافه کنید. مصرف یک قاشق غذاخوری از این مخلوط در سه نوبت به درمان بیماری خنازیر (ورم سلعه) کمک خواهد کرد.

نسخه ششم

20 گرم ریزوم سیماهنگ، 10 گرم برگ غار، 20 گرم سقز درخت بنه و 100 گرم عسل را مخلوط نموده و روزی سه بار و به مقدار یک قاشق غذاخوری از آن میل نمایید.

نسخه هفتم

به 10 گرم آرد گاودانه (کرسنه)، 100 گرم عسل اضافه کنید. سپس، جهت درمان بیماری خنازیر (ورم سلعه)، سه بار در روز به مقدار یک قاشق غذاخوری مصرف کنید.

 

درمان بیماری خنازیر (ورم سلعه) با نسخه های گیاهی ابوعلی سینا

درمان بیماری خنازیر (ورم سلعه) با نسخه های گیاهی ابوعلی سینا

 

نسخه هشتم

10 گرم مرمکی، 5 گرم اندران، 30 گرم مویزک عسلی، 20 گرم بلوط، 10 گرم بارزد، 20 موم گرم و 200 گرم عسل را مخلوط کنید و در سه نوبت (صبح، ظهر، عصر) یک قاشق غذاخوری از آن را میل نمایید.

نسخه نهم

20 گرم مویزک عسلی، 10 گرم صمغ صنوبر، 5 گرم بارزد و 100 گرم عسل با هم به خوبی مخلوط نموده و سه بار در روز به مقدار یک قاشق غذاخوری از آن مصرف کنید.

نسخه دهم

10 گرم موم، 10 گرم صمغ صنوبر، 20 گرم گند نای بیابانی (از خانواده تره) و 100 گرم عسل را مخلوط نمایید. سپس، جهت درمان بیماری خنازیر (ورم سلعه)، سه بار در روز به مقدار یک قاشق غذاخوری مصرف کنید.

نسخه یازدهم

10 گرم صمغ درخت صنوبر و 5 گرم زاج را به 100 گرم عسل اضافه کنید. روزی سه بار و به مقدار یک قاشق غذاخوری از آن میل نمایید.

نسخه دوازدهم

یک استکان سرکه را در 200 عسل گرم مخلوط نموده و جهت درمان بیماری خنازیر (ورم سلعه)، در سه نوبت و به مقدار یک قاشق غذاخوری مصرف کنید.

نسخه سیزدهم

20 گرم کروایا (شاه زیره)، 20 گرم تخم ترتیزک و 100 گرم روغن زیتون را مخلوط نموده و در سه نوبت (صبح، ظهر، عصر) یک قاشق غذاخوری از آن را میل نمایید.

نسخه چهاردهم

50 گرم آرد گاودانه، 20 گرم موم، 100 گرم روغن زیتون، یک فنجان سرکه و 150 گرم عسل را با هم مخلوط کنید. مصرف یک قاشق غذاخوری از این مخلوط در سه نوبت به درمان بیماری خنازیر (ورم سلعه) کمک خواهد کرد.

نسخه پانزدهم

20 مویزک کوهی، 10 گرم صمغ صنوبر، 20 گرم آرد گاودانه را در 200 گرم عسل مخلوط و روزانه سه بار و به میزان یک قاشق غذاخوری میل نمایید.

نسخه شانزدهم

20 گرم ریزوم سوسن، و 50 گرم بذر کتان را به 150 گرم عسل اضافه کنید. روزی سه بار و به مقدار یک قاشق غذاخوری از آن میل نمایید.

نسخه هفدهم

5 گرم مرمکی را در 2 لیوان عرق گشنیز مخلوط کرده و روزی سه بار و به مقدار یک قاشق غذاخوری از آن بخورید. این نسخه برای درمان بیماری خنازیر (ورم سلعه) بسیار موثر است.

نسخه هجدهم

روغن هسته شفتالو را با 100 گرم روغن زیتون مخلوط کنید و و جهت درمان بیماری خنازیر (ورم سلعه)، در سه نوبت و به مقدار یک قاشق غذاخوری مصرف کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

تخم شاهی را با خواص درمان لکه های پوستی، درمان بوی زیر بغل، تقویت بینایی، درمان اسهال، درمان یبوست، درمان آسم، تقویت قوای جنسی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0