topNotif

التهاب پستان (ماستیت) چیست؟ (علل, علایم و راه های درمان خانگی و گیاهی آن)

2450 بازدید
27 دی 97
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 1 دی 1400

بیماری التهاب پستان (ماستیت) چیست؟ (علل, علایم و راه های درمان خانگی و گیاهی آن)

التهاب پستان یا ماستیت (Mastitis) فقط به معنای التهاب و تورم سینه است که در اثر آن سینه قرمز، متورم و دردناک می شود. التهاب پستان عمدتا در اثر عفونت ایجاد می گردد. البته این مشکل بیشتر در دوران شیردهی بروز می کند. این بیماری بسیار دردناک است و تمام زنانی که به آن مبتلا شده اند، آن را بدترین درد معرفی می کنند زیرا، در این وضعیت سینه ها بسیار حساس و تحریک پذیر می شوند. حال اجازه دهید بگوییم که، بیماری التهاب پستان (ماستیت) چیست؟ و همچنین علل, علایم و راه های درمان خانگی و گیاهی آن را شرح دهیم.

 

بیماری التهاب پستان (ماستیت) چیست؟ (علل, علایم و راه های درمان خانگی و گیاهی آن)

بیماری التهاب پستان (ماستیت) چیست؟ (علل, علایم و راه های درمان خانگی و گیاهی آن)

 

علت بیماری التهاب پستان (ماستیت)

همان طور که اشاره شد اصلی ترین علت بیماری التهاب پستان عفونت می باشد. طبق تحقیقات انجام شده، در زنان شیرده معمولا دو علت عمده ی ماستیت وجود دارد:

  • مسدود شدن مجرای (کانال) شیر
  • عفونت

انسداد کانال شیر زمانی اتفاق می افتد که تولید شیر در پستان، سریعتر از تخلیه آن باشد. در این وضعیت به دلیل تجمع شیر در مجاری و تخلیه نشدن آن، سینه ها ملتهب و بزرگ شده و اصطلاحا مجاری آن بسته می شود.

علت دو، یعنی عفونت بیشتر از انسداد کانال سینه اتفاق می افتد زیرا، ترک خوردن بر روی نوک پستان یا پمپاژ ضعیف می تواند احتمال ورود عفونت به داخل پستان را بیشتر کند. در این حالت، عدم درمان شقاق پستان و یا رعایت نکردن بهداشت سینه، سبب نفوذ عفونت شده و در نتیجه التهاب پستان رخ می دهد.

چه کسی در معرض خطر ابتلا به بیماری التهاب پستان هستند؟

طبق گزارشی که توسط سازمان بهداشت جهانی منتشر شده است، بیشترنشانه های التهاب پستان در سه ماه اول بعد از زایمان مشاهده می شوند. بعضی از مادران، بسته به چند عامل، آسیب پذیرتر از دیگران هستند از جمله:

سن

زنان 21 تا 35 ساله مستعد ابتلا به التهاب پستان هستند، در حالی که بیشترین خطر در سن 30 تا 34 سالگی است.

بازگشت مجدد بیماری

بر اساس مطالعات انجام شده 40 تا 54 درصد از زنانی که قبلا مبتلا به ورم پستان بوده اند، امکان بازگشت مجدد التهاب پستان را دارند. کارشناسان معتقدند که این امر می تواند نتیجه شیردهی نامناسب باشد.

شاغل بودن

اگر شما تمام وقت در خارج از منزل خود مشغول به کار هستید، شانس خود را برای التهاب پستان افزایش می دهد. زیرا فواصل طولانی بین پمپاژ و تخلیه شدن سینه می تواند منجر به انسداد کانال شیر شود.

تروما (اسیب دیدگی فیزیکی)

هر گونه آسیب به بافت پستان که تاثیر منفی بر عملکرد غدد و مجاری آن داشته باشد، احتمال التهاب پستان را افزایش می دهد.

علایم بیماری التهاب پستان (ماستیت)

اگر چه ورم سینه، معمولا در سه ماه اول پس از زایمان اتفاق می افتد اما، بهتر است به این علایم و نشانه ها دقت کنید. نشانه و علایم بیماری التهاب پستان عبارتند از:

  • پستان متورم
  • حضور یک یا چند توده در پستان
  • گرم بودن نواحی سینه
  • درد در پستان
  • حساس بودن نواحی سینه
  • احساس سوزش در هنگام شیر دهی
  • پوست قرمز ( گاهی اوقات در الگوی گوه شکل)
  • علایم بیماری مانند تب و لرز
  • خستگی

 

همچنین بخوانید:  مشکلات شایع در دوران شیردهی و راه های درمان آن

 

درمان های خانگی بیماری التهاب پستان (ماستیت)

شیردهی به موقع و صحیح

شیردهی و تغذیه نوزاد با شیر مادر کلید درمان التهاب پستان است. شیردهی نوزاد می تواند در از بین بردن هرگونه انسداد و همچنین تخلیه سینه از شیر باقی مانده کمک کند. همچنین، در نظر داشته باشید که نحوه شیردهی به درستی و به موقع صورت گیرد. لازم به ذکر است، حتی اگر آماس سینه بر اثر عفونت باشد، شیردهی را ادامه دهید زیرا، شیر مادر بدن نوزاد را از هر گونه بیماری مصون نگاه می دارد.

کمپرس گرم

قبل از شیردهی، با استفاده از کمپرس های گرم یا دوش آب گرم، گردش خون را در نواحی پستان بهبود دهید.

کمپرس سرد

چند تکه یخ را درون دستمال قرار داده و روی سینه خود قرار دهید. انجام این کار، روزانه در دو نوبت سبب کاهش تورم می شود.

سیر

سیر یک ماده مغذی با خواص ضد التهابی است. سیر را می توانید در حالت های گوناگون به صورت خام و پخته شده در غذاها مصرف کنید. بهتر است مصرف سیر روزانه در حدود چهار حبه باشد اما اگر مایل بودید میزان بیشتری مصرف کنید با پزشک خود مشورت کنید.

برگ کلم

کلم، مانند سیر، حاوی خاصیت ضد التهابی است.  یک  برگ کلم را در یخچال قرار دهید. زمانی که  سرد شد، آن را با دست خود کمی له کنید و سپس آن ها را بر روی سینه خود قرار دهید. قرار گرفتن برگ های کلم، بعد از حداقل چهار تا پنج ساعت سبب تسکین درد و کاهش تورم سینه می شوند.

 

بیماری التهاب پستان (ماستیت) چیست؟ (علل, علایم و راه های درمان خانگی و گیاهی آن)

بیماری التهاب پستان (ماستیت) چیست؟ (علل, علایم و راه های درمان خانگی و گیاهی آن)

 

درمان های گیاهی بیماری التهاب پستان (ماستیت)

نسخه اول

به 20 گرم گل سرشور و20 گرم شاهدانه آسیاب شده، 50 گرم عسل و 3 قاشق غذاخوری سرکه اضافه کنید. سپس، این ضماد را، جهت درمان التهاب پستان بر روی آن قرار دهید.

نسخه دوم

20 گرم اقاقیا را در یک لیوان افشره بوته شاهدانه ریخته و بعد از مخلوط کردن آن را بر روی موضع بمالید.

نسخه سوم

10 گرم کندر و 50 گرم آرد جو را با 2 قاشق غذاخوری سرکه مخلوط کرده و بر روی موضع ضماد کنید.

نسخه چهارم

جهت درمان التهاب پستان 30 گرم شوکران را با  2 قاشق غذاخوری سرکه مخلوط کرده و بر روی موضع بمالید.

نسخه پنجم

10 گرم پودر خشک شده پوست انار، 10 گرم زاج بلوری، 10 گرم سفیداب، 10 گرم سوخته عدس و 10 گرم مشک چوپان را به یک فنجان افشره قارچ چمنی و یک فنجان آب بارهنگ اضافه کنید. پس از مخلوط، آن ها را بر روی سینه قرار دهید تا التهاب پستان کاهش یابد.

نسخه ششم

20 گرم زیره، 20 گرم ریشه سوسن را با 100 گرم عسل و کمی آب مخلوط نموده و بر روی سینه ضماد کنید.

نسخه هفتم

30 گرم زاج بلوری و 100 گرم روغن زیتون را مخلوط کنید و سپس آن را بر روی سینه بمالید.

نسخه هشتم

10 گرم پوست کندر و 30 گرم پودر پوست خشک شده انار را با کمی سرکه مخلوط کرده و بر روی نواحی سینه ضماد کنید.

در نظر داشته باشید که در صورت ابتلا به بیماری التهاب پستان، شیردهی را متوقف نکنید. کمی بیشتر از قبل استراحت کرده و از تنش و استرس به دور باشید. از لباس زیر راحت استفاده کنید و در صورت افزایش درد و تورم به پزشک مراجعه کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه قاصدک را با خواص کمک به کاهش وزن، بهبود سلامت کبد، تنظیم فشار خون بالا، ضد سرطان، کمک به کنترل دیابت، ضد التهاب، بهبود سلامت پوست، جلوگیری از پوسیدگی دندان، جلوگیری از پوکی استخوان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0